איך מלמדים מינהל עסקים?

צריך להתייחס למי שסיים את לימודיו במקצוע כמו לפרח רפואה שעוד לא התחיל התמחות

פרופ' דן גלאי הוא דיקאן בית-הספר למינהל עסקים באוניברסיטה העברית בירושלים ויו"ר סיגמא בית השקעות

יש הנוטים להאמין כי לימודי מינהל עסקים צריכים להתמקד ב"תכל'ס", ב"פתרונות פרקטיים". אני סבור כי לימודי מינהל עסקים צריכים להתמקד בהבנת בעיות עסקיות, וביכולות למצוא פתרונות אשר יתאימו לנסיבות המשתנות של העסקים, ולכן חשיבות המחקר והדיסיפלינות המדעיות כבסיס לתורת מינהל עסקים.

לימודי מינהל עסקים אמורים לסייע בהבנת הבעיות של החברה העסקית, בעלת מקורות כספיים מוגבלים אשר פועלת בסביבה אי-ודאית ומשתנה ואשר צריכה להגדיר לעצמה מטרות מראש ולקבל החלטות בזמן אמת ולהישפט על החלטות אלה לאחר מעשה. עצם הטפול בהחלטות בתנאי אי-ודאות מצביע על כך שיש לטפל במודלים סטטיסטיים כדי לנתח את הבעיות בצורה יסודית יותר. בנוסף, פתרון שהיה נכון לבעיה ולתנאי השוק של אתמול אינם בהכרח ישימים לבעיות ולתנאי השוק של מחר. לכן, חשוב יותר ללמד כיצד לחשוב ולהבין את הבעיות ולהציע פתרונות שיתאימו לסביבה בה פועל העסק.

לימודי מינהל עסקים אינם מקשה אחת אלא כוללים מקצועות רבים מגוונים, כולל מימון, חשבונאות, שיווק, חקר ביצועים ומערכות מידע ואינטרנט, אסטרטגיה , התנהגות אירגונית ועוד. בכל תחום ומקצוע יש מודלים ויש מחקרים אמפיריים אשר מהם מנסים להכליל ולהבין את המשותף לבעיות עסקיות ולמצבים המשתנים.

האם יש צורך לשנות את תוכנית הלימודים ואת התכנים לאור המשבר הפיננסי שפקד את העולם ממחצית 2007 ועד למחצית 2009? תשובתי היא כן ולא. כן - מאחר ותמיד התכניות נמצאות בבדיקה ובשינויים. מחקרים חדשים וגישות חדשות מעצבים לעתים את התכנים הנלמדים באוניברסיטאות. לא - אין להאשים את המודלים במימון ביצירת המשבר.

המשבר נוצר על-ידי בני אדם שקיבלו החלטות שגויות במקרו לאורך זמן (למשל, הריבית הנמוכה בארה"ב מאז משבר נסדאק באוקטובר 2000, וההורדה הדרסטית של הריבית לאחר משבר "התאומים" ב-11.9.2001 גרמו ליצירת "בועת" נדל"ן) והחלטות שגויות במיקרו כמו למשל בפיצוי סחרנים ומנהלים בלי להכיר בסיכונים שנוצרו ללקיחת סיכונים.

בקרב המעסיקים והציבור בארץ, קיימת ציפייה שבידי מי שסיים לימודי מינהל עסקים יהיו כל הכלים כדי להיכנס לעבודה, לקבל החלטות ולפתור בעיות, כדוגמת המהנדס אשר רכש מקצוע והוא יכול להפעילו לכאורה מיד עם היכנסו לעבודה.

במציאות, אין הדבר כך; וכפי שרופא עובר התמחות במחלקות שונות בבית החולים ועוד תקופה ארוכה במחלקה בה הוא שואף להתמחות תחת השגחת רופאים מנוסים ובכירים יותר, כך גם יש להתייחס למי שסיים את לימודיו במינהל עסקים. עם סיום הלימודים הפורמליים וקבלת עבודה הוא חייב לעבור תקופת הכשרה והתמחות במקום העבודה.

כך הן הציפיות בארה"ב - מי שסיים לימודיו במינהל עסקים מצופה לעבור שנה ויותר של קורסים והשתלמויות בחברה; במיוחד בחברות הגדולות. הציפייה היא שהעובד יהיה מצויד בכלים שיאפשרו לו להבין בעיות ולנתח אותן ויכולת למידה של מהות האירגון אליו הצטרף.

בכך ההבדל הגדול בין הלימודים באוניברסיטאות לבין המכללות. האחרונות מנסות לספק "ספרי פתרונות" אך לא בהכרח מלמדות כיצד לחשוב. באופן מסודר ואנליטי על הבעיות ולהגיע לפתרון שאינו דווקא פתרון שגרתי הלקוח מהספר.

הלימודים משתנים והתכנים מתחדשים. אם בעבר משנות השמונים היה מקצוע שנקרא מערכות מידע, הרי שתפקידו מסתיים ועתה יש צורך בלימודי אינטרנט, כענף שהתפתח בשנים האחרונות ומשפיע באופן מכריע על ההתנהלות העסקית.

החשבונאות שינתה את פניה בשנים האחרונות עם אימוץ עקרונות התקינה החשבונאית הבינלאומית (IFRS) וכל תכנית לימוד בחשבונאות חיבת להתמקד בנושאים אלה. אסור לעצור ולהסתפק בתוכניות הקימות ובנושאי הלימוד העכשויים אלא יש לבחון מגמות והתפתחויות ולהתאים התכנים בהתאם.