בדיקת "גלובס": איפה הכי כדאי לטוס במחלקת עסקים?

כל אחת מחברות התעופה מבטיחה לנוסעים העסקיים מזון משובח ומושבים נוחים, אבל הקרב האמיתי מתמקד עדיין בזירת המחיר - שם מגלה בדיקת "גלובס" כי הכול תלוי ביעד

מחלקות היוקרה הן היהלום שבכתר עולם התעופה. עבור הנוסעים מדובר בחוויה שהופכת זמן מבוזבז לחוויה מרגיעה, תרבותית וקולינרית עם שלל פינוקים. עבור חברות התעופה מדובר באפשרות לגזור הכנסה רחבה במיוחד עבור כסא במטוס.

השימוש במחלקת העסקים הפך להיות כמעט סטנדרט בחברות הגדולות, והפיכתו לסמל סטטוס בקרב מנהלים גורם לעוד ועוד אנשי עסקים (ואפילו אנשים מן היישוב) לשלוף את הארנק ולשלם לעיתים עד קרוב לפי 4 ממחירו של כרטיס טיסה במחלקת תיירים - רק כדי לשבת בצד הנכון של הווילון.

בחברות התעופה מודעים לפוטנציאל של נוסעי היוקרה ומחזרים אחריהם בכל דרך אפשרית: תנאים מועדפים במועדוני הנוסעים המתמידים, תורים משלהם בצ'ק-אין, טרקלינים מושקעים, תפריט ייחודי וחוויית טיסה שאמורה להתחיל כבר מרגע ההזמנה ועד הרבה אחרי הנחיתה.

החברות האירופיות הכריזו לאחרונה מיני מלחמת מחירים באל-על ובחברות האמריקניות, במטרה להשתלט על הנוסעים לארה"ב ולהציע להם מחירים נמוכים יותר. בחלק מהמקרים, המלחמה הזו עושה לנו הצרכנים טוב ואפילו טוב מאוד.

כך בדקנו

בדיקה ראשונית של "גלובס" העלתה כי במחלקות העסקים השפעות העונתיות היא נמוכה יחסית (מחירים בחודשים מאי-יוני אינם שונים משמעותית ממחירים בחודשים יולי-אוגוסט). לאור זאת הוחלט לבחור שבוע יחיד ולערוך לגביו את הבדיקה. תאריכי הטיסות הנבחרים הם 11.6 עד 18.6 (רביעי עד רביעי) - נסיעה בת שבוע.

על מנת למנוע הטיות, נבחר המחיר הזול ביותר של כל חברה המוצע בטווח של 3 ימים בכל אחת מהטיסות - כלומר, נכללו גם הצעות מחיר עם יציאה יום לפני ואחרי התאריכים המיועדים.

כל המחירים מבוססים על המפורסם באתרי האינטרנט של החברות, נכון לתאריך 26.4.2011.

אל-על - הכי כדאית לנוסעים מתמידים וליעדים במזרח

בדיקת מחיריה של אל-על במחלקת עסקים מעלים כי לארה"ב ברוב המוחלט של המקרים אל-על אינה החברה הכדאית ביותר לנסיעה במחלקת עסקים. הפער בולט בעיקר בטיסות לארה"ב המחייבות עצירה וטיסת המשך מניו-יורק, אך גם בטיסה ישירה לניו-יורק נמצאו לרוב אופציות זולות ומשתלמות יותר.

אל-על כן נמצאה כזולה ביותר בטיסה ישירה ללונדון, וכמו כן היא שולטת באופן ברור ומוחלט על הטיסות הישירות במחלקת עסקים למזרח הרחוק (הונג-קונג נבדקה כיעד לדוגמה).

ביעדי המזרח, אל-על לרוב יקרה ב-100 עד 300 דולר ממתחרותיה האירופיות, אך בטווח המחירים האמור הדבר זניח - בעיקר לאור העובדה כי טיסה לאירופה מאריכה באופן משמעותי את זמן הטיסה מזרחה (שכן היא מנוגדת לכיוון הטיסה הכללי, בשונה מטיסה לארה"ב שבמערב, למשל).

עוד מובן מאליו כי מחלקת העסקים של אל-על קורצת בעיקר לאנשי עסקים וחברות שמגוון היעדים שלהם נרחב ואינו נוגע רק לנמל יעד אחד בעולם. מגוון היעדים אליהם טסה אל-על בטיסה ישירה מנתב"ג, והעובדה כי היא לבדה אחראית לשליש מהתנועה האווירית האזרחית אל ישראל וממנה, הופכים את תכנית הנוסע המתמיד שלה לפופולריות ביותר בארץ והיעילה ביותר עבור מי שפוקדים את השדה ליעדים שונים בתדירות גבוהה.

יערות הכרמל בטרקלין

חברת התעופה הלאומית אל-על נהנית מיתרון הביתיות ולא טורחת להסתיר אותו.

