דור הזקנים העניים בדרך: תקנה חדשה משטייניץ נותנת למוסדיים להעמיס עמלות כפולות על הפנסיה

המספרים לא שקופים, לא גלויים - נא להכיר: התקנות החדשות שמאפשרות למוסדיים "לחגוג בחו"ל" על חשבונכם ■ הטור השבועי של אלי ציפורי, סגן עורך "גלובס"

נניח שקפצה עליכם הסקרנות והחלטתם לפשפש במספרים הקטנטנים בדוח השנתי של החיסכון ארוך הטווח שלכם, כדי לדעת כמה דמי ניהול אתם מעבירים למנהלים המצוינים בגופים המוסדיים.

אם אתם לקוח מאוגד באחד העסקים הגדולים בישראל, שפר מזלכם, אתם משלמים כנראה רק 0.3% או 0.5% או קצת יותר מזה. אם אתם לקוח פרטי - אבוד לכם. אתם משלמים יותר מ-1%, וזה עלול להגיע אף ל-2% מדי שנה. לא לחינם קראנו לרמות כאלו של דמי ניהול "הרוצח השקט" של התשואות ושל הפנסיות שלכם. דמי ניהול ברמה כזו אוכלים לאט-לאט את התשואה הממוצעת לאורך שנים, מחסלים כשליש (!) ממנה ובסופו של דבר משאירים לכם הרבה-הרבה פחות כסף בגיל פנסיה.

את "הרוצח השקט" של הפנסיות שלכם אתם לפחות מכירים; מדובר במספר גלוי ושקוף, ואפשר להתמקח עליו, אם כי לעתים לא בהצלחה מרובה. עכשיו מתברר שלאותו רוצח יש אח לא פחות מיומן ממנו בחיסול הפנסיות. לצורך העניין נקרא לו "הרוצח השקט והסמוי". עשינו איתו היכרות באחד הטורים בשנה האחרונה.

מתברר שדמי הניהול ה"שקופים", המספרים שאתם יכולים לשלוף מהדוח השנתי, אינם מגלים את התמונה המלאה של המחיר הכבד שמשלם החוסך לאורך עשרות שנים ואינם משקפים את העמלה הכוללת שהחוסכים משלמים למנהלי הכסף. המחיר הזה הרבה יותר כבד והרבה הרבה פחות גלוי מכפי שחושבים.

יש עוד רכיב, נסתר, המנוכה היישר מהתשואה. קוראים לו "Expense Ratio". צירוף המילים הזה כולל את כל עלויות ניהול הכסף (שוב, אלה לא דמי הניהול!) שנגבות מהלקוח, היישר מהתשואה, בלי שהחוסך מודע להן. מדובר בשירותי ברוקראז' (מכירה וקנייה של ני"ע), שירותי קסטודיאן (דמי משמורת), חיתום, תשלום למתווכים כמו השקעות בפרייבט אקוויטי או אגדי קרנות וכדומה. תתפלאו, הרכיב הסמוי הזה, שמאפשר להעמיס את כל העלויות הללו על הלקוח ואף מאפשר לגופים המוסדיים להסתיר בפועל את תוספת דמי הניהול מהלקוחות, קיבל חותמת כשרות ממשרד האוצר.

"מתנה" משטייניץ

זאת ואף זאת: לפני כשבועיים הוציא אגף שוק ההון באוצר תקנות חדשות, בלשון משפטית יבשה ונוקשה, השוות לגופים המוסדיים הרבה כסף, על חשבון הלקוחות. על התקנות החדשות, המגדירות מהן "עמלות ניהול חיצוני" בקופות גמל (כלומר, אותן עמלות נסתרות), חתום לא אחר משר האוצר יובל שטייניץ, שמתפאר שוב ושוב במלחמתו למען הצרכנים. אנחנו מסופקים אם שטייניץ הבין או שם לב על מה החתים אותו אגף שוק ההון באוצר, ולמענו ולמען הלקוחות תרגמנו את חתימתו למחיר שישלמו הלקוחות בכיסם.

התקנות מגדירות בפרוטרוט באילו מקרים יוכלו מנהלי הכסף לגבות עמלות ניהול חיצוני, שאינן קשורות כלל לדמי הניהול הסטנדרטיים והן תוספת היורדת היישר מהתשואה המדווחות ללקוחות ואינה גלויה כלל:

■ "הוצאה הנובעת מהשקעה של קופת גמל בקרנות השקעה שאינן צד קשור"

ההסבר: אם קופת הגמל החליטה להשקיע חלק מכספי לקוחותיה בקרן פרייבט אקוויטי, יועמסו דמי הניהול של הקרן על הלקוח, בלי כל קשר לדמי הניהול הרגילים שממשיכים להיגבות כרגיל. למעשה, מדובר בכפל דמי ניהול.

■ "הוצאה הנובעת מניהול השקעות של קופת גמל שהיא תשלום למנהל תיקים זר"

ההסבר: שוב, אם קופת הגמל החליטה להשתמש באחד ממנהלי התיקים הזרים הגדולים בחו"ל, דמי הניהול של המנהלים הזרים יועמסו ישירות על הלקוח, נוסף על דמי הניהול הרגילים.

