שוויו של "בית מעריב" זינק תוך שנתיים ב-60%

שנתיים לאחר שנרכש מ"מעריב" ב-32.5 מיליון שקל, מעריכה הכשרת היישוב את שווי הבניין ב-53 מיליון שקל

בקבוצת הכשרת היישוב של עופר נמרודי ממתינים בכיליון עיניים לסגירת העסקה בה תרכוש דסק"ש של נוחי דנקנר את השליטה ב"מעריב ", לאחר שמאז 2006 ייצרה החברה-הבת הפסדי ענק של כמעט חצי מיליארד שקל.

היום (ד') מתברר כי נחמה פורתא צמחה לקבוצה מרכישת "בית מעריב", ששוויו נסק בשנתיים שחלפו מאז הרכישה.

הכשרת היישוב רכשה את הבניין - שניצב בצומת הרחובות קרליבך ומנחם בגין בתל-אביב - מידי העיתון לפני כשנתיים, תמורת 32.5 מיליון שקל. זאת לאחר שלא הוגשו הצעות גבוהות יותר ובהתבסס על חוות-דעת של השמאי הבלתי תלוי דוד סגל.

המכירה נועדה להזרים ל"מעריב" את המזומנים שנדרשו לו בזמנו לתשלום אג"ח שהנפיק לציבור. מאז משכירה הכשרת היישוב ל"מעריב" את הבניין, שמאכלס את מערכת העיתון, תמורת כ-3 מיליון שקל בשנה.

ממצגת שפרסמה היום חברת האחזקות של נמרודי לקראת גיוס אג"ח בהיקף של 100-150 מיליון שקל, עולה כי שוויו של "בית מעריב" מוערך כעת ב-53 מיליון שקל - 60% יותר מהמחיר בו נרכש. חלק מההשבחה טמון כנראה בשינוי הייעוד לבניין, שעל-פי תב"ע (תוכנית בניין עיר) חדשה יהפוך לבניין משרדים מודרני של יותר מ-20 קומות.

הנכס המניב העיקרי של הכשרת היישוב הוא עדיין קניון "שבעת הכוכבים" בהרצליה, ששוויו מוערך בכ-680 מיליון שקל ומניב כיום הכנסה שנתית של 73 מיליון שקל. מדובר בכ-12% מסך הכנסות הכשרת היישוב ב-2010, שהגיעו ל-608 מיליון שקל.

זרוע פעילות נוספת של הכשרת היישוב שהדומיננטיות שלה צפויה לגדול בשנים הבאות, היא חיפושי גז ונפט באמצעות החברה-הבת הכשרה אנרגיה . החברה מחזיקה ברישיונות הימיים "שרה" ו"מירה" והונפקה בסוף 2010 לפי שווי של 830 מיליון שקל. לפי המצגת, השווי הכלכלי של חלקה של הכשרת היישוב בהכשרה אנרגיה (כ-70%) מגיע ל-520 מיליון שקל, לעומת שווי בספרים שעומד על פחות מ-100 מיליון שקל.

גיוס הון של 107 מיליון שקל בהנפקתה הציבורית של הכשרה אנרגיה סייע להכשרת היישוב לצמצם את רמת המינוף שלה מ-73% ל-68%. כיום לקבוצה 6 סדרות אג"ח, הנסחרות בהיקף של כ-900 מיליון שקל.

בשבוע שעבר אישרה חברת הדירוג מידרוג, דרוג Baa1 לגיוס הנוכחי, וציינה כי הצבת אופק יציב לדירוג מסתמך בין היתר "על הצהרת החברה כי לא תינתן תמיכה נוספת ל'מעריב', מעבר למה שצוין במתווה עסקת דסק"ש".

נזכיר כי בשבוע שעבר דיווחה דסק"ש על הסכמים להסדרת חובות "מעריב" לנושה הגדול שלו, בנק הפועלים, כצעד נוסף בדרך להשלמת ההשתלטות עליו.

במסגרת כניסתה ל"מעריב", דסק"ש צפויה להזרים לעיתון 120 מיליון שקל ולרכוש את מרבית מניותיו של יו"ר "מעריב", זקי רכיב, ואת יתרת הלוואת הבעלים שלו תמורת 20 מיליון שקל נוספים.

הכשרת היישוב מצידה תזרים 12 מיליון שקל ותהפוך הלוואות בעלים של כ-40 מיליון שקל להון. עם השלמת המהלך תחזיק דסק"ש ב-59% ממניות "מעריב", והכשרת היישוב תחזיק ב-27% מהמניות.