מחכים לגמיוז: פערים עצומים בין סקר TIM לגוגל טרנדס

לפי סקר TIM לינואר, הפער בין פייסבוק ל-YouTube בגלישה מישראל עומד על 1.6%; לפי גוגל טרנדס, הכניסות לפייסבוק כפולות ■ מה זה אומר על אמינות המדידה? ■ וגם: ב-TIM מתעקשים כי אתר mako של זכיינית ערוץ 2 קשת נחלש דווקא בעיצומו של פסטיבל "האח הגדול"

בעוד שוק האינטרנט הישראלי לכוד בציפייה של יותר מ-3 שנים לכלי מדידה מוסכם, אמין ורשמי, התפרסם היום (ג'), בפעם ה-60 מיום היווסדו, סקר TIM של חברת טלסקר למדידת הרייטינג והרגלי הגלישה בישראל בינואר 2011.

בחודשים האחרונים הולכים ומתחדדים הפערים בין סקר TIM לכלי המדידה השני הקיים כרגע בשוק הישראלי - גוגל טרנדס. בעוד סקר TIM מבוצע כסקר מודעות בו נשאלים בטלפון או בטופס אינטנרטי 800 נסקרים היכן גלשו בשבוע האחרון ובחודש האחרון, גוגל טרנדס אוסף נתוני אמת מנתונים אנונימיים הנאספים על-ידי גוגל: מנוע החיפוש, סרגל גוגל, נתוני גוגל אנליטיקס, דפדפן "כרום" ועוד.

האם גמיוז, הזוכה במכרז למדידת הרייטינג באינטרנט הישראלי, תעשה סדר בבלגן? התשובה אמורה להינתן השנה, והיא חשובה מאוד לשוק המקומי.

בחודש שעבר עלו התהיות האופפות את סקר TIM מדרגה, לאחר שמנכ"ל תפוז, דן חן, פרסם מודעה בעיתונים הכלכליים תחת הכותרת: "Tim Tum", שיוצאת נגד סקר המודעות החודשי המדרג את האתרים הפופולריים בישראל. "יש אתרים שלא מופיעים בסקר מכיוון שאינם משלמים בכדי שיבדקו אותם", נכתב במודעה.

לפי נתוני סקר TIM לחודש ינואר 2011, הצמרת של האתרים הפופולריים כוללת הפעם 3 "שחקני יבוא" זרים - גוגל, פייסבוק ו-YouTube, שדחק מהמקום השלישי את וואלה. גם ynet, במקום החמישי, מצמצם פערים מוואלה בינואר - אולם לפי סקר TIM לא עובר אותו.

מפתיע לרעה בסקר הנוכחי הנתון של mako, האתר של זכיינית ערוץ 2 קשת, שלפי הסקר רשם ירידה ל-37.9% לעומת 38.8% בדצמבר 2010 - דווקא בעיצומן של חגיגות "האח הגדול", שמקודמות באורח מסיבי גם בפלטפורמת האינטרנט של קשת.

כמה דוגמאות לפערים הנחשפים אם בודקים בגוגל טרנדס מה עשו בינואר 20 האתרים המדורגים ראשונים לפי סקר TIM:

■ בסקר TIM עומד פער הגלישה מישראל בין פייסבוק ל-YouTube על 1.6% בלבד. בגוגל טרנדס, לעומת זאת, הפער עצום: לפייסבוק 1.4 מיליון גולשים מישראל ביום, ל-YouTube בקושי מחצית מזה, בסביבות ה-700 אלף גולשים.

■ לפי סקר TIM לינואר, וואלה נמצא ב-2% מעל ynet - אולם לפי נתוני גוגל טרנדס לאותה תקופה דווקא אתר החדשות מבית "ידיעות אחרונות" הוא שמוביל, ובפער יומי שנע סביב 100 אלף גולשים.

■ הזירה הכלכלית: לפי סקר TIM, "כלכליסט", שנכלל לראשונה בסקר בחודש שעבר, מוביל על פני "גלובס" ו"דה מרקר", עם חשיפה של 14.2%. גוגל טרנדס, לעומת זאת, מראה כי בינואר האחרון גלשו ב"גלובס" וב"דה מרקר" כ-140 עד 160 אלף גולשים ביום, לעומת 110 עד 120 אלף ביום ל"כלכליסט".

■ אתר הקניות זאפ מככב במקום ה-8 בדירוג האתרים של TIM, מה שמעניק לו את המקום את המקום החמישי בדירוג האתרים הישראלים. אלא שלפי נתוני גוגל טרנדס לינואר, לזאפ יש בקושי 70 אלף גולשים ביום, נתון שלא היה מכניס אותו לרשימת ה-20.

■ גם האתר של בזק, b144, זוכה לכבוד בדירוג TIM (11, שמיני בין הישראלים) - אבל בגוגל טרנדס הוא מגרד בקושי את ה-60 גולשים ביום.

■ כנ"ל לגבי NRG של "מעריב", שמדורג במקום ה-12 ב-TIM אבל מושך, לפי נתוני גוגל טרנדס כ-40 אלף גולשים פחות ביום בהשוואה ל"גלובס" ו"דה מרקר".

■ אתר המסעדות REST מדורג במקום ה-19 בדירוג TIM (16 מבין הישראלים) - אבל מגרד בקושי את ה-20-30 אלף גולשים ביום לפי גוגל טרנדס.