כבר לא רשת: נרות בשנקין תישאר עם סניף אחד

מותג מוצרי הנוי, הספא והנרות ישווק גם ברשת אייס, שמחזיקה בבעלות עליו ■ נרות בשנקין סובלת מתחרות קשה מצד הרשתות ללין וסבון של פעם

3 שנים אחרי החלפת הבעלות ברשת נרות בשנקין, הרשת מפסיקה לפעול באופן עצמאי - כך נודע ל"גלובס". כל פעילות הרשת תרוכז באמצעות סניף אחד ובפינות מכירה ברשת אייס, בעלת הרשת.

רשת נרות בשנקין היא רשת לממכר מוצרי נוי, ספא ונרות תחת המותג נרות בשנקין. בשנה וחצי האחרונות סגרה הרשת 8 סניפים, האחרון שבהם, בקניון מודיעין, נסגר לפני שבועות אחדים, ובמקומו נפתח סניף של הרשת המתחרה סבון של פעם.

כיום מפעילה רשת נרות בשנקין 3 סניפים בלבד, בקניון ערים בכפר-סבא, בקניון איילון ברמת-גן וברחוב באזל בתל-אביב. ככל הנראה תמשיך הרשת להפעיל את הסניף בקניון איילון ותסגור את הסניפים בקניון ערים וברחוב באזל.

הרשת סובלת בשנתיים האחרונות מתחרות קשה מצד הרשתות ללין וסבון של פעם. בזמן שללין וסבון של פעם הלכו והתפתחו, הן מבחינת פריסת הסניפים והן מבחינת תמהיל המוצרים - רשת נרות בשנקין קפאה על שמריה.

מאז הקמתה, רשת נרות בשנקין החליפה ידיים 3 פעמים. בפעם הראשונה היא נמכרה למשפחת פישמן, לאחר מכן היא נמכרה לרשת ניו-פארם תמורת 4 מיליון שקל, ובפעם השלישית בתחילת 2008 היא נמכרה לרשת אייס תמורת 6 מיליון שקל.

ברשת אייס הצהירו בשעתו כי יש בכוונתם להרחיב את פעילות הרשת, הן באמצעות רכישות והן באמצעות הכנסת המותג נרות בשנקין לרשת אייס. הרעיון היה להשתמש בפלטפורמת המבקרים ברשת אייס על מנת למכור את מוצרי הרשת.

בנוסף, כשנה וחצי לאחר הרכישה, באוגוסט 2009, הוחלט באייס להעביר את פעילות רשת החנויות לידי זכיין. הזכיין התחייב לשאת בכל עלויות הפעלת הסניפים ולרכוש את כל מוצרי הרשת מאייס, בתוספת עמלה.

אלא שהזכיין נקלע לקשיים בהפעלת הרשת, ושנה בלבד לאחר תחילת ההסכם עמו, בספטמבר 2010, הוא הודיע כי אין ביכולתו לעמוד בהסכם, ויתר החנויות הועברו להפעלה ישירה של אייס.

באייס ממשיכים כיום למכור את מוצרי נרות בשנקין בסניפי הרשת. לפי הערכות, סך פדיון המותג ירד לכ-5 מיליון שקל בשנה בלבד.

באייס סירבו להגיב לידיעה.

פוטנציאל אדיר שהתפספס / פרשנות

רשת נרות בשנקין נולדה בזמן, עם פוטנציאל אדיר, אבל נותרה מאחור. בתחילת פעילותה של נרות בשנקין, רשת סבון של פעם כבר הייתה דומיננטית, אבל רשת ללין הייתה קטנה יחסית. ההצלחה הבולטת של ללין וסבון של פעם היא העדות הטובה ביותר לפוטנציאל של נרות בשנקין, שהלך והתמוסס.

הסימן הראשון לבעייתיות שהמותג נרות בשנקין עתיד היה לחוות ניכר כבר עם רכישת המותג על-ידי ניו-פארם ובעיקר עם החלטתה של רשת ניו-פארם למכור את המותג על מדפי הרשת. הכוח השיווקי המרכזי של מותגי הטיפוח - נרות בשנקין, ללין וסבון של פעם - הוא בחוויית הקנייה ובאריזה. הכנסת המותג לרשת אייס רק הלכה והחריפה את הפגיעה במותג.

מותגי הטיפוח נהנים מרווחיות גולמית גבוהה במיוחד (מעל 60%) ומהיעדר הצורך במבצעי סוף עונה. במילים אחרות, פוטנציאל הרווח שלהם אדיר. מעבר לצורך בהשקעה במוצרים ובחדשנות, הבנייה והאחזקה של המותגים האלה מחייבת רצפת מכירה שמזינה את ערכי המותג.

רצפת המכירה של אייס היא אנטיתזה לכל מה שמותג טיפוח מייצג, היא שוחקת את המותג וגם לא מאפשרת לגבות עליו את הפרמיה הנגבית בשוק. תוסיפו לכך את המינוף שעשתה פוקס למותג ללין מאז רכשה מחצית ממנו - ותקבלו את הנוסחה שאיתה הגיע המותג נרות בשנקין למקומו הנוכחי.