"כדי להיות מובן ברחבי העולם אתה חייב לשדר באנגלית"

ערוץ פראנס 24 משדר באנגלית ובערבית במטרה לשפר את תדמית צרפת בעולם ■ פרנק מלול, מנהל בכיר בערוץ, יוצא כנגד עיתונות לא מאוזנת ודוחק בישראל להקים ערוץ דומה

ביוני השנה ירה לראשונה ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לחלל האוויר את חזונו באשר לרשות השידור - "פראנס 24". נתניהו שיבח את הערוץ הצרפתי הבינלאומי דובר האנגלית, שעלה לשידור בשנת 2006.

ראש הממשלה דיבר אז, בדיון בנושא עתידה של רשות השידור בוועדה לביקורת המדינה של הכנסת, על התועלת שמביא ערוץ כזה לצרפת, וסיפר כי הוא נוהג לצפות בו.

מאז החלה ברשות השידור היערכות לקראת "ערוץ בינלאומי" חדש, ובאחרונה פורסם ב"גלובס" על תחילתה של עבודה בראשותו של היו"ר, אמיר גילת, לקראת הקמת חטיבה בינלאומית ברשות השידור.

פרנק מלול, מי שנשא בשורה של תפקידים בערוץ וכיום משמש כמנהל האסטרטגיה, הפיתוח ויחסי הציבור של Audiovisuel Exterieur de la France - הגוף הציבורי הצרפתי האמון על השידור הצרפתי הבינלאומי, שהגיע השבוע לארץ, מפציר בישראל שלא להסס ולהעלות ערוץ דומה. לדבריו, דיון כמו זה שמתנהל בישראל בימים אלה סביב האופן בו היא נתפסת בתקשורת הבינלאומית, דומה לזה שהוביל בצרפת לעליית הערוץ.

סוף למונופול האנגלוסכסי

"אנשים בצרפת חשו שלא מבינים אותם, שלא תופסים אותם נכון או לפחות שלא שומעים אותם די בזירה הבינלאומית, במיוחד כשהחלה המלחמה השנייה בעיראק", הוא מספר ל"גלובס". "זו אחת הסיבות בגינן צרפת הקימה רשת תקשורת בינלאומית כמו פראנס 24 - במטרה להשפיע יותר בכל יום על הזירה הבינלאומית ולתת לעולם מבט צרפתי על החדשות הבינלאומיות".

- כיצד נולד הרעיון לערוץ?

"במשך עשורים עולם החדשות הבינלאומיות נשלט על-ידי ערוצי טלוויזיה אנגלוסכסיים, כמו ה-CNN וה-BBC. המדיה הזו עיצבה את דעותיהם של מיליוני צופים ואינספור מנהיגים, שטיילו ברחבי העולם וצפו בחדשות. לכן נולד הרעיון שמקורו בנשיא צרפת לשעבר, ז'אק שיראק, להציע חדשות בינלאומיות מנקודת מבט צרפתית, הנושאת תוכן וטון חדשים, כמו גם ערכים אחרים".

- נושא הדימוי של צרפת בעיני העולם היה אחת הסיבות לערוץ?

"בעולם אשר נשלט יותר ויותר על-ידי מסרים ותמונות, היה חשוב לצרפת להיות נוכחת בתוך המדיה הבינלאומית החזקה. תפקידה העיקרי של פראנס 24 הוא להעביר חדשות מהימנות 24/7, ב-3 שפות. כל עוד העיתונאים שלנו ימשיכו לעשות את עבודתם ברצינות, תוך כבוד למגוון הדעות ובעידוד דיונים ציבוריים, אני חושב שהדימוי של המדינה שלנו רק יכול להרוויח מכך".

פראנס 24 מעסיקה 550 אנשי מערכת, מעבר ל-280 עיתונאים בני 35 לאומים. המערכת מתחזקת למעלה מ-1,000 כתבי פרילנס סביב העולם. כל העובדים הקבועים יושבים בפריז, בחדר חדשות מודרני ורחב ידיים שגודלו 1,000 מטר מרובע. הערוץ משדר ל-180 מדינות ומגיע למאות מיליוני בני אדם שמבינים אנגלית, צרפתית או ערבית.

הערוץ הוא ערוץ ציבורי לכל דבר. הוא בבעלות מלאה ומסובסדת של חברת האחזקות הציבורית Audiovisuel Exterieur de la France, האמונה על פיתוח מדיה צרפתית המשודרת לעולם. לפי מלול, תקציב הערוץ בשנת 2010 עמד על 102 מיליון אירו. החלק הארי של התקציב מקורו בעיקר מכספי ציבור ומיעוטו מפרסום.

- המסך שלכם מאופיין בקווים נקיים ובהירים. מה הפילוסופיה העומדת מאחורי זה?

"ה-'Look and Feel' של הערוץ חייב להבחין את עצמו באופן ברור מערוצים אחרים על-ידי תחושת שקיפות ופתיחות, על מנת להשאיר כל חלל נחוץ לטובת החדשות. האולפנים שלנו למבזקי חדשות ממוקמים בדיוק בתוך האופן ספייס של חדר החדשות, במקום להיות מופרדים על-ידי חדרים או אפילו בניינים במקרים מסוימים. הרעיון היה להציב את המידע במרכזו של הארגון בסביבה נקייה ומפוכחת".

"היצע הטלוויזיה בישראל מגוון"

- מה דעתך על עיתונות עם אג'נדה? האם לפראנס 24 יש אג'נדה כלשהי כערוץ בינלאומי?

