כיצד מנצלים פערי מחירים לרווח בפקיעת אופציות?

"גלובס" מציג: מדור "תיק אישי" החדש! ■ שחקני האופציות ותעודות הסל מחפשים את פערי המחיר שמאפשרים להם ליהנות מרווח מהיר ביום פקיעת האופציות; כיצד הם עושים זאת? ■ עוד במדור: חובבי סיכון? כך תשקיעו בשוק המניות המצרי ■ וגם: האם כדאי להשקיע ברוסיה?

פקיעת האופציות של מדד ת"א- 25 מתרחשת ביום חמישי האחרון בכל חודש אזרחי. שער הפתיחה של יום חמישי - יום לפני הפקיעה, הוא שער הפקיעה שלפיו מחושב מחירן של האופציות שפקעו באותו חודש. במהלך שבוע הפקיעה מתבצעות מתחת לפני השטח ספקולציות, ומתקיימים תרחישים, שמטרתם לחזות את שער הפקיעה. אלו מגיעים לשיאם ביום רביעי, היום האחרון לפני קביעת שער הפקיעה, כאשר שחקני האופציות מתחילים לחשב מי יקנה ומי ימכור מניות ביום הפקיעה, ומכינים בהתאם לכך את האסטרטגיה הרלוונטית.

בין השחקנים המשפיעים על שער הפקיעה נציין את שחקני הנכס, אלו הם סוחרים המנסים למצוא עיוות בין מחיר מדד ת"א 25 לבין מחיר החוזה הסינטטי - כדי ליהנות מרווחי ארביטראז'. שחקנים נוספים היודעים לנצל את פערי המחיר הם תעודות הסל.

מחיר החוזה הסינטטי נגזר מנוסחת הארביטראז', PUT CALL PARITY, שבנויה מאופציית CALL ו-PUT במחירי מימוש זהים וריבית רלוונטית לתקופה. כאשר מחיר החוזה הסינטטי זול ממחיר נכס הבסיס, ת"א 25, השחקנים קונים את החוזה ומוכרים את סל המניות, ובכך יוצרים לעצמם רווחים ללא סיכון.

בשבוע הפקיעה הפקטור המרכזי לקביעת הביקושים או ההיצעים של יום הפקיעה עצמו, הוא האינטרוול. קרי ההפרש בין החוזה הסינטטי הקצר לבינוני. בפקיעה הקרובה הכוונה היא לחוזה של ינואר מול פברואר.

נציין כי בפקיעה האחרונה, בדומה לחודשים האחרונים, מחיר החוזה הסינטטי לדצמבר היה נמוך ממחיר החוזה הסינטטי לינואר. הדבר יוצר לרוב ביקושים ביום הפקיעה. במקרים הפוכים, שבהם מחיר החוזה הסינטטי לחודש הקצר גבוה מזה הבינוני, נצפה להיצעים.

לאור זאת עולה השאלה, האם אפשר לנצל את יום הפקיעה לרווחים מהירים.

בהקשר זה נציין את אחת האסטרטגיות המומלצות והידועות ביותר - מרווח יחס. אסטרטגיה זו אינה כרוכה לרוב בעלות כספית, אך טומנת בחובה הצגת ביטחונות. זאת בשל האפשרות להפסד למשקיע בעת תנודה חריפה בשער הפקיעה.

כאשר אנו מצפים לביקושים נבנה פוזיציה של מרווח יחס עולה - קניית CALL בכסף ומכירה של פעמיים CALL מחוץ לכסף. מנגד, ציפייה להיצעים תביא לקניית מרווח יורד - קניית PUT בכסף ומכירה של פעמיים PUT מחוץ לכסף.

אסטרטגיה יותר שמרנית היא מרווח: בציפייה לעליות נקנה מרווח עולה - קניית CALL בכסף ומכירת CALL מחוץ לכסף; ובירידות נקנה מרווח יורד - קניית PUT בכסף ומכירת PUT מחוץ לכסף.

■ הכותב הוא מנהל דסק ני"ע ישראליים בבנק מזרחי טפחות. האמור בכתבה זו אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם