נעצר רונן אביגדור, מנכ"ל מנורה מבטחים פיננסים

אביגדור נעצר ע"י רשות ני"ע ביום שלישי בחשד לקבלת שוחד, מירמה ותרמית בני"ע ■ יחד עמו נעצר גם סוחר ניירות הערך שלומי שני, החשוד בשוחד, תרמית בני"ע ושימוש במידע פנים

הותר לפרסום: רונן אביגדור, מנכ"ל מנורה מבטחים פיננסים, נעצר ביום שלישי השבוע על-ידי רשות ניירות ערך בחשד לקבלת שוחד, מירמה, הפרת אמונים בתאגיד ועבירה של תרמית בניירות ערך.

יחד איתו נעצר שלומי שני, סוחר בניירות ערך, שגם לו מיוחס שוחד. כמו כן, מיוחסות לו עבירות נוספות של תרמית בניירות ערך ושימוש במידע פנים. הערב (ה') הוארך מעצרם.

לפני כשנה נחקר אביגדור (46) ברשות ניירות ערך בחשד לפעילות הקשורה לתחום קרנות הנאמנות, אולם הרשות טענה בבית המשפט במהלך הבקשה להארכת מעצרו כי מדובר בפרשה אחרת, אם כי רמזה כי מדובר באותה תשתית עובדתית של רכישת מניות מקרנות הנאמנות אותן ניהל אביגדור ומכירתן תמורת רווח.

בעקבות מעצרו ביצעו חוקרי הרשות חיפוש בביתו ותפסו מחשבים ומכשירי טלפון סלולרי. עורך דינו של אביגדור, עמית בן-ארויה, טען בבית המשפט כי מדובר באותה פרשה אותה הכחיש בעבר אביגדור, בה נטען כי הוא גרף לכיסו בעקבות מכירת המניות סכום של עשרות אלפים שקלים בלבד, סכום פעוט יחסית לשכר שמקבל בכיר בשוק ההון.

בהחלטה להארכת המעצר קבעה השופטת דורית רייך-שפירא כי חומר החקירה מבסס את החשד הסביר המיוחס לחשוד, ולכן קיבלה את בקשת רשות ניירות ערך והאריכה את מעצרו.

אביגדור מונה למנכ"ל בית ההשקעות מנורה מבטחים פיננסים בסוף שנת 2009, בנוסף על תפקידו כמנכ"ל הקרנות מאז 2005. הוא החליף את יו"ר בית ההשקעות, יהודה בן-אסאייג, שמונה באפריל אשתקד למשנה למנכ"ל ומנהל אגף ביטוח חיים ובריאות במנורה מבטחים.

החקירה בה נחקר לפני שנה אביגדור יחד עם גורמים נוספים בקבוצת מנורה התבצעה אז בצל פרשה חמורה אחרת בקבוצה, על הלוואות שהעניקה חברת הביטוח למבוטחיה ללא בטחונות ופעולות רטרואקטיביות שבוצעו בפוליסות של החברה.

מנורה מבטחים פיננסים הוא בית ההשקעות של חברת הביטוח מנורה מבטחים שבניהול איר קלמן, והוא מנהל כ-22 מיליארד שקל, מתוכם כ-6 מיליארד שקל בקרנות, כ-13 מיליארד שקל בקופות גמל והשאר בניהול תיקים.

בפרוטוקול המעצר של שלומי שני, סוחר בניירות ערך במסגרת חברת אריאל עלית, טען נציג הרשות כי מדובר ביותר מפרשה אחת, וכי בפרשות אלה בהן אמורים להיחקר מעורבים נוספים. כמו כן, נציג הרשות ציין כי החוקרים אמורים לעבור על החומר שנתפס, ביניהם מחשבים השייכים לחשודים.

לאחרונה נזכר שמו של שני עם חברת ההשקעות טאו שבשליטת אילן בן-דב. בחודש פברואר אשתקד מכר בן-דב כ-19% ממניות טאו וכן אופציות תמורת כ-15 מיליון שקל, זאת במטרה להגדיל את הונה העצמי של טאו ולמנוע את כניסתה לרשימת השימור. מכירת המניות נעשתה במחיר נמוך ממחיר השוק, ומי שרכש אותן היה שני. המניות והאופציות המשיכו לצנוח באותו היום, ושני נאלץ למוכרן לאחר שנפלו בעשרות אחוזים, ובהפסד של מיליוני שקלים ביום אחד.

כן נציין כי עבור שני זו אינה ההסתבכות הראשונה עם רשויות החוק. בעברו עבד שני כמנהל תיקי השקעות בחברת סהר להשקעות בניירות ערך, ובשנת 1997 הוא הואשם בעבירות של גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות ומשיכת צ'ק ללא כיסוי.

לפי טענת התביעה אז, בשנים 1993-1994 הוא צבר הפסדים בתיקי השקעות של לקוחות שלו, ועל מנת למנוע מהם את גילוי מצבם האמיתי של תיקי ההשקעות שלהם, הוא זייף דוחות של סהר, ולפיהם כביכול נזקפת לזכות אותם לקוחות יתרת זכות. את הדוחות המזוייפים שלח שני בפקס ללקוחות. עוד טענה התביעה כי שני קיבל צ'קים של לקוחותיו על מנת לפתוח עבורם תיקי השקעות, אך הוא הפקיד אותם בתיקי השקעות של לקוחות אחרים, כדי למנוע את גילוי ההפסד באותם תיקי השקעות.

על סמך הדוחות המזויפים ששלח שני בפקס ללקוחות, הוא קיבל לידיו במירמה ובנסיבות מחמירות סכומי כסף אחרים בסך של כ-140 אלף שקל. כמו כן הואשם שני במשיכת צ'קים ללא כיסוי מחשבונו לידי הלקוחות ובגניבת צ'קים בסך של 325 אלף שקל.

ממנורה מבטחים קרנות נאמנות נמסר בתגובה "ככל הידוע לנו, מדובר בהתפתחות של חקירה כנגד מנכ"ל החברה שאודותיה דיווחה החברה בעבר, בקשר לחשדות בנושא אשר טרם נמסר לחברה, נכון למועד זה, אך החברה סומכת את ידיה על רשות ניירות ערך שתשלים את ההליך במהירות וכי תגיע לחקר האמת. לא ידוע לחברה על נזק שנגרם למחזיקי היחידות בקרנות ובכל מקרה, החברה תדאג כי מחזיקי היחידות לא ייפגעו אם וככל שנפגעו".