■ "ניהול השקעות של קופת גמל שהיא תשלום לבעל רישיון מנהל תיקים ובלבד שכל השקעות קופת הגמל של המנהל הן השקעות בנכסים שלא הונפקו במדינת ישראל"

ההסבר: עוד אופציה לניהול חיצוני ע"י מנהלי הכסף שלכם. אם הם מוצאים מנהל תיקים ישראלי שמשקיע אך רק ובחו"ל, הלקוחות הם שישלמו בעד מומחיותו לכאורה.

■ "הוצאה הנובעת מהשקעה של קופת גמל בקרן או בקרן חוץ ובלבד ש-75% לפחות מנכסי הקרן מושקעים בנכסים שלא הונפקו במדינת ישראל"

ההסבר: חפצה נפשם של מנהלי הכסף שלכם לפזר חלק מהכסף בקרן גידור או בקרן השקעות אחרות בחו"ל? אין בעיה, דמי הניהול של הקרנות הללו שוב יועמסו ישירות על הלקוח.

■ "הוצאה הנובעת מהשקעה של קופת גמל בתעודת סל ובלבד ש-75% מהחשיפה של התעודה תהיה לנכסים שלא הונפקו במדינת ישראל"

ההסבר: מנהלי ההשקעות החליטו להשתמש במכשיר הפופולרי של תעודות סל על מדינות, סחורות ושאר פירות וירקות של שוק ההון. יש אלפים כאלו, רק צריך לבחור היטב. משבחרו מנהלי התיקים בתעודות הסל, דמי הניהול שלהן מועמסות, ניחשתם נכון, היישר על הלקוח, בלי כל קשר לדמי הניהול הרגילים.

■ "הוצאה בעד הליך דירוג פנימי שביצעה החברה המנהלת של קופות הגמל או חברה שבשליטתה או שבשליטת בעל השליטה בה, לשם הערכת סיכון הלווה או ההלוואה"

ההסבר: הסעיף בתקנה הזאת מגלם ללא ספק את שיא החוצפה והחופש שנותן האוצר לגופים המוסדיים. אם החליטו מנהלי הכסף שלנו להלוות לפרויקט או לחברה כלשהם בארץ או בעולם מתיקי הלקוחות, הם רשאים לפנות לחברות ייעוץ, דירוג או הערכות שווי כדי לקבל תמונה טובה יותר של "הערכת הסיכון" שהם נוטלים.

ומי משלם את הכסף הטוב שעובר לכל המדרגים והמעריכים למיניהם? הלקוח בכבודו ובעצמו, בתוספת דמי הניהול הרגילים שנגבים ממנו. ומה התנאים לכך? שהתקבל אישור מראש של שני שלישים לפחות מהנציגים החיצוניים בוועדת ההשקעות של קופת הגמל "לאחר שבחנו את סבירות ההוצאה ביחס לריבית הלוואה". דעתכם יכולה לנוח: למוסדיים תהיה חותמת גומי להוציא כל מה שמתחשק להם לצורך "הערכת סיכון" חיצונית ולהעמיס את ההוצאה עליכם.

ישירות על הלקוח

השורה התחתונה היא ששטייניץ חתם על תקנות שמאפשרות לגופים המוסדיים לעשות מה שבא להם ולהעמיס מה שבא להם על הלקוח בלי שיצטרכו כלל לתת גילוי לכך. הרי בשביל מה אנחנו משלמים דמי ניהול? האם לא בשביל שמנהלי הכסף המומחים לכאורה יבדקו את ההשקעות?

נראה ששטייניץ וחבריו באוצר חושבים אחרת: בלהיטותם לעודד את המשקיעים המוסדיים להשקיע בחו"ל, הם מאפשרים להם להעמיס את עלויות מיקור החוץ הללו ישירות על הלקוח ולהמשיך ליהנות מדמי הניהול הקבועים. העמיתים, שמשלמים בממוצע דמי ניהול של יותר מאחוז, ישלמו ישירות גם למנהלי התיקים החיצוניים וגם על הערכות הסיכון באג"ח של המוסדיים. כך יוצא שדמי הניהול הסטנדרטיים ישולמו רק על ההחלטה להשתמש במתווכים.

אחרי התקנות המגוחכות הללו, לא נתפלא אם מנהלי הכסף יחליטו שחלק נכבד מההשקעות שלהם ינותבו בארץ - דרך קרנות השקעות פרטיות, ובחו"ל - דרך מנהלים חיצוניים. כך הם יוכלו לחסוך הוצאות עצומות, להשאיר במשרדים כמה ילדים בני 20 שקונים ומוכרים אג"ח ממשלתיות, לגבות עליהן דמי ניהול מנופחים ולהעמיס את כל העלויות של המתווכים החיצוניים על העמיתים באישורו של שר האוצר. כי מר שטייניץ חתם על תקנות המאפשרות ל"רוצח השקט והסמוי" של הפנסיות שלכם לפעול במגוון שיטות חיסול, והוא גם מאפשר לגופים המוסדיים להסתיר מכם את המספרים: הם לא שקופים, לא גלויים, ואתם אפילו לא יודעים שדמי הניהול שלכם יקרים באחוז נוסף מאלה המדווחים.

eli@globes.co.il