דרך הנודלס

הניסיון לייצר דינמיקה של "הזוג המוזר" מול המצלמה עולה לעיתים יפה ולעיתים פחות

"המסע המופלא של אהרוני וגידי על דרך המשי", ד', 22:00, ערוץ 10

נדמה שאי-אפשר להפריז בחשיבותם של צירי תנועה. לפעמים נדמה שחשיבותם גדולה עד כדי כך שניתן להסביר חלק ניכר מההיסטוריה האנושית כתופעת-לוואי כמעט של החיים בקרבתם. כך למשל העובדה ש"אירו-אסיה" צמחה ככוח המעצב של התודעה האנושית הדומיננטית באלפי השנים האחרונות, היא, במידה רבה, תולדה של ציר רוחב שנמתח בין סין למערב אירופה. המשי, זה שהעניק לציר התנועה החשוב ביותר בתולדות האנושות (הבא יהיה כבר בין-כוכבי כנראה), היה רק אחד ממיני הסחורות שעברו ב"דרך המשי" (מקור השם אגב הוא בביטוי שטבע גיאוגרף גרמני לפני כ 150 שנה), אבל נדמה שעם כל הכבוד לסחורות ששינו את פני התרבות האנושית, הרי שהדבר העיקרי שעבר בציר התנועה הזה היו רעיונות. מכאן אפשר להתפזר כבר ללא מעט כיוונים, כמו למשל לתהות האם המהפכות שמשנות, ממש לנגד עינינו, את החברה הערבית, מקורן בציר תנועה וירטואלי של רעיונות? אבל אנחנו ברשותכם, נתמקד בנודלס.

כדי לעשות את זה, נאספו שני אנשים, לא צעירים מאוד בגופם - כבני 60 ומעלה, אבל סקרנים כנערים מתבגרים: ישראל אהרוני וגידי גוב. שני אנשים מוכרים הן על פי תחום התמחותם - שירה ומזון, אבל לא פחות מכך, בשל הופעותיהם התכופות בתקשורת, כל אחד וסגנונו.

יסלח לי גידי גוב, אחד החביבים עליי בטלוויזיה הישראלית לדורותיה, אבל הדמות המעניינת יותר במסע הזה היא זו של ישראל אהרוני. אהרוני שמשפחתו עלתה לישראל מסמרקנד שעל דרך המשי, יוצא אל המסע הזה לא רק כטייל סקרן, אלא גם שמי שנוסע למקום הרחוק ביותר שניתן להעלות על הדעת - אל תוך עצמו. כשהוא תוהה על הקשר בין הפסטה האיטלקית לנודלס האסייתיים, שתי דרכים לשמר בצק כשיוצאים למסע ממושך, נדמה כי הוא מבקש יותר מאשר להרגיע את סקרנותו האינטלקטואלית.

הניסיון לייצר דינמיקה של "הזוג המוזר" אל מול המצלמה עולה לעיתים יפה ולעיתים נראה כמו תוצר מלאכותי של שני אנשי תקשורת משופשפים שיודעים לייצר את ה"ראנינג גאג" הנכון, מן הסתם זהו תוצר הלוואי שחלק גדול מהצופים יזכרו מהמסע הזה. לעומתם, מי שישתמש ב"מסע המופלא של אהרוני וגידי על דרך המשי" כטריגר לצאת למסע על כנפי הדמיון, יוכל להרגיש כמו מרקו פולו.

ברית הדחויים

"בטבעת זו", ד', 21:00, ערוץ 10

את המבט, דרך עיניה היפות של גלית גוטמן על משפחה המתפרקת ונבנית מחדש - כמושג והלכה למעשה, נשמור לפרק הבא. אבל עוד קודם לכך, אי-אפשר שלא לתהות על "ברית הדחויים" שנרקמת לנגד עיני הצופים בין "רשת" לערוץ 10. התוכנית הקודמת של "מצב האומה" למשל, הקדישה חלק ניכר מזמנה ל"ווייפאאוט", אחת מתוכניות הדגל של ערוץ 10, שהחלה כתחרות ל"101 דרכים לעוף משעשועון" של "רשת", והתמקדה לבסוף בניסיון לזנב ברייטינג של "קשת" בימי שישי.

עד לפני כמה שבועות עוד ניתן היה לשמוע במסדרונות זכיינית ערוץ 2 רטינות בנוסח "ערוץ 10 האלה, מפחדים מאבי ניר" (מנכ"ל "קשת"), ואילו היום, בוחר ערוץ 10 לשגר גם את ערב השידורים החדש שלו אל מול "כוכב נולד", אחת מתוכניות הדגל של "קשת". היילכו שניים יחדיו בלתי אם נועדו?