משרד המשפטים: לא נקבע את הקריטריונים לדיור בר-השגה

משרד המשפטים מבהיר כי המתווה שהציג אתמול מתייחס להסדרה חקיקתית עתידית של תכנון פרויקטים לדיור בר-השגה - ולא לתקנות הזכאות לדיור בר-השגה

משרד המשפטים הציג אתמול (א') מתווה רגולטורי ראשוני לדיור בר-השגה, במסגרת הרפורמה בחוק התכנון והבנייה. אולם, במשרד מזכירים היום (ב') כי גם במתווה עתידי זה לא ייקבעו הזכאים לדיור בר-השגה או הקריטריונים לקביעתם.

כזכור, אתמול הציג נציג משרד המשפטים, עו"ד ארז קמיניץ, מתווה רגולטורי ראשוני לדיור בר-השגה, במסגרת דיוני ועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת, שדנה ברפורמה בחוק התכנון והבנייה.

לפי מתווה זה ייקבעו הגבלות, שלפיהן הדירות בהישג יד יישארו בידי הזכאים לפחות ל-10-15 שנה ולא יועברו לגורמים אחרים, בין אם מדובר ברכישה או בהשכרה.

בנוסף קובע המתווה העתידי כי דירות בהישג יד יוגדרו כדירות בשטח 75 מ"ר, וכי אחוז מסוים מכל פרויקט בנייה יוקצה לדירות להשכרה בלבד. המתווה הראשוני אף מציע כי השכרה בדיור בר-השגה תהיה במחירים מפוקחים, כשבמתחם בו‎ ‎יוקצו דירות בנות-השגה יקבל היזם תוספת זכויות בנייה.

המתווה יגדיר תמהיל של סוגי‎ ‎דיור במתחמים למגורים, ולא תתאפשר האחדת דירות בדיור בר-השגה‎.‎‏ המתווה הוצג לאחר דרישת ועדת הפנים והגנת הסביבה, שלפיה לא תקודם רפורמת התכנון אם היא לא תכלול חקיקה לדיור בר-השגה.

משרד המשפטים: לא מוסמכים לקבוע הקריטריונים

אולם לשאלת "גלובס", השיבו היום במשרד המשפטים כי המתווה אמנם מתייחס לתיקונים שיש לבצע בהצעת חוק התכנון והבנייה, שבשילוב עם חוק ייעודי לדיור בר-השגה יספקו את המענה החקיקתי העתידי לסוגיית הדיור בר-ההשגה, אולם במתווה עתידי זה החקיקה הראשית לא תקבע את הזכאים לדיור בר-השגה או את הקריטריונים לקביעתם.

לדברי משרד המשפטים, המשרד אינו מוסמך לקבוע קריטריונים לזכאים לדיור בר-השגה, אלא אמון על בחינת חוקיות הקריטריונים, לאור שאלות של שוויון בהקצאת קרקע ובאופן חלוקת ההטבות המוצעות.

מי שמוסמכת, לדברי משרד המשפטים, לאישור קריטריונים לזכאות היא מועצת מקרקעי ישראל, ככל שנקבעות הנחות במחיר הקרקע. המתווה שהציע אתמול משרד המשפטים מתייחס להסדרה חקיקתית עתידית של תכנון פרויקטים לדיור בר-השגה ולא לתקנות הזכאות לדיור בר-השגה.

כפי שפורסם ב"גלובס" בספטמבר 2010, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שרית דנה, הוציאה לוועדות המחוזיות לתכנון ולבנייה הנחיה שלפיה אין הן יכולות לדון בתוכניות לדיור בר-השגה לאור היעדר חקיקה ראשית בנושא.

ועדת הפנים והגנת הסביבה, שדנה כאמור ברפורמת התכנון של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ביקשה להסיר חסם תכנוני זה של קידום דיור בר-השגה במסגרת הרפורמה, ולכן הוצג אתמול המתווה של משרד המשפטים, שטרם תואם מול כל משרדי הממשלה.