פלוג וטאף - המועמדים להחליף את אקשטיין בבנק ישראל

(עדכון) - מנהלת חטיבת המחקר ומנהל חטיבת השווקים מועמדים להתמנות במקום צבי אקשטיין שיעזוב בסוף חודש יוני, בתום קדנציה בת 5 שנים

ד''ר קרנית פלוג, מנהלת חטיבת המחקר בבנק ישראל, ובארי טאף, מנהל חטיבת השווקים בבנק המרכזי, הם שני המועמדים להחליף את פרופ' צבי אקשטיין בתפקיד המשנה לנגיד. הבוקר (ד') הודיע הבנק כי אקשטיין יסיים את תפקידו ב-30 ביוני, עם סיום הקדנציה שנמשכה 5 שנים. כבר לפני שנה ביקש אקשטיין לסיים את תפקידו בתום הקדנציה.

אקשטיין, אשר כיהן גם כיו"ר ועדת הביקורת של הבנק, צפוי לעזוב בד בבד גם את המחלקה לכלכלה באוניברסיטת תל אביב - שבה הוא מלמד זה שנים רבות - ולהצטרף כחבר סגל במרכז הבינתחומי בהרצליה. בתקופת כהונתו בבנק ישראל צבר אקשטיין לא מעט יריבים - הן בבנק המרכזי, הן במשרד האוצר. עם זאת, על פי הערכות, אקשטיין צפוי להתמודד על תפקיד נגיד בנק ישראל כאשר הנגיד הנוכחי, פרופ' סטנלי פישר, יחליט לעזוב. מקורות בבנק ישראל העריכו כי אקשטיין "מיצה את תפקידו כמספר 2, ויהיה לו נוח יותר להתמודד על תפקיד הנגיד מבחוץ".

יריית הפתיחה

עזיבתו של אקשטיין מהווה יריית הפתיחה במרוץ היורשים של הנגיד פישר. נזכיר כי ד''ר דוד קליין היה נגיד בנק ישראל האחרון אשר כיהן קודם לכן כמשנה לנגיד. לפי הערכות, הסיכויים של פלוג וטאף לזכות בתפקיד שווים.

פלוג מכהנת זה תקופה ארוכה כמנהלת חטיבת המחקר של הבנק, האחראית על יצירת הידע הכלכלי והתחזיות בבנק. כמו כן היא חברה בפורום המוניטרי המצומצם. אם תמונה לתפקיד, תיהפך לאישה הראשונה בתפקיד בכיר בבנק ישראל. ד''ר מישל סטרבצ'ינסקי - כיום סגנה של פלוג - צפוי להחליפה. פלוג היא דמות בולטת ומוערכת מאוד בבנק, לרבות על ידי פישר, אך גם מחוצה לו. היא נחשבת כלכלנית מקצועית מאוד ומרצה מבוקשת, עניין שהפך אותה לדמות מוכרת בקהילה הכלכלית הישראלית.

טאף צבר תאוצה בשנים האחרונות, עקב החלטתו של הנגיד לחזור ולהתערב בשוק המט''ח במארס 2008. הפעילות הפיננסית של בנק ישראל - לרבות קניית דולרים וניהול יתרות - מופקדת בידיו של טאף, והוא צבר ניסיון רב. מקורות בבנק מסרו כי פישר רוכש הערכה רבה מאוד לטאף, והוא מחשיב אותו "עילוי בתחומו". בגלל רגישות התפקיד, ממעט טאף להופיע בציבור ולהתראיין, והוא נחשב "איש סתרים" וגורם "פנימי" מאוד בבנק, לעומת פלוג - דמות מוכרת בהרבה. מקורות בבנק מסרו כי העובדה שטאף אינו נושא תואר אקדמי מתקדם (כלל המשנים האחרונים הם בעלי תואר דוקטור בכלכלה), לא אמורה למנוע את מינויו לתפקיד.