האם פרופ' מנואל טרכטנברג יחליף את סטנלי פישר?

פרופ' מנואל טרכטנברג יתמודד ישירות על התפקיד מס' 1 בבנק ישראל

נגיד בנק ישראל נבחר על ידי הממשלה, בהמלצת נגיד בנק ישראל. במציאות הנוכחית, מי שסטנלי פישר ימליץ עליו - הוא שייבחר. זה יקרה בעוד שנה, שנה וחצי, אבל כל העיניים המעוניינות כבר נשואות אל התפקיד הרם, שהתחזק משמעותית בימי פישר.

פרופ' צבי אקשטיין, המשנה לנגיד שהודיע אתמול (ד') על סיום תפקידו, רוצה להיות נגיד, אבל לא קיבל מפישר הבטחה להיות המומלץ הנבחר. עם פתיחת הקדנציה השנייה של פישר סיכמו השניים על מועד סיום תפקידו של אקשטיין כמשנה, בהתאם לחוק בנק ישראל החדש. אקשטיין צפוי להתמודד על התפקיד מבחוץ, כשלצדו במרוץ ימצא את מי שיחליף/ תחליף אותו כמשנה לנגיד, וגם כמה אנשי אקדמיה ובכירי פיננסים, שרואים עצמם מועמדים. אחדים הוזכרו והתמודדו בעבר, לפני מינוי פישר. אחרים החלו, באמצעות שליחים מקורבים, לגשש בשקט, בימים שלפני הודעת פישר על קדנציה שנייה.

קשר חזק

מול כולם יעמוד מי שמיום ליום נראה כמסומן לירושה: פרופ' מנואל טרכטנברג. הוא לא יתמודד על תפקיד המשנה, ויגיע להתמודדות על הנגידות מתפקידו הנוכחי כיו"ר הות"ת (הוועדה לתכנון ולתקצוב של המועצה להשכלה גבוהה), שאחראית על התכנון וחלוקת תקציבי ההשכלה הגבוהה בין האוניברסיטאות והמכללות. לפני כן, מאוגוסט 2006, היה ראש המועצה לכלכלה וחברה, גוף מטה חדש במשרד ראש הממשלה שהקים ראש הממשלה הקודם, אהוד אולמרט. באפריל 2009 החליט טרכטנברג לסיים את תפקידו, וזמן קצר אחרי כן הודיע שר החינוך, גדעון סער, על מינויו כיו"ר הות"ת.

טרכטנברג הוא פרופסור לכלכלה באוניברסיטת תל אביב; תחומי התמחותו - כלכלת מחקר ופיתוח, צמיחה, מדיניות מדע וחדשנות. הקשר בין פישר לטרכטנברג היה חזק, והתחזק עוד יותר. גם טרכטנברג דיבר על ריסון תקציבי וצמצום הוצאות הממשלה. הוא בלט בהתנגדות למשרד האוצר כשתמך, כמו פישר, בפריסת רשת ביטחון לחוסכים בפנסיה בעיצומו של המשבר, בסוף 2008. לפני כמה חודשים מינה פישר את טרכטנברג כחבר בוועדת האיתור לתפקיד המפקח על הבנקים. בניגוד למי מהחברים האחרים, פעל טרכטנברג במתינות ושיקול דעת, בלי לסמן מטרות מראש. פישר ידע מה קורה בוועדה, והעריך את עמדת טרכטנברג.

בשבועות הקרובים צפוי השופט בדימוס אליהו וינוגרד להביא לממשלה את שמות שלושת החברים הנבחרים לוועדה המוניטרית, שתקבע, עם הנגיד, את גובה הריבית במשק. כמו כן יובאו שמות שלושת חברי המועצה המנהלית - הדירקטוריון שיפקח על ניהול הבנק המרכזי. פישר, שרואה במימוש מלא של חוק בנק ישראל את אחת המטרות המרכזיות שלו, יאפשר לוועדה והמועצה להיכנס לעניינים ולהשתלב בפעילות הבנק, אחרי כן יחליט על המשך הדרך.