הבינלאומי טעה בחישוב ריבית בהלוואות מט"ח - וישלם 4 מיליון שקל

כך נקבע בפשרה שאושרה ע"י ביהמ"ש ■ התובעים טענו כי הבנק חישב את הריבית לפי שנה בת 360 ימים ולא לפי שנה בת 365 ימים, ובכך חייב את הלקוחות בריבית אפקטיבית גבוהה יותר

בית המשפט המחוזי אישר הסכם פשרה בתביעה ייצוגית שהוגשה נגד הבנק הבינלאומי, בטענה כי הטעה את לקוחותיו והפר את חובת הגילוי הנאות כלפיהם בנוגע לדרך חישוב הריבית בהלוואות מטבע חוץ. הבנק חויב להחזיר ללקוחותיו סכום של 4 מיליון שקל.

בתובענה נטען כי הבנק חישב את הריבית לפי "שנה" בת 360 יום, במקום לחשבה לפי 365 יום או 366 יום, ובכך חייב את הלקוחות בריבית אפקטיבית גבוהה יותר מזו שהם סברו שהם משלמים ושהיה עליהם לשלם.

בהתאם להסכם הפשרה, הקבוצה שתפוצה תכלול את כל לקוחות הבנק בעבר ובהווה שנטלו מהבנק הלוואות במט"ח על-פי חוזה הלוואה שנעשה לפני ה-1 בינואר 1999.

הצדדים הסכימו ביניהם כי סכום ההפרש הכולל בין הריבית שנגבתה לבין זו שהייתה נגבית הינו בסכום של כ-20 מיליון שקל. אך במסגרת הסדר הפשרה הוסכם כי חברי הקבוצה יהיו זכאים להחזר כספי בשיעור של 20% מן ההפרש, שעומד כאמור על כ-4 מיליון שקל.

לגבי אופן החזר הסכום המגיע לחברי הקבוצה, נקבע בפשרה כי קיימת חלוקה בין אלה שהם עדיין לקוחות הבנק לבין לקוחות עבר. לגבי הלקוחות הקיימים, יחזיר הבנק את סכום הזיכוי לחשבונו של כל לקוח. בנוגע לתובעי עבר, נקבע כי הבנק יפרסם בתוך 30 יום על דבר ההסדר, והם יפנו לבנק בתוך 3 חודשים לקבלת הסכום.

עוד נקבע כי לאחר ביצוע הסכם הפשרה, יתרום הבנק את ההפרש בין הסכום שהוחזר בפועל לחברי הקבוצה לבין סכום ההחזר הכולל של 4 מיליון שקל, לעמותות למען ילדים בסיכון, ילדים חולי סרטן או ילדים בעלי לקויות שונות.

נקבע כי התובעת ובא-כוחה, עו"ד רם דקל, יקבלו 840 אלף שקל, והוא יחולק כך שהתובעת תקבל 35% מהסכום, ועו"ד דקל יקבל 65% מהסכום בתוספת מע"מ.