קרב ענקים: מערכת ההפעלה של אפל מובילה בארץ - בגדול

על-פי מדד Waze שנערך בעבור "גלובס", למערכת ההפעלה של אפל יש פי 3 משתמשים בישראל מהאנדרואיד של גוגל ■ צפו בעוגת המשתמשים בישראל על-פי מערכות הפעלה

המלחמה בין גוגל ומערכת ההפעלה שלה אנדרואיד, לבין אפל עם מערכות ההפעלה שיושבות בלב האייפון והאייפד, עלתה השבוע שלב. ענקית החיפוש המקוון האמריקנית החליטה לרכוש ב-12.5 מיליארד דולר את מוטורולה מוביליטי, העוסקת בפיתוח ובייצור של טלפונים סלולריים וטאבלטים.

הפרשנויות לגבי מה שעומד מאחורי עסקת הענק רבות ומגוונות, ואולם דבר אחד ברור - גוגל רוצה לחזק באמצעות הצעד הזה את אנדרואיד, ואחת הדרכים לכך נמצאת בגישה לפטנטים שמוטורולה מחזיקה ברשותה. העסקה מראה עד כמה גוגל מוכנה לשלם בשביל להמשיך לחזק את אנדרואיד.

בצד השני, אפל תובעת יצרניות טלפונים על הפרת פטנטים, בניסיון לפגוע באנדרואיד ולחזק את מערכת ההפעלה שלה - iOS.

בזווית המקומית, מאבק האיתנים מעורר את השאלה - כיצד מתחלקת עוגת המשתמשים בישראל על-פי מערכות הפעלה? כדי לענות על השאלה, חברת הניווט הישראלית Waze אספה עבור "גלובס" נתונים לגבי מערכות ההפעלה של המשתמשים שלה.

ווייז מדווחת על 1.3 מיליון איש בישראל שהורידו את אפליקציית הניווט שלה לסמארטפונים של אפל, אנדרואיד, סימביאן (המותקנת בעיקר על מכשירי נוקיה) ובלקברי של RIM. כמו-כן, קצב ההצטרפות לווייז בישראל עומד על 4,000 משתמשים מדי יום; נראה שחלק הארי הם לקוחות שלפני שהצטרפו, לא החזיקו בהכרח סמארטפון.

אנחנו והעולם

הנחת היסוד במדד היא, שמרבית משתמשי הסלולר בישראל שמחזיקים סמארטפון, הורידו כנראה את האפליקציה של ווייז, מכיוון שהיא מאפשרת ניווט ללא עלות באמצעות הטלפון הסלולרי. התוכנה גם מאפשרת לקבל דיווחים על עומסי תנועה, מיקומי שוטרים, תאונות דרכים וסכנות שונות בדרכים.

הנתונים אינם כוללים בני נוער עד גיל 17 (משום שאינם נוהגים עדיין) ובעלי סמארטפונים שאינם מחזיקים רישיון נהיגה. המדד משקף את חלוקת מערכות ההפעלה, מאז יצאה האפליקציה של ווייז ב-2008.

נכון לאמצע אוגוסט, אפל מובילה בשוק - 62% ממשתמשי ווייז התקינו את האפליקציה על טלפונים של החברה. בווייז טוענים שמספר האנשים שמתקינים את התוכנה שלהם על אייפון נמצא במגמת עלייה, בדומה למערכת ההפעלה המתחרה - אנדרואיד, שאף היא נמצאת במגמת עלייה, ומחזיקה רק 22% מנתח השוק בישראל.

לפני בוא האייפון, נוקיה שלטה בשוק הסמארטפונים, ואולם כיום מצבה עגום ביותר - רק 10% ממשתמשי ווייז בוחרים להתקין את האפליקציה של החברה על מכשירי נוקיה, המגיעים עם סימביאן.

ראוי לציין במקרה זה, שלנוקיה יש מכשירי סימביאן רבים שלא מגיעים עם מערכת הפעלה עם מסך מגע, והנוחות של הורדת אפליקציות במקרה הזה נמוכה מאוד, עניין שכנראה מעלה בצורה משמעותית את האנשים שמחזיקים סמארטפון של נוקיה בארץ.

בדומה לנוקיה, גם שיעורם של מתקיני ווייז שעשו זאת על טלפוני בלקברי נמוך - כ-6%. הנתון הזה קבוע יחסית לאורך זמן. גם במקרה של בלקברי, עצם העובדה שעד לפני תקופה לא ארוכה, לא הייתה גישה בישראל לחנות האפליקציות של RIM וכן חוסר הנוחות בהורדת יישומים, בוודאי צמצמו את כמות המשתמשים האמיתית של חברה זו.

