היקף חבילת החילוץ החדשה של יוון - מעל 100 מיליארד אירו

המגזין "דר שפיגל": חבילת הסיוע היוונית עשויה להגיע לשווי של 145.2 מיליארד ד' עד 2014 ■ נציגי האיחוד האירופי הסכימו גם על סיוע נפרד של 30 מיליארד אירו ממשקיעים פרטיים

ממשלת יוון תזדקק לחבילת סיוע חדשה בשווי של יותר מ-100 מיליארד אירו, סכום גדול בהרבה מזה שהוערך שתזדקק לו בתחזיות מוקדמות.

במהלך השבוע שעבר, דיווח המגזין הגרמני "דר שפיגל" באתר האינטרנט שלו כי חבילת הסיוע עשוייה להגיע לשווי של 145.2 מיליארד דולר - זאת במידה ותוכנית החילוץ של יוון תתבסס, כפי שצפוי, על סיוע חיצוני רב במהלך השנים 2013 ו-2014. הסיוע המדובר יגיע בנוסף לתוכנית החילוץ המקורית שגובשה ליוון בשנה שעבר, בהיקף של 110 מיליארד אירו (161 מיליארד דולר).

על פי הערכות קודמות, חזו אנליסטים כי יוון תזדקק להלוואות בהיקף של 60 עד 70 מיליארד אירו (87 עד 102 מיליארד דולר). אולם, על פי דיווח עדכני ב"דר שפיגל" מסתמן כי היקף ההלוואות שתקבל יוון יהיה גדול בהרבה, כאשר חלק ממחזיקי האג"ח הממשלתי של יוון יגלגלו את אחזקותיהם בהן לשנת 2013 ו-2014.

במגזין הגרמני מצוטטים גורמים רשמיים ממשרד האוצר של גרמניה וכן מקבוצת ה"טרויקה" (נציגים נבחרים של האיחוד האירופי, הבנק המרכזי האירופי וקרן המטבע הבינלאומית). בין היתר, צוטט במאמר של "דר שפיגל" המשנה לשר האוצר הגרמני, גוארג אסמוסן, שציין כי חבילת הסיוע החדשה תכלול גם סעיף הכולל מעורבות של הסקטור הפרטי.

בינתיים, נציגי האיחוד האירופי הסכימו על סיוע נפרד בהיקף של 30 מיליארד אירו (44 מיליארד דולר), אשר יגיע ממשקיעים פרטיים, גם מדווח מגזין ה"דאו ג'ונס".

ההחלטות המדוברות בדבר חבילת הסיוע החדשה ליוון מגיעות לאחר דיונים קדחתניים לאורך השבוע החולף של נציגי ה"טרויקה", בדבר עמידתה של ממשלת יוון ביעדיה הפיננסיים, במטרה לאשרר את ההלוואה האחרונה שזו אמורה לקבל במסגרת תוכנית החילוץ המקורית שלה. מדובר בהלוואה בהיקף 12 מיליארד דולר אשר תימסר ליוון בסוף החודש.

חבילת החילוץ החדשה מתגבשת ברקע הגעה להסכמות על תוכנית צנע חדשה ביוון, הכוללת קיצוצים והפרטות כנסים בהיקף של 78 מיליארד אירו עד סוף שנת 2015. ר"מ יוון, גיאורג פפנדריאו, סיכם על הקמתה של ועדה מיוחדת שתהא אמונה על האצת ההפרטות ומכירת הנכסים הממשלתיים ביוון, כך נמסר בהצהרה רשמית באתונה שלשום.