פועלים סהר: התקלה בסלקום תחתוך 18% מהרווח

מדובר בפגיעה ברווח בהיקף של 56 מיליון שקל ■ הפיצוי ללקוחות מוערך על ידי פועלים סהר ב-61 מיליון שקל, כשאובדן ההכנסות מיום התקלה מסתכם ב-14 מיליון שקל

אירועי השריפה בכרמל הספיקו להשכיח את העובדה שרק ביום רביעי שעבר כיכבה חברת הסלולר סלקום בכותרות הראשיות של כלי התקשורת, לאחר שתקלה בתוכנה חשובה בליבת המערכת, גרמה לשיבושים חמורים עבור מנויי החברה, שנמשכו שעות ארוכות.

למחרת, הודיע מנכ"ל סלקום, עמוס שפירא, על פיצוי למנויי החברה הכולל: זיכוי מלא לכל לקוחותיה על כל השיחות והודעות ה-SMS שבוצעו במהלך השבוע שעד ליום התקלה.

סלקום היא חברה ציבורית שנסחרת במקביל בבורסת ניו-יורק ובבורסה של תל-אביב, לפי שווי שוק של 3.4 מיליארד דולר. אך התקלה החמורה לא עשתה רושם על משקיעי החברה, ומנייתה עלתה ב-4.5% מאז יום רביעי שעבר.

כעת, מחלקת המחקר של פועלים סהר מנסה לכמת את הנזק הכספי שתספוג החברה מקבוצת אי.די.בי בעקבות התקלה. בסקירה שהפיץ פועלים סהר, כותבת האנליסטית אלה פרילוצקי כי מעבר לנזק התדמיתי הכבד, קיים חוסר ודאות ביחס להיקף הנזק הכלכלי.

פרילוצקי מעריכה שהתקלה תגרע לא פחות מ-56 מיליון שקל מהשורה התחתונה של סלקום ברבעון הרביעי של 2010, כשללא התקלה, סלקום הייתה צפויה להציג ברבעון הכנסות של 1.71 מיליארד שקל ורווח נקי בגובה 308 מיליון שקל. מכאן שעל פי הערכה זו התקלה של השבוע שעבר מוחקת כ-18% מהרווח הנקי הרבעוני של סלקום.

בחישוב הנזק הכלכלי פרילוצקי לוקחת בחשבון את אובדן ההכנסות ביום התקלה, שמוערך על ידה ב-14.3 מיליון שקל. היא מעריכה שסלקום איבדה באותו יום כ-85% מסך ההכנסות משירותי voice (שיחות יוצאות ונכנסות) ומשירותי ערך מוסף (data והודעות SMS). להערכתה, הכנסה יומית ממוצעת של סלקום מכלל שירותים אלו מגיעה לכ-17 מיליון שקל, ומכאן היא גוזרת את אובדן ההכנסות ביום התקלה.

מחיר היעד: 10% מתחת למחיר השוק

בעוד שאובדן ההכנסות מהווה סכום זניח יחסית לסך ההכנסות הרבעוניות של סלקום, גורם הפיצוי צפוי להיות משמעותי יותר. סלקום אמורה לפצות את כל לקוחותיה עבור שיחות והודעות SMS בישראל בין התאריכים 25 בנובמבר ל-1 בדצמבר. פרילוצקי מחשבת על בסיס נתוני 2009, שההכנסה השבועית של סלקום משיחות יוצאות מגיעה ל-54 מיליון שקל.

בשיטה דומה היא מעריכה שההכנסה השבועית הממוצעת מהודעות SMS עומדת על כ-7 מיליון שקל. לפיכך, סך הפיצוי של סלקום ללקוחותיה מגיע ל-61 מיליון שקל ברוטו, או 45 מיליון שקל נטו בניכוי מס. לאחר מס, הירידה ברווח הנקי תהיה נמוכה מעט מהסכומים הללו, ותגיע כאמור לכ-56 מיליון שקל.

הפיצוי ללקוחות יוביל לכך ששיעור הרווח התפעולי של סלקום, אותו העריכה פרילוצקי קודם לכן ב-28.8%, ירד ל-24.7%, ושיעור הרווח הנקי יתכווץ מ-18% ל-16.2%. פרילוצקי מדגישה כי בהיעדר מידע הנוגע לקיומו ולהיקפו של כיסוי ביטוחי לתשלום הפיצוי ללקוחות, החישוב שלה אינו כולל כרגע אפשרות של תקבולי ביטוח לסלקום.

המלצתה על המניה נשארת "נייטרלי" במחיר הנמוך ב-10% ממחיר השוק. סלקום עצמה דיווחה היום על בקשות לתביעות ייצוגיות שהוגשו נגדה בהיקף של כ-1.18 מיליארד שקל. בהודעתה נאמר כי היא אינה יכולה להעריך בשלב מוקדם זה את סיכויי ההצלחה של התביעות.