נמרוד נוביק איבד בושה

נוביק, באמת, 17 מיליון דולר עבור תרומתך למכירה הנפסדת של מניות EMG לאמפל?

לא בכל יום תובע מנהל בכיר את הבעלים של החברה אותה ניהל ומוציא החוצה את הכביסה המלוכלכת. כתב התביעה שהגיש השבוע ד"ר נמרוד נוביק נגד מעסיקו עד לאחרונה, יוסי מימן, פותח צוהר לאופן בו מתערבבים הון ושלטון במדינת ישראל ולקלות הבלתי נסבלת בה מחלקים הטייקונים תשלומי-עתק למנהליהם, גם על חשבון הציבור.

נוביק, שייעץ לשמעון פרס במשרדי ראש הממשלה, החוץ והאוצר, מונה לפני כ-20 שנה על-ידי מימן לתפקיד סגן נשיא קבוצת מרחב שבבעלותו, על מנת לנצל את כישוריו, ובעיקר את קשריו, לפיתוח עסקי התשתית של הקבוצה במזרח התיכון. האידיליה ששררה בין השניים הופרה לאחרונה עקב מחלוקת כספית, ובשבוע שעבר פוטר נוביק מתפקידו במרחב.

כעת הוא תובע ממימן תשלום של 30 מיליון דולר עבור "תרומתו הניכרת והייחודית למר מימן ולחברות שבניהולו".

לכאורה, מדובר בסכסוך פרטי שאיננו מעניינו של הציבור. אלא שמכתב התביעה עולה כי רוב הסכום שתובע נוביק מיוחס לעסקה שהסבה לחסכונות הציבור נזק עצום - מכירת מניות ספקית הגז המצרי EMG לחברה הציבורית אמפל שבשליטת מימן.

מדובר בעסקת בעלי עניין שבה העבירה אמפל - בשנים 2005-2006 - יותר מרבע מיליארד דולר לכיסו של בעל השליטה מימן עבור 12.5% ממניות EMG. הרכישה בוצעה לפי שווי דמיוני של יותר מ-2 מיליארד דולר ל-EMG, עוד בטרם החל הגז לזרום בצינור שהניחה החברה ממצרים לישראל, ומומנה בעיקר על-ידי הנפקות אג"ח לגופים מוסדיים.

עד כמה הייתה מופרכת אותה הערכת שווי ל-EMG ניתן ללמוד ממצבה הנוכחי של אמפל, שמניותיה צנחו ב-85% מאז תחילת השנה לשווי של כ-20 מיליון דולר בלבד. איגרות-החוב שהנפיקה בזמנו אמפל כדי לממן את רכישת EMG נסחרות כיום בתשואת זבל של עד 75% - המלמדת על ספקות גדולים של המשקיעים לגבי יכולת החזר החוב של החברה.

הסיבה לקריסה בניירות הערך של אמפל היא אי-הוודאות באשר לעתידה של EMG - בעקבות רצף הפיגועים שקטעו את הזרמת הגז לישראל על רקע המהומות שפרצו במצרים ואי-היציבות ששוררת בה כעת. כל זאת, עוד בטרם חילקה EMG דיבידנד לבעלי המניות מאז החלה לפעול, כשכעת ספק אם היא תוכל לעשות זאת בעתיד הנראה לעין.

ההפסדים הכבדים שהם מנת חלקם של מחזיקי המניות והאג"ח באמפל פסחו כאמור על בעל השליטה בחברה, יוסי מימן, שהקדים וצבר סכומי-עתק ממכירת מניות EMG לחברה. יחד עם מכירת מניות EMG, שביצע במקביל לגופים מוסדיים בשוק ההון, מגיעה התמורה שגרף ליותר מ-350 מיליון דולר (!).

מפגן של חוסר מודעות עצמית

כעת, במה שנראה כמפגן של חוסר מודעות עצמית, דורש נוביק ממימן חלק מהשלל: יותר מ-17 מיליון דולר עבור תרומתו למכירה הנפסדת של מניות EMG לאמפל. "אלמלא חזונו של ד"ר נוביק, שהגה ויזם פרויקט בקנה-מידה שכזה, אלמלא התעקש להמשיך ולקדמו... לא הייתה יכולה קבוצת מימן להתברך בפרויקט זה", נכתב בתביעה.

כך שבמילים אחרות, למעשה מה שדורש נוביק הוא תגמול כספי אסטרונומי עבור ייזום עסקה שהתבררה, בדיעבד, כהרת-אסון לבעלי המניות של אמפל ובעיקר למחזיקי האג"ח של החברה.

מבלי להיכנס למחלוקת שנפלה בינו לבין מימן, חבל שנוביק, בשבתו כדירקטור באמפל, לא טרח לדאוג למצבם העגום של ציבור המשקיעים בחברה, כפי שהוא דואג כעת לחשבון הבנק הפרטי שלו.