קנה אייפון, קבל דירה להשקעה

כל אגורה שהשקל מתחזק מסבה לבנק ישראל הפסד בסך 630 מיליון שקל. זה כסף שלנו

טל זהר עבדה הוא מנכ"ל FXCM ישראל, מבתי ההשקעות הגדולים בעולם בתחום המטבעות

סטנלי פישר לא רצה להעלות ריבית וזו הדרך המנומסת לכתוב זאת. למעשה העלאת ריבית היתה הדבר האחרון שהוא היה רוצה לעשות.

נימוקי השארת הריבית בשיעורה הקיים, רבים והנה שלושה:

1. הנתונים הקשים שזורמים מהעולם, הנותנים את אותותיהם בירידה בייצוא מישראל, ומערערים עוד את היציבות הפיננסית-מדינית של הגוש האירופי. רק אתמול עלו הערכות שאולי שוב יורידו ריבית במדינות מסויימות, בשל האטה המתחדשת בצמיחה.

2. הייצוא, מנוע הצמיחה החשוב כל כך של ישראל, שאיתנותו חיונית ליציאה מהמשבר, מקבל שתי חבטות בעיקבות העלאת הריבית: זה מחזק ריאלית את השקל, שהיצואנים שואפים להחלישו, וגם את התנועה הספקולטיבית של קוני השקל, שמחזקת אותו אף יותר. החבטה השניה היא באשראי שהייצואנים הם מצרכניו הגדולים. עליית הריבית מייקרת את האשראי ומקשה מאד על פעילותם.

בנק ישראל כבר עשה הרבה בעבר כדי להגן על הייצואנים. בין השאר התערבות בשוק המט"ח וקנייה של עשרות מיליארדי דולרים להחלשת השקל.

3. פוזיציית המט"ח האדירה של בנק ישראל. הנה המספרים: הפוזיציה של הבנק היא בשווי 63 מיליארד דולר אמריקאי בקירוב (חשבו כמה זה בשקלים) נכון למאי 2010. כל אגורה שהשקל מתחזק גורמת לבנק ישראל להפסיד 630 מיליון שקל. זה כסף שלנו, של אזרחי ישראל שנעלם לתוך שוק המטבעות, כי הריבית עולה והשקל מתחזק.

יש עוד הרבה סיבות, אבל כמו שמובן לכם, כמי שקראו את שלוש הסיבות לעיל, גם לבנק ישראל ולנגידו ברור שאין טעות גדולה יותר מלעלות ריבית בישראל.

אבל - אין ברירה.

עדר הפילים

פישר נאלץ להעלות ריבית - בגלל העדר. אומרים שכשעדר פילים דוהר באפריקה שום דבר לא יעצור אותו, גם אם הם ידרסו בדרך את האוכל שלהם, את החברים שלהם לשבט ולעיתים את הגורים הצעירים. וזה המצב אצלנו.

הפילים הישראלים קנו ב-2006 מניות כאילו זה הדבר הכי בטוח שיש, הכל תמיד עולה, לא? הצריבה של הירידות בבורסה עדיין כואבת, כואבת מאוד, כמובן, כי רובם יצאו מהשוק בתחילת 2009, בשפל הגדול.

אבל העדר חייב להמשיך, לאן? לנדל"ן! תמיד עולה, לא?

כל חייל משוחרר קונה היום דירה בירוחם ל"השקעה". קונים הולכים מכות על דירה ללא אישור בין מזבלה לשכונת פשע ברמלה.

אני מכיר שתיים שלוש מכללות בתחום שוק ההון שהמציאו את עצמן מחדש והיום מלמדות רק נדל"ן. איך לקנות דירה, איך לפצל מרפסת. איך להתמודד בקבוצת רכישה ואיך להקים אחת. אני מעריך שכמה מאות "מוסמכי קורס נדל"ן" מסיימים קורס בכל חודש ושועטים לבנק לקחת הלוואה.

אז מה אם האבטלה עדיין גבוהה, אז מה אם המחירים של דירות בבאר-שבע מעולם לא היו גבוהים יותר, ולמרות זאת תוכל לקנות שם בניין במחיר דירת שלושה חדרים בת"א. העדר קונה נדל"ן, כי כולם קונים, "קנה אייפון, קבל דירה להשקעה".

המחירים עולים, והממשלה שותקת. ויש לה הרבה יותר כלים מלבנק ישראל - הפשרת קרקעות, אישור בנייה לגובה במרכזי ערים. הגבלת יזמים לדירות קטנות, העלאה דרמטית של ארנונה לתושבי חוץ - מהלך שיזרוק לשוק אלפי דירות שעומדות ריקות. מניעת רכישה על ידי תושבי חוץ, אלה רק על ידי תושבים ישראלים או חברות בע"מ ישראליות, וחיוב למגורים או להשכרה (כלי שכבר נמצא בשימוש בעולם העיסקי) שני מהלכים שגם יעשירו את הקופה הציבורית.

דבר מאלה לא נעשה. ובנק ישראל תקוע בתוך הביצה הזו וחייב להתמודד. מצד אחד ברור שאסור להעלות ריבית עכשיו. מצד שני - סעיף 3(א)(1) בחוק בנק ישראל קובע כי תפקידו של הבנק הוא "לשמור על יציבות מחירים, וזאת כיעד מרכזי".

המחירים עולים ולנגיד לא נותרת ברירה אלא - להעלות ריבית. הוא ימשיך לפעול כך עד שיקרה אחד משני הדברים הבאים:

  1. מישהו בממשלה יקח אחריות וירגיע את השוק.
  2. הריבית תהיה כל כך גבוהה ושוק הנדל"ן ירגע. אבל כך גם כל שאר הפעילות העיסקית במשק וישראל תכנס שוב למיתון.

לפרטים ושאלות Tzohar@fxcm.co.il

אין לראות בנכתב הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.