מורגן סטנלי: פישר יעלה ריבית החודש - ויקנה יותר דולרים

בנק ההשקעות: הנגיד יעלה הריבית לפברואר ב-0.25%; יעלה את הריבית ב-1% עד סוף השנה ■ אם לא תהיה העלאה החודש, זה רק מהחשש של פישר מהמשך התחזקות השקל

לקראת החלטת הריבית בישראל לחודש פברואר שיפרסם בנק ישראל ביום שני הקרוב, במורגן סטנלי צופים כי הנגיד פישר יבצע את העלאת הריבית הראשונה לשנת 2011. מסקירה עדכנית של בנק ההשקעות על המשק המקומי, שהגיעה לידי "גלובס", הכלכלנים מתיייחסים למדיניות המוניטרית של הנגיד פישר השנה, ומעריכים כי עד סופה הוא יעלה את הריבית הבסיסית ב-1% לרמה של 3%.

במורגן סטנלי מציינים כי סטנלי פישר יצטרך בהחלטת הריבית הקרובה לאזן בין שיקולי האינפלציה לבין התחזקות השקל, תוך שמירה על המגמה שהנגיד מדבר עליה - החזרת הריבית לרמה נורמלית. הכללנים מעריכים כי פישר יעלה בכל רבעון את הריבית ב-0.25% ויתחיל ככל הנראה כבר החודש.

הכלכלנים מסייגים ואומרים, כי הסיכון בתחזית הזו, מלבד מהסיכונים הגלובליים שבנק ישראל יצטרך להגיב להם בזמן אמת, הוא הרצון של בנק ישראל למנוע את המשך התחזקות השקל מול הדולר כבר בטווח המיידי, יותר מאשר לנקוט במדיניות המונעת התפרצות אינפלציונית - ויעדיף לא להעלות ריבית החודש. הכלכלנים מעניקים לזאת סיכוי נמוך במיוחד לאור התערבותו של פישר בשוק המט"ח (לעיתים התערבות אגרסיבית), התערבות שלהערכתם הוא ימשיך ובהיקפים גדולים.

שני גורמים שמחזקים את ההערכה של הכלכלנים להעלאת ריבית כבר החודש, הם ציפיות האינפלציה שהוחרפו בחודש האחרון ליותר מ-3%, והמדד המשולב שעלה אתמול ב-0.7% לרמה הגבוהה מאז מארס 2006.

אם פישר בסופו של דבר לא יעלה ריבית החודש, הכלכלנים ייחסו זאת במפורשות לחשש מהתחזקות נוספת של השקל - ואז בפברואר כמעט בטוח שהוא יעלה את הריבית. אם כן תהיה העלאת ריבית החודש, במורגן סטנלי מעריכים כי בשני החודשים שלאחר מכן פישר ישמור את הריבית ללא שינוי.

[לאתר המט"ח]