הבנקים בארה"ב ידרשו 20% מערך הנכס בכל משכנתא

הרגולטורים בארה"ב עושים סדר בכל הנוגע למיחזור משכנתאות ע"י הבנקים ומתן משכנתאות חדשות, ומגדירים למוסדות הפיננסיים מהי הלוואה "בטוחה"

משבר הדיור בארה"ב היכה גלים ב-3 השנים האחרונות. עשרות אלפי אמריקנים נותרו חסרי בית לאחר שלא עמדו בהחזרי המשכנתא, ומאות מוסדות פיננסיים בארה"ב נסגרו ע"י הרשויות לאחר שלא הצליחו לקבל בחזרה את הכספים שהלוו לצרכנים.

שוק הדיור האמריקני עדיין מדמם - רק אתמול פורסמו נתוני מפקד האוכלוסין, שהראו כי 13% מכל הבתים בארה"ב עומדים ריקים, לאור צווי העיקול הרבים שהפעילו הבנקים על בעליהם, שהובילו לעזיבת הבית. כל זאת מותיר את שוק הדיור בארה"ב תחת לחץ וגורמים לירידת מחירי המכירה ואת ערכם של הנכסים בארה"ב.

היום, מוטב מאוחר מאשר אף-פעם, הרגולטורים בארה"ב מנסים לעשות סדר בכל הנוגע למיחזור משכנתאות ע"י הבנקים ומתן משכנתאות חדשות, ומגדירים באופן מפורש למוסדות הפיננסיים מהי הלוואה "בטוחה".

לפי הצעת חוק שעלתה בארה"ב היום, בנקים שיירצו להעניק הלוואה, או למחזר את המשכנתא ולהעבירה ללווה אחר - יצטרכו לדרוש מהלווה תשלום ראשוני של לפחות 20% מערך הנכס. תאגיד ביטוח הפיקדונות הפדרלי (FDIC), הסכים לקיים משאל בקרב הציבור האמריקני באשר להצעת החוק.

בחוק שעבר בשנה שעברה בארה"ב, המוסדות הפיננסיים נדרשים לבטח את עצמם ולהציב במאזן הון עצמי בשיעור של 5% מערך כל משכנתא שהם מגלגלים. הצעת החוק היום מקשיחה אף יותר את המגבלות על הבנקים כדי למנוע מהם לפזר הלוואות מסוכנות ולהעביר את הסיכון אף למשקיעים שייקבלו את המשכנתא בצורה של נייר ערך.

יו"ר ה-FDIC, שילה בייר, אמרה היום כי היא מצפה למתן משכנתאות "הגיוניות" ע"י המוסדות הפיננסיים, ושההלוואות המסוכנות יהוו רק חלק קטן ובלתי מהותי משוק הדיור האמריקני.