המירוץ של ירושלים

העיר שרצה למרחקים ארוכים כבר לא מוכרת לתיירים רק ארכיאולוגיה וסיפורי תנ"ך

הספורט אולי הכי פופולרי כאן בשנים האחרונות היה לרדת על העיר ירושלים - בירת ישראל המלוכלכת, המשוסעת, המתחרדת, הפקוקה ובעיקר המנותקת ממה שקורה היכן שהדברים האמיתיים קורים, במרכז הארץ.

בכול הזדמנות סיפרו לנו שמי שיכול בורח מירושלים (בירת ישראל היא העיר עם מאזן ההגירה השלילי הגבוה ביותר לשנת 2009 - 7,100-) ומשאיר אותה לחרדים, לערבים, ליהודים מאמריקה שבאים לחגים, ולאוהדי בית"ר.

והנה השבוע, אם אירועי היום לא ישנו זאת, תתמודד ירושלים ה"זקנה" ראש בראש עם "תל-אביב הצעירה" ואולי תוכל לה. באותם כלים ובאותה שפה.

ביום שישי הקרוב (25 במארס) יתקיים לראשונה מרתון ירושלים, שבועיים בלבד לפני מרתון תל-אביב (8 באפריל). בלו"ז של רצי מרתון, זה נחשב לאותו תאריך ומי שרץ בזה לא ירוץ באחר. העיר העתיקה, נחל קדרון ושער יפו ניצבים ראש בראש מול העיר ללא הפסקה, נחל הירקון ונמל יפו.

ולמרות הטופוגרפיה הלא פשוטה, בירושלים מדברים על "יותר מעשרת אלפים רצים" (ו-4,000 לינות בבתי-מלון), בזמן שבתל-אביב מתגאים במספר דומה למדי ("11 אלף נרשמים"). חברת באזילה, שמנטרת ומנתחת פעילות ברשתות החברתיות, הציגה אתמול ל"גלובס" שוויון גם בנפח הדיבור בימים האחרונים ברשתות על כל אחד מהמרתונים.

גם מי שאינו חובב ריצה, יסכים שמדובר באבן-דרך חשובה בקאמבק של ירושלים, שכבר בשנה שעברה נרשם במלונותיה 65.5% שיעור תפוסה ממוצע, בהשוואה ל-26% בשנות האינתיפאדה בין השנים 2001 ל-2002, ו-60% בשנת 2000 יוצאת הדופן, שבה ביקר כאן לראשונה האפיפיור.

ירושלים, למרות כל ההשמצות, רצה בשנים אלה למרחקים ארוכים והיא כבר לא מוכרת לתיירים רק ארכיאולוגיה וסיפורי תנ"ך. עם כל המהמורות שבדרך, לא ירחק היום שגם תיסע רכבת קלה בעיר, והדרך מתל-אביב לירושלים תתקצר לחצי שעת נסיעה.

ובכל זאת, רצים למרחקים ארוכים גם יודעים שההתמודדות האמיתית במירוץ היא בעיקר מול עצמך. וכמדובר על גוף כל-כך מבוגר, מורכב ומתוסבך, צריך הרבה אמונה במהלך. אבל אמונה בירושלים אף פעם לא היה חסר.