ספטמבראלי: השוק עלה והתיקים המנוהלים מציגים תשואת שיא

התשואה הממוצעת לספטמבר עומדת על כ-2.4% - שיא מאז חודש יולי 2009

מנהלי התיקים המקומיים פתחו את השנה ברגל ימין והציגו למשקיעיהם ספטמבר ירוק, למעשה הירוק ביותר מאז יולי 2009, כאשר התשואה הממוצעת עומדת על כ-2.4%. כך עולה מנתוני מדד מנהלי התיקים של קלי שוקי הון ו"גלובס", המבוסס על נתוני תשעת בתי ההשקעות המובילים בישראל, המנהלים יחדיו תיקים בהיקף כולל של כ-65 מיליארד שקל (כ-80% מהתעשייה).

התוצאות החיוביות האלו באות לידי ביטוי בפער הגדל שנפתח בין המסלולים, כאשר הסיכון קיבל ממד משמעותי יותר. זאת בעקבות הגדלת החשיפה של המנהלים למניות ת"א וחו"ל, על רקע התיאבון הגדל לסיכון בעקבות הראלי בשווקים, בשילוב עם ריבית נמוכה באג"ח ובפקדונות ואינפלציה גבוהה - כל אלו דחפו את המשקיעים להגדיל את הסיכון בחלק המנייתי.

כך למשל דגימה של פוזיציות ההחזקות בתיק הפופולרי ביותר, 30/70, חושפת עלייה בהחזקת המניות, וכעת זו עומדת על שיעור גבוה של כ-90%. כמו כן, האפיק הצמוד גדל על חשבון האפיק השקלי, ומח"מ ההשקעה באג"ח התארך.

עקב בצד אגודל הציגו התיקים המנוהלים ביצועים דומים למדדים המובילים, ואף הכו את מדדי הייחוס. כמו למשל התיקים הפופולריים במסלול עד 20%, שהכו את המדד עם תשואה של 1.5%. מבין התיקים המנוהלים מוביל המסלול האגרסיבי ביותר (עד 100% מניות), שאמנם רשם עלייה של 6.1%, אך לא הצליח להכות את מדד ת"א 100, זאת לאור הפוזיציה הנמוכה יותר אותה מחזיקים מנהלי ההשקעות. בתחתית הרשימה ניצב התיק הסולידי ביותר (ללא מניות), שהציג את התשואה הנמוכה ביותר - 0.4%.

הדילמה - בחו"ל

"הדילמה היא סביב ההשקעה בחו"ל. היא אומנם מרכזת עניין בקרב המשקיעים, אך במידה פחותה בקרב מנהלי התיקים", הסביר אבי מנדה, מנכ"ל קלי שוקי הון. כך למשל, מציין מנדה, כי השקעה באג"ח עדיפה בארה"ב על פני אירופה. אבל החשיפה המטבעית מקטינה את הרווח, ולעיתים מעבירה בערכים שקליים את ההשקעה להפסד.

מנדה הוסיף, כי "מנהלי התיקים מתמודדים עם מצב זה באמצעות גידור, אך צעד שכזה עולה כסף במידה שעושים זאת במישרין. ואם עושים זאת באמצעות השקעה בקרן נאמנות, הרי שהפרמיה הנגבית על גידור זה, בתוספת לדמי הניהול הגבוהים, פוגעים בתשואה".

11