יוון ממתינה: האיחוד האירופי יגבש תוכנית חילוץ עד אמצע יולי

האיחוד האירופי הודיע אמש: "אסטרטגיה פיננסית בנוגע לחובותיה התופחים של יוון, תוגדר באופן סופי רק בתחילת יולי" ■ המשמעות - תוכנית חילוץ חדשה באמצע יולי

האיחוד האירופי הודיע אתמול (א') בערב כי אסטרטגיה פיננסית בנוגע לחובותיה התופחים של יוון, תוגדר באופן סופי רק בתחילת יולי. בנוסף, הודיעה ועדת שרי האוצר של האיחוד כי היא עתידה לפרסם בימים הקרובים את תוצאות המשא ומתן מול ממשלת יוון, בכל הקשור לצעדי הצנע, הקיצוצים וההפרטות בהם צריכה לנקוט הממשלה כתנאי לתוכנית סיוע נוספת.

במסגרת המו"מ המדובר נדונים גם התנאים מצד קרן המטבע הבינלאומית והבנק המרכזי האירופי. "ההודעה המדוברת, במקביל לאישור תוכנית הצנע וההפרטות ביוון על ידי הפרלמנט באתונה, תקל על הדרך לתוכנית חילוץ סופית חדשה ליוון באמצע יולי", כך נמסר בהצהרה מועידת השרים.

ההחלטה התקבלה בעת נפגשו שרי האוצר של האיחוד האירופי לדון במתן הלוואה בהיקף 12 מיליארד דולר ליוון, האחרונה מבין ההלוואות שאמורה לקבל במסגרת תוכנית החילוץ שלה, בהיקף 110 מיליארד דולר.

הדברים מגיעים דווקא ברקע התפתחויות חיוביות בסוף השבוע, כאשר ממשלת גרמניה ובראשה הקנצלרית אנגלה מרקל, הודיעה כי היא מרככת את עמדתה בכל הנוגע להשתתפות המשקיעים הפרטיים בתוכנית החילוץ המתגבשת ליוון.

במקור, היו מעוניינים הגרמנים כי מחזיקי האג"ח הממשלתיות הגרמני ידחו את מועד פרעונן, רעיון לו התנגד הבנק המרכזי האירופי - שמחזיק נתח ניכר מהחוב היווני באג"ח, וחושש ש"חדלות פירעון" טכנית תפגע קשות באמון המשקיעים.

חרף ההתפתחות המדוברת, נראה כי שרי האוצר - שהיו אמורים לפתוח את השבוע הנוכחי ביומיים של דיונים בנוגע לתוכנית החילוץ השנייה של יוון - דוחים את החלטתם עוד קצת. בינתיים, ממשלת צפויה לנסות להמשיך ולהחיל את תוכנית הצנע שגובשה לה, במסגרתה תבצע קיצוצים והפרטות בהיקף של 28 מיליארד דולר, עד שנת 2015.

היום: אישור הצעת התקציב ביוון

ר"מ יוון גיאורג פפנדראו אמר לאשר היום את הצעת התקציב ביוון במסגרת תוכנית הצנע, מול התנגדות חריפה מטעם האופוזיציה, וברקע המשך ההפגנות האזרחיות באתונה.

"אנחנו מזכירים לממשלת יוון כי בסוף חודש נבחן אם אכן מולאו התנאים שהצגנו בפניהם", אמר ראש ועידת שרי האוצר של האיחוד האירופי - ז'אן-קלוד יונגר, המכהן גם כראש ממשלת לוקסמבורג.