אנדרואיד מתחזקת

"הנתונים של האייפון לעומת האנדרואיד לא שונים בישראל משאר העולם", אומר שמוליק קרת, סמנכ"ל פיתוח עסקי בווייז. "עם זאת, מחוץ לישראל סימביאן כמעט שלא קיימת אצל המשתמשים שלנו".

כשמסתכלים על התפלגות מערכות ההפעלה החכמות על-פי מכירות המכשירים ברבעון השני בארץ, שערכה חברת המחקר IDC, ניתן לראות שאנדרואיד הפכה להיות השחקנית המובילה בשוק, עם נתח שוק של 41.3% מהמכשירים בישראל.

במקרה הזה, קבוצת מכשירי האנדרואיד כוללת בעיקר את מכשירי סמסונג, שמציעה את המכשיר הפופולרי גלקסי אס (הדגם הראשון שנמכר באותה תקופה) ועוד כמה דגמים. מעבר לכך, גם מוטורולה, סוני אריקסון, LG ו-HTC מוכרות טלפונים עם אנדרואיד בישראל.

מול האנדרואיד, עומדת המתחרה אפל, שמצליחה - עם האייפון 4 - לסחוף 34.7% מהמכירות בישראל. אחרי שמצמצמים את אפל ואנדרואיד, מקבלים את RIM עם הבלקברי שלה, שהחזיק 8.8% ממכשירי ההפעלה החכמים בישראל ברבעון השני. סימביאן, המותקנת על מכשירי נוקיה בישראל, לא נעלמה עדיין ממכירות הטלפונים, והצליחה להחזיק 6.6% מהמכירות.

בסוף 2010 התפלגות מערכות ההפעלה הסלולריות החכמות בישראל הציבה את נוקיה בקדמת השוק בארץ עם סימביאן, שהחזיקה נתח שוק של 55% ממערכות ההפעלה. הרחק מאחוריה ניתן היה למצוא אז את אפל עם iOS שהחזיקה 27%, אנדרואיד עם 7% ובלקברי עם 6%.

קצב הגידול של אנדרואיד בשנה האחרונה מרשים, ועל-פי הערכות - המגמה תישמר. בעיבוד התוצאות שמציגות ווייז ו-IDC, ניתן לראות שבאופן צפוי למדי אפל היא השחקנית החזקה בישראל בתחום הסמארטפונים, אבל גוגל נושפת בחוזקה בעורפה.

אמור לי היכן אתה, ואומר לך איפה תאכל

לא כל בעלי הטלפונים הסלולריים עושים שימוש באפליקציה של ווייז. אחת המתחרות הבולטות של החברה, טלמפ שאף היא ישראלית, היא אחת מהאלטרנטיבות.

החברה החלה להציע השבוע קופונים מבוססי מקום בתוכנת ה-GPS שלה. טלמפ חברה לפורטל המסעדות Rest מקבוצת דפי זהב, שמאפשר למשתמשים גישה למאגר קופונים ממגוון מסעדות בהתאם למיקומם.

לצורך הפעלת השירות, המנוי צריך לפתוח את אפליקציית הניווט, להיכנס לווידג'ט הקופונים החדש של Rest, ואז מופיעות המסעדות המציעות את הקופונים בהתבסס על מיקומו הנוכחי, לרבות שם הרחוב שבו המסעדה ממוקמת, המרחק אליה ומספר הטלפון שלה.

טלמפ עומדת מאחורי אפליקציית הניווט הפעילה אצל מפעילות הסלולר בארץ - פלאפון, סלקום, פרטנר ומירס. הקופונים משולבים בגרסה החדשה של האפליקציה (גרסה 5.40), וזמינים בתוכנת הניווט הפועלת ברשת פלאפון בטלפונים בעלי מסך מגע. היכולת החדשה תתעדכן בקרוב גם בגרסאות אחרות ברשת פלאפון, ובהמשך גם אצל שאר מפעילות הסלולר בישראל.

טלמפ אינה הראשונה להכניס שירותי קופונים מבוססי מיקום בישראל. Waze החלה להציע שירות דומה לפני חודשים ספורים באפליקציה, ואולם קשה למצוא בימים אלו קופונים פעילים בתוכנה. לדברי שמוליק קרת, סמנכ"ל פיתוח עסקי בווייז, "עשינו פיילוט עם מפרסמים. אנחנו משפרים את המערכת, ובאוקטובר נצא עם מבצעים מעניינים יותר, כדי להציע את הדברים הנכונים מבלי שהמשתמש צריך לבקש".

איזה טלפונים מעדיפים המשתמשים של וויז
 איזה טלפונים מעדיפים המשתמשים של וויז

הוראות הפעלה
 הוראות הפעלה