מצעד התלושים לחג: שליש מהשכירים קיבלו 150-400 שקל

מכון רותם TRI: כ-27% מהעובדים יעדיפו לקבל את המתנה כמזומן בתלוש השכר, בעוד 26.4% יעדיפו לקבל זאת בתלושים ■ 11.9% מהשכירים יעדיפו לקבל את השי בצורה של מתנה

סקר שערך מכון המחקר רותם TRI עבור אתר "ביזנס סיטי" (אתר הספקים לעסקים) בקרב מדגם מייצג של 500 נסקרים - מעסיקים ושכירים - מגלה פערים בין הצדדים בהתייחסות לשי לחג.

ראשית, נמצאו פערים בהערכת שווי השי: בעוד 36.5% מהשכירים טוענים כי הם מקבלים לכבוד הפסח מתנה בשווי של 150-400 שקל, ו-20.6% מהשכירים יזכו לקבל בחג מתנה שערכה נע בין 400 ל-800 שקל - רק 14.9% מהמעסיקים מצהירים כי הם נותנים שי בשווי של 150-400 שקל, בזמן ש-20% מהמעסיקים הצהירו כי הם נותנים שי בגובה 400-800 שקל.

ייתכן שאת הפער ניתן ליחס לנטיית המעבידים להצהיר על מתנה גדולה מזו שהם מעניקים בפועל, או לנטיית העובדים לתפוס את המתנה שהם מקבלים כקטנה מערכה במציאות.

למרות מה שנראה כמובן מאליו, 11.8% מבעלי העסקים מצהירים כי הם אינם מחלקים שי במקום העבודה. 5.3% מהשכירים טוענים כי אינם מקבלים שי ממקום העבודה.

אין זו הפתעה שרובנו מעדיפים לקבל סכום כסף ולעשות בו (כמעט) כל שברצוננו. 27% מהעובדים יעדיפו לקבל את המתנה כמזומן בתלוש השכר, בעוד 26.4% יעדיפו לקבל זאת בתלושים.

11.9% מהשכירים יעדיפו לקבל את השי בצורה של מתנה: 5% יעדיפו לקבל מוצר חשמלי (מכונת קפה, D.V.D וכו'), 4% מהשכירים ישמחו לחבילת שי של רשתות לעיצוב הבית, ו-2.9% מהשכירים ישמחו לקבל חבילת שי של יין, קפה ומוצרי מזון.

בקרב המעסיקים התוצאות מעט שונות: למרות העובדה שבדומה לשכירים יעדיפו 26.2% מהמעסיקים לתת את השי ככסף מזומן ישירות לתלוש השכר, רק 17.5% מתוכם יעדיפו לתת תלושים לחג. 9.2% יעדיפו לתת מתנה - חבילת שי של יין ומוצרי מזון או כלי מטבח. אף לא אחוז אחד מהם ציין העדפה למוצרי חשמל.

בשונה מארצות-הברית ואירופה, בהן קיימת תקופת חגים אחת, בישראל קיומן של שתי תקופות בהן ניתנות מתנות לעובדים מעלה את השאלה באיזה מהחגים ניתנת המתנה הגדולה ביותר, אם בכלל.

במחקר עולה כי בנתון זה קיימים פערים גדולים בין המעסיקים לשכירים. 24.8% מהעובדים משוכנעים כי הם מקבלים את השי היקר יותר בפסח, בעוד רק 7% מהמעסיקים סבורים כך.

8.1% מהעובדים סבורים כי בראש השנה הם מקבלים שי בערך נמוך יותר, בעוד 16.3% מהמעסיקים משוכנעים כי השי הגבוה יותר ניתן בראש השנה.

רועי אשכנזי, מנכ"ל "ביזנס סיטי", מסר כי "הסקר נועד מבחינתנו לסייע למשתמשי האתר העוסקים ברכש ובבחירת ספקים ומוצרים לעסק, להבין טוב יותר את צורכי עובדיהם ואת המקובל בענף ובשוק הישראלי".