* שירותי הטרקלין: חוויית מחלקת העסקים של אל-על מתחילה כבר בנתב"ג עם טרקלין "המלך דוד" שלה, שנפתח לפני כ-6 שנים. הטרקלין מעוצב בהקפדה, כולל שלל פינוקים לחברי מועדון מועדפים ולנוסעי מחלקות היוקרה, מרכז עסקים מתקדם וכן מגוון של אוכל ומאפים תוצרת "ארקפה" המוגשים בו. אם זה לא מספיק, במקום יש אפילו מתחם ספא של "יערות הכרמל", המציע טיפולים לנוסעים במחלקות היוקרה ללא תשלום.

* נוחות הישיבה והשכיבה: המושבים רחבים ונפתחים למצב של מיטה, כך שמאפשרים שינה נוחה במהלך הטיסה. מסכי בידור כוללים גם תכניות של "קשת".

* מה אוכלים? במטוס עצמו מציעים באל-על ארוחות מיוחדות על-פי תפריט שעיצב השף שגב משה.

בריטיש איירווייס - הכי כדאית ליעדי המשך בארה"ב

בריטיש איירווייס היא במידה רבה הכוכבת של השנה האחרונה. שינויים שעשתה בתכנית הנוסע המתמיד שלה ורפורמה בתמחור הקו לישראל הופכים אותה לאטרקטיבית יותר ויותר לתיירים ולאנשי עסקים מהארץ שמבצעים בה "קונקשן" ליעדי המשך.

בעוד שבטיסות לניו-יורק הבחירה בטיסה ישירה היא די ברורה, בנסיעה ליעדי המשך (שיקאגו, סן פרנסיסקו, וושינגטון, מיאמי ועוד) לרוב מציעה בריטיש איירווייס את הדיל הטוב ביותר, ובהפרש ברור.

בשבוע שנבדק על-ידינו, למשל, מחירה של טיסה לסן פרנסיסקו במחלקת עסקים עם עצירה בלונדון עמד על 3,721 דולר בבריטיש, לעומת 4,084 דולר עם קונטיננטל ולא פחות מ-5,340 דולר לטיסה הזולה ביותר שמצאנו עם אל-על.

המשמעות היא פער של למעלה מ-1,600 דולר (מחיר שווה ערך לכרטיס הלוך חזור במחיר מלא במחלקת תיירים בקו) או 43% בין אל-על לבין בריטיש.

עם זאת, יש לציין כי בשבוע שבדקנו בטיסה ישירה ללונדון, אל-על התברגה כזולה יותר מבריטיש איירווייס.

רק בדיקת מזוודות אחת

יתרה מזאת, לבריטיש עומד יתרון נוסף והוא נוחות ההחלפה: על-פי רשויות התעופה בארה"ב מאז 11 בספטמבר, כל נוסע המגיע למדינה חייב בנמל הנחיתה הראשון שלו להוציא את המזוודה בעצמו ולהעביר אותה בדיקה במכס לפני שהוא עולה לטיסת ההמשך.

באירופה, כמובן, אין צורך בטרטור הזה. לכן, שעה שנוסעי אל-על וקונטיננטל יצטרכו בניו-יורק לחכות ליד מסוע המזוודות לאחר בדיקת דרכונים בדרך לטיסת קונקשן - הנוסעים בחברות האירופיות (הן בריטיש איירווייס והן לופטהנזה) יוכלו לפגוש את המזוודה שלהם בפעם הראשונה אחרי נתב"ג רק בנמל היעד בתחנה האחרונה.

* נוחות הישיבה והשכיבה: מחלקת העסקים עצמה בבריטיש מפנקת וידועה בעיקר בכך שהייתה הראשונה להכניס מיטות שטוחות לחלוטין למחלקת העסקים ולעצב את המחלקה כך שכל זוג מושבים מצוי אחד מול השני, כדי למקסם את הפרטיות של הנוסעים.

* מה אוכלים? החברה מפעילה "מטבח נשנושים" שפתוח כל הטיסה לנוסעי מחלקת העסקים.

* שירותי הטרקלין: מגוון הטרקלינים של החברה בלונדון (כולל טרקלין הנוסעים הנכנסים הכולל 94 חדרי מקלחת לנוסעים המגיעים ללונדון ומבקשים להתרענן) גם הוא מוסיף למכלול השירות המרשים שבריטיש מעניקה לנוסעים שלה, שהשקיעו ונפרדו מסכום משמעותי תמורת הטיסה.

קונטיננטל איירליינס - הכי כדאית לניו-יורק

בדיקת "גלובס" מצאה כי בשבוע שנבדק, הציעה קונטיננטל איירליינס את הדיל הטוב ביותר בטיסה לניו-יורק, כשהיא זולה בקרוב ל-50 דולר בכרטיס מאל-על. לא מדובר בהפרש משמעותי בסדרי גודל המחיר המדוברים, אך איכות מחלקת העסקים של החברה הופכת אותה לבחירה שלנו בקו הזה.

אמנם חברת בריטיש איירווייס הבריטית מציעה מחיר נמוך יותר בטיסה לניו-יורק, אך זו מצריכה תמורת 300-700 דולר פחות עצירת ביניים בלונדון והחלפת מטוס - הנחתנו היא שכאשר קיימת אפשרות לטיסה ישירה בהפרש מחיר נמוך יחסית, הרי שמעטים הנוסעים במחלקות היוקרה שיבחרו לצאת לניו-יורק דרך אירופה ולעצור בהית'רו.

