להמריא עם מניות התעופה: "עפות" היום 5% למעלה

תחזית אופטימית של JP מורגן למניות הבולטות בסקטור, עליית מחירים והתייעלות מצד החברות הופכות את מניות חברות התעופה להשקעה אטרקטיבית ■ שובו של הסקטור החבוט?

בין ענן געש איסלנדי מתפרץ, צונאמי ביפן, מחירי נפט מאמירים ואיומים בטחוניים ובטיחותיים - קשה לסמן סקטור שנפגע קשה יותר בשנים האחרונות מסקטור התעופה. בחצי הומור ובכאב שלם, התפשטה בשנים האחרונות אימרה בקרב אנליסטים בתחום שליד הביטוי "הפסד תפעולי" במילון יש תמונה של מטוס אמריקני מנסה להמריא ולא מצליח.

ובכל זאת, אחרי ירידות וחבטות קשות - עושה רושם שלחברות התעופה יש סיבה טובה להרים הערב (ו') את הראש מהמים ולחגוג עליות שערים משמעותיות כשהציבור בארה"ב סוף סוף מפנים את הפוטנציאל שגלום בהן אחרי הירידה החדה ועולה על הגל.

שלוש המניות הבולטות בסקטור בארה"ב, יונייטד-קונטיננטל (סימול: UAL), דלתא איירליינס ו-US איירווייס (סימול: LCC) מזנקות כל אחת בשיעור שבין 4% ל-5% היום במחזור מרשים.

בין הגורמים העיקריים להמראה בוול סטריט של החברות אפשר למצוא סקירה חיובית של בנק ההשקעות JP מורגן שפירסם אתמול תחזית עדכנית לסקטור בה נטען כי הפחתת הערך והורדת ההמלצה למניות הסקטור בחודשים האחרונים על רקע העלייה במחירי הדלק הייתה מוגזמת. "הנתונים בשטח מספרים סיפור אחד, והמניה מספרת סיפור אחר - אנחנו חושבים שהטעות היא באיבר השני במשפט הזה", כתב האנליסט ג'יימי בייקר.

חברות התעופה עברו תהליך ארוך של התייעלות בעת האחרונה, שלווה בין היתר במיזוגים אגרסיביים (בראשם האיחוד של קונטיננטל איירליינס ויונייטד איירליינס - שתיים מהחברות הגדולות בעולם שהופכות כעת לענקית התעופה הגדולה ביותר).

בנוסף, נוקטות החברות בצעדים שונים כדי להרחיב את קופת המזומנים שלהן ולנצל כל מושב בצורה הטובה ביותר. כך למשל מגדילות החברות בימים אלה את הבידול בין המחלקות ומחלקות במקרים רבים את המטוסים לארבע מחלקות: תיירים, תיירים-פרימיום, עסקים וראשונה. כתוצאה מכך, יכולים בחברות להוזיל במעט את מחלקת התיירים ולהתחרות בחברות הלואו-קוסט ומנגד - למכור מושבים עם שירות מורחב יותר מזה של התיירים ומושבים נוחים רק מעט יותר במחיר גבוה יותר ולהגדיל בכך את ההכנסות מכל טיסה.

אם לא די בכך, החברות ובראשן יונייטד הודיעו השבוע על ייקור מחירים אחיד של עד 10 דולר לכרטיס דו כיווני בארה"ב - מהלך שיסייע גם הוא להתרומם קצת יותר גבוה בגזרת המאזנים. טיסה נעימה.