"רק עצמאות יכולה להפוך עיתונאי או גוף תקשורת לבעל ערך או מהימנות בעיני קהלם, כך שלמעשה עיתונות עם אג'נדה אינה עיתונות. הערכים הבסיסיים של פראנס 24 הם שימת דגש על הגיוון בעולם, עידוד דיון בריא ותקשור ערכים צרפתיים".

- עד כמה גדול המקום שישראל תופסת בסיקור העיתונאי של הערוץ?

"מקום די חשוב, הייתי אומר, למרות שאנחנו משתדלים לתת תשומת-לב לכל מדינה או יבשת באזור. אבל זה ברור שישראל תופסת מקום חשוב בערוצינו, ואגדיל ואומר כי הנושאים הבינלאומיים, הגאופוליטיים והאסטרטגיים שקשורים בה הם קריטיים בחשיבותם, ולכן יש לנו דסק קבוע בירושלים".

- האם אתה מכיר את שידור החדשות הישראלי, ומה דעתך עליו?

"מכיר בהחלט. אנחנו דנים לעיתים קרובות עם חברות חדשות ישראליות, ויותר בהרחבה עם התקשורת הישראלית, ואנחנו מזמינים לעיתים תכופות כתבים אלינו לכאן, לפריז, על מנת לדון איתם בחדשות. אבל אני חושב שהיצע הטלוויזיה בישראל הוא אקלקטי, מגוון, ואני חייב לציין שככל הנראה עשיר יותר, עם שחקנים בינלאומיים כמו פראנס 24. על כן אנחנו מנסים לפתח שותפויות בין גופי התקשורת שלנו".

מלול אינו מכחיש כי במדינה כמו צרפת, שכה קנאית לתרבותה ושפתה, קשה היה לקבל את העובדה שיצא מתוכה לעולם שידור שאינו בשפה המקומית, בה דוברים היום על-פי ההערכות קרוב ל-80 מיליון בני אדם סביב העולם.

סרקוזי נגד פראנס 24

ב-2008 יצא גם נשיא צרפת הנוכחי, ניקולא סרקוזי, נגד ערוץ פראנס 24 וביקש לצמצם את שידוריו לצרפתית בלבד. "לא אממן מכספי מסים ערוץ שלא דובר צרפתית בלבד", אמר אז.

עם זאת, גם היום עדיין מרבית צופיו של ערוץ פראנס 24 נחשפים אליו באנגלית ואף בערבית. "אנשים רבים רצו שפראנס 24 ישדר רק בצרפתית", הוא אומר, "אבל למרות התנגדותם הנחרצת של אבירי השפה, זה היה ברור במהרה לכולם: כדי להיות מובן ברחבי העולם היום, אתה חייב לדבר ולשדר באנגלית".

הצרפתים אינם לבדם בזירה. קדמו להם כמובן גירסאות בינלאומיות ל-CNN ול-BBC וגם ל-GN הגרמנית. אולם מאז עלה פראנס 24, צצו גם NHK WORLD היפני ו-RT הרוסי, שמשדר ב-4 שפות - אנגלית, ערבית, ספרדית ורוסית. גם הסינים השיקו גירסה באנגלית ל-CCTV, ועל הצלחתה של אל-ג'זירה הקטרית בגזרת הערוצים הבינלאומיים אין צורך להרחיב.

למרות התחרות הערה על גירסת החדשות שהציבור יקבל, לדברי מלול לישראל בהחלט יש מקום על הסקאלה. "לדעתי, ערוץ ישראלי אשר ישדר באנגלית ואפילו בערבית, ימצא את מקומו הראוי על מפת התקשורת הבינלאומית", הוא מסכם.

פראנס 24 ישראלי? רשות השידור נערכת

לאור העובדה שהרפורמה ברשות השידור טרם יצאה לדרך, מוקדם עדיין לדבר על הקמת ערוץ בינלאומי ישראלי, במיוחד לאור העובדה שתחילה יש לבצע את המשימה של ייצוב הערוצים הקיימים של השידור הציבורי.

ועם זאת, יו"ר רשות השידור, אמיר גילת, הורה באחרונה על הקמת "חטיבה בינלאומית" חדשה, שלא בהכרח תהיה תלויה בערוץ ליניארי מסוים.

בין היתר החטיבה החדשה אמורה להיות אמונה על הפצה של תכני רשות השידור. בין אם מדובר במהדורות חדשות בשפות שונות ובין אם מדובר בתוכניות מקור של הרשות, אמור הגוף החדש להכינם להפצה בחו"ל ולמצוא את הערוצים והגופים הנכונים שירכשו אותם. כמו כן, לא מן הנמנע כי הגוף החדש יפיק תכנים עצמאיים ובלעדיים לטובת שידור מחוץ לישראל.

במשך השנים נתפס ערוץ 33 כפלטפורמת ההפצה של תכנים ישראלים לחו"ל. בעיקר ביקשו לעשות בו שימוש מנכ"לים קודמים, ובעיקר יוסף בראל תחת השר הממונה רענן כהן, כערוץ מזרח תיכון, שישדר בערבית תכנים ישראלים מגויסים למרחב בו אנו חיים ומעבר לו.

במהלך השנים כשלה היוזמה, ובכנסת הקודמת שבו ועלו הקולות, בהובלת ועדת המשנה לוועדת החוץ והביטחון לנושאי הסברה בראשותה של ח"כ לשעבר תא"ל (במיל.) עמירה דותן, שקראה להקים מחדש את הערוץ הבינלאומי-ערבי לצרכי הסברה.