ומה לגבי טיסות ליעדי המשך בארה"ב? הטיסות לסן פרנסיסקו, שיקאגו, מיאמי וערים אחרות עם קונטיננטל זולות בעד 30% ממחירה של אל-על באותה התקופה. עם זאת, החברות האירופיות מציעות דילים טובים אף יותר עבור נסיעות אלה.

כמעט כמו מחלקה ראשונה

בכל הנוגע לשירותי המחלקה על המטוס - קונטיננטל לוקחת את הפרס הפעם. מחלקת העסקים של החברה בטיסותיה מישראל לניו-יורק קרויה "ביזנס פירסט", וזאת מאחר שהיא מהווה למעשה מחלקת יוקרה משולבת - משהו בין מחלקת עסקים למחלקה ראשונה.

יש מי שיקבעו שהיא נופלת מהמחלקה הראשונה של אל-על ושל חברות אחרות - אך ביחס למחלקות עסקים אין ספק שמדובר במוצר מוקפד ומושקע (שמוצע במחיר דומה למחלקות עסקים אחרות ולא גבוה יותר).

* נוחות הישיבה והשכיבה: מושבי המחלקה רועננו ממש לאחרונה, ואורכם כשני מטרים עם זווית הטיה של 180 מעלות במצב שכיבה - מיטה שטוחה לחלוטין. כל כיסא מצויד במסך מגע ענק בגודל 15.4 אינץ' עם מערכת בידור מתוחכמת ואפשרות לחיבור iPod למערכת. בחברה מתהדרים, ובצדק, בפרסים רבים להם זכתה מחלקת העסקים.

* מה אוכלים? גם האוכל המוצע במסגרת "קונגרס השפים" מגוון ומתחדש כל העת, ומעוצב בידי שפים של מסעדות מובילות.

* שירותי הטרקלין: הטרקלין בניוארק מרשים פחות מזה של אל-על בנתב"ג - אך פריסת הטרקלינים בשדות השונים בארה"ב מעניקה לחברה יתרון ביכולת לתת שירות גם בטיסות המשך. האיחוד עם חברת יונייטד צפוי להרחיב את המענה לנוסעי מחלקות היוקרה בשדות תעופה בצפון אמריקה.

לופטהנזה - הכי כדאית לגרמניה ובולטת בשירותי הקרקע

בגיזרת המחיר "מנצחת" לופטהנזה רק במגרש הביתי שלה - בטיסות ישירות לגרמניה, שם היא שומרת בשבוע הנבדק על פער זניח יחסית של פחות מ-5% במחיר מאל-על המתחרה המקומית.

מנות ממסעדות מפורסמות

שלא במפתיע, לופטהנזה ממשיכה להוביל בשירותי הטרקלינים על הקרקע, שעה שמחלקות היוקרה שלה באוויר עוברות שדרוג.

* נוחות הישיבה והשכיבה: כבר כיום מציעה החברה שירות מוצלח במחלקת העסקים עם מושבים ההופכים למיטה אישית באורך שני מטרים ועם מרחק של מטר וחצי בין המושבים (מעט פחות מאל-על המציעה מרחק של 62 אינץ' שהם 157 ס"מ) - אך השירות במחלקות צפוי להשתפר בקרוב: בימים אלה יצאה החברה במהלך כולל בעלות של 2.8 מיליארד אירו, שבמרכזו שדרוג מחלקת העסקים ופריסת מערכות אינטרנט אלחוטי מהיר בכל המטוסים רחבי הגוף של החברה, שיאפשרו גלישה ברשת גם מעל האוקיינוס.

* מה אוכלים? בתחום המזון לופטהנזה זוכה לשבחים רבים על הארוחות שהיא מגישה, אשר כוללות תפריט שפים מתחלף עם מנות דגל ממסעדות מפורסמות, ובהן צלעות עגל על מצע עשבי תיבול רעננים או נתחי דג טונה ברוטב על בסיס צ'טני פירות פיקנטי.

* שירותי הטרקלין: נמל הבית של החברה בפרנקפורט כולל 6 טרקלינים שונים למחלקת העסקים וכן, בדומה לבריטיש איירווייס, טרקלין מיוחד לנוסעים נכנסים הכולל מתחם ארוחות בוקר (ללא תשלום), עשרות חדרי מקלחת, מרכז מחשבים ועוד. בכך ממשיכה לופטהנזה למצב את עצמה כחברה הבולטת בשירותי הקרקע הטובים ביותר בנמל הבית שלה (פרנקפורט) - וזאת על אף שבארץ, בדומה ליתר החברות הזרות, היא "מסתפקת" בטרקלין דן בנתב"ג שנופל באיכותו באופן משמעותי מהטרקלין של אל-על.

כמה תעלה טיסה במחלקת עסקים
 כמה תעלה טיסה במחלקת עסקים