יש דמי ניהול ששווה לשלם

מי רוצה לשים את כל כספו בידי בוגר מכללה שהיה בן 13 כשהתפוצצה בועת ההיי-טק?

הבה נניח שקיץ עכשיו ואתם מתלבטים לאיזו קייטנה לשלוח את הילדים. יש קייטנה שעולה אלף שקלים וכול המדריכים בה הם סטודנטים (20+) בחופשת הקיץ שלהם ויש קייטנה שעולה 700 שקלים, אבל כל המדריכים בה הם תיכוניסטים (18-) בחופשת הקיץ שלהם. האם הייתם רוצים לשמור לעצמכם את האפשרות לבחור מי ישמור על הילדים שלכם, או שהייתם מסכימים שהעירייה תחליט שאסור לגבות יותר מ-700 שקלים לקייטנה ולכן כל הקייטנות בעיר יעסיקו תיכוניסטים בלבד? כאם לילד בן 17 אני בהחלט יכולה לראות תועלת מצד התעסוקה לתיכוניסטים אבל פתרון הרבה פחות רצוי לבן 10 שלנו.

לפני שאחזור מדוגמת הקייטנה לשוק ההון, אני מזמינה את מי שלא אוהבים לשמוע דברים מפי בעלי אינטרסים העובדים בשוק ההון ומתפרנסים מדמי ניהול, להקליק את עצמם לכתבה הבאה ולחילופין - להשתלח בי בטוקבק.

ועכשיו לשוק ההון: שוו בנפשכם שתי קרנות: קרן א' שהניבה בעשור החולף 4% תשואה בממוצע וגובה דמי ניהול בשיעור 1% וקרן ב' שהניבה באותו זמן 8% תשואה בממוצע, וגבתה דמי ניהול בשיעור 2%. כעת עליכם לבחור באיזו מבין השתיים להפקיד את כספכם. סיטואציה פשוטה? לא ממש. לא פשוטה משום שהכול יסכימו שבהתבוננות לאחור קרן ב' ללא ספק עדיפה, אך כל אחד ייתן תחזית אחרת לגבי הסיכוי שהקרן יקרת-דמי-הניהול, תמשיך להיות גם מניבת-התשואה-הגבוהה.

הגיוני לתת משקל יתר בהחלטה לפרמטר הידוע והוודאי - דמי הניהול, ומשקל נמוך לפרמטר הפחות וודאי שהוא במקרה זה, התשואה. אני סבורה שיש לא מעט אנשים רציונאליים שיעדיפו את מנהל קרן ב', כי הם סבורים שהניסיון והידע שצבר בעשור החולף מעלים את ההסתברות שהוא ימשיך להציג תשואה גבוהה ממנהל קרן א' ומורידים את הסיכוי שמנהל קרן א' יעלה בביצועיו על מנהל קרן ב'.

עכשיו הבה ונחזור לשאלה במבוא מה עדיף - עולם שבו כל אחד יכול להחליט בעצמו, או עולם שבו הרגולטור מחליט שדמי הניהול הם 1% וזהו.

המחיר הציבורי במקרה שוק ההון דומה למחיר הציבורי בדוגמת הקייטנה. מה ההסתברות שבעולם דמי ניהול אחידים ונמוכים, תהיה קרן שתשיג תשואה ממוצעת בגובה 8% לאורך עשור, כשהממוצע בקטגוריה הוא 4%? השאלה היא אם שואפים לחיות במדינה שבה יש מזה ויש מזה ואפשר לבחור או שרוצים מדינה שבה בשוק ההון יש רק תעודות סל. שוק הון שבו כולם גובים אותו דבר ונותנים רק את תשואת השוק.

ברור לכול אחד שככול שתהיה התערבות בפוטנציאל הרווח האישי של מנהל הקרן, תצטמצם המוטיביציה שלו להשקיע בצוות ניהול איכותי, שיאפשר לו להשיג ערך מוסף ללקוחותיו לאורך זמן.

מי הייתם רוצים שינהל את המכשיר הפיננסי שבו אתם מושקעים: מנהלת השקעות שעבדה בשוק ההון וחוותה על בשרה את משבר בועת ההיי-טק בתחילת שנות ה-2000, הגאות באמצע העשור והדרמה ששיאה נרשם בסתיו 2008; או בחור צעיר שסיים אתמול את הסטאז' היה בן 13 במשבר תחילת שנות ה-2000, בצבא, בשנות הגאות וסיים תואר ראשון כשליהמן ברדרס פשטה את הרגל?

תנו לי להוסיף לכם טיפ: מחיר שעת העבודה של מנהלת ההשקעות מהדוגמא, הוא כפול, לפחות, ממחיר שעת עבודתו של הבחור באותה דוגמא.