ביה"ד הארצי הותיר את הרשעת עו"ד בלכר בהתנהגות לא הולמת

עו"ד רועי בלכר כינה את מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס "תקלה" בראיון ל"גלובס", והורשע בבית הדין המשמעתי המחוזי של לשכת עורכי הדין - וכעת גם בבית הדין המשמעתי הארצי

עו"ד רועי בלכר, שותפו של עו"ד אלי זהר במשרד זליגמן, נותר אשם בהתנהגות שאינה הולמת עורך דין ובמעשים הפוגעים בכבוד המקצוע, בעקבות התבטאויותיו בגנותו של מבקר המדינה מיכה לינדנשטראוס בראיון ל"גלובס".

כך עולה מפסק דינו של בית הדין המשמעתי הארצי של לשכת עורכי הדין, שדחה בשבוע שעבר את ערעורו של בלכר על הרשעתו בבית הדין המשמעתי המחוזי.

עם זאת, השופטים דחו גם את בקשתה של ועדת האתיקה להחמיר את העונש שהוטל על בלכר - אזהרה וקנס בסך 3,000 שקל.

בדצמבר האחרון הרשיע בית הדין המשמעתי המחוזי את בלכר ברוב דעות, לאחר שכינה את לינדנשטראוס "תקלה", "רודף פרסום", והוסיף "אני מקווה שבמינוי הבא של מבקר המדינה נחזור לשפיות".

בלכר עירער לבית הדין המשמעתי הארצי, באמצעות עו"ד נבות תל-צור, ואולם גם דייני מותב זה דחו את ערעורו - ושוב ברוב דעות.

"הטלת ריסון"

בערעורו טען בלכר כי בית הדין המשמעתי לא הבדיל בין "ביטויים חריפים ולא מוצלחים שאינם עולים כדי עבירת משמעת, לבין ביטויים בוטים וחמורים, שרק באמירתם יש משום עבירת משמעת".

"מוטלת עלינו חובה לבחון את הדברים מבחינת גבולות המותר והאסור", כתב אב בית הדין הארצי, עו"ד חיים קנת, "ולהטיל ריסון במידת הצורך בכדי לפתח גישה סבלנית ומאופקת. בתי הדין למשמעת משמשים מורי הלכה ודרך ללשון ולשפה, שאותה יבור לו עורכי הדין".

עו"ד ראובן הרן הצטרף לקנת בדעת הרוב, ואולם עו"ד אבידן רומנוב ביקש בדעת מיעוט לקבל את ערעורו של בלכר ולזכותו מהאישומים המשמעתיים.

"לעובדה כי אנו היינו נוקטים לשון אחרת ולעובדה שחלק מההתבטאויות הן סרות-טעם אין כל חשיבות בבואנו לבחון האם ההתבטאויות מהוות עבירות משמעת", כתב רומנוב.

לדבריו, "כשם שמלאכתו המקצועית של המבקר אינה נעשית בתקשורת, או לפחות אינה אמורה להיעשות שם, כך גם עבודתו המקצועית של עורך דין המייצג לקוח מול מוסד מבקר המדינה, אינה נעשית בתקשורת. בפיו של בלכר ביקורת נוקבת כנגד מבקר המדינה הנוכחי, שאינה שונה מביקורת נוקבת אף יותר שמשמיעים רבים אחרים, לרבות משפטנים".

דחיית ערעורו של בלכר על-ידי בית הדין המשמעתי הארצי אינה סוף פסוק מבחינה משפטית, וכעת פתוחה בפניו הדרך להגשת ערעור נוסף - לבית המשפט המחוזי בירושלים. (בד"א 1/11).