חלם: מכרז ענק למגדל בת"א יכלול רק 500 חניות

תקן חדש עשוי להוריד דרמטית את יחס החניות למ"ר ■ היזמים: נשקול אם כדאי להתמודד במכרז

ביום א' הקרוב עומד להיפתח מכרז על בניין משרדים בדרום הקריה בהיקף של 126 אלף מ"ר בנוי, מתוכו 90 אלף מ"ר עיקרי. מדובר בבניין הממוקם בסמוך למגדל קריית הממשלה של אפריקה ישראל, ולא רחוק ממגדלי עזריאלי. ימים ספורים לפני המכרז, נודע ל"גלובס" כי אמות השקעות, גב ים וגינדי החזקות הן בין החברות השוקלות להתמודד. הזוכים יוכלו לבנות בניין מדורג, שיגיע לגובה של 42 קומות. מדובר בפרויקט משרדים המתקרב בהיקפו למרכז עזריאלי הסמוך, המשתרע על פני 150 אלף מ"ר, לא כולל הקניון.

לפי גורמים המעורבים במכרז, ההצעות צפויות לנוע בין 300 ל-350 מיליון שקל. הערכת השמאי על הקרקע עומדת על 250 מיליון שקל, ומחיר המינימום של המינהל עומד על 114 מיליון שקל. שטח הקרקע העומדת למכרז הוא כ-9.4 דונם, הממוקמים בין הרחובות דוד אלעזר, קלמן מגן, מנדלר והארבעה.

ל"גלובס" נודע כי בעקבות תקנות חדשות בהן דנה המועצה הארצית לתכנון ולבנייה שעניינן תקן חנייה חדש לבנייני משרדים הממוקמים בסמוך לצירים ראשיים של תחבורה ציבורית, ייתכן שהזוכים במכרז ייאלצו להתמודד עם מספר חניות הקטן משמעותית ממה שמאפשר התקן הקיים.

נכון היום, ניתן לבנות חנייה אחת על כל 60 מ"ר עיקרי, בפרויקט. לפי התקנות החדשות, ישתנה היחס לחנייה אחת ל-250 מ"ר שטח עיקרי, ואף ל-500 מ"ר בשלב מאוחר יותר. הרעיון בבסיס התקנות הוא עידוד השימוש בתחבורה הציבורית. המשמעות בפועל היא קושי בשיווק עבור היזם, שיוכל להציע פחות חניות.

לדברי אבי גינדי, מבעלי גינדי החזקות, "התקן החדש אמנם עוד לא בתוקף, אבל אין ספק שעד שיתקבל היתר לפרויקט בסדר גודל הזה, מי שיזכה בו יצטרך להתמודד עם 500 מקומות חנייה, במקום 1,500 שאפשר לבנות היום. אי אפשר לבנות בניין משרדים בלי חניות. אנחנו שוקלים עכשיו אם בכלל כדאי לנו לגשת למכרז. המינהל צריך לדחות המכרז עד שיתברר מה יהיה מצב החניות". באמות השקעות בחרו לא להגיב. מגב ים נמסר כי "אין החברה נוהגת להגיב על תהליכים עסקיים".

מהמינהל נמסר בתגובה כי אין כל כוונה לדחות את פרסום המכרז.