הווידיאו יהיה מהיר יותר? Qwilt וסיקלו גייסו 43 מיליון דולר

שתי החברות פועלות לייעול העברת תכנים דיגיטליים על-גבי האינטרנט ■ Qwilt גייסה 24 מיליון דולר וסיקלו גייסה 19 מיליון דולר

הביקוש הרב להעברת תוכני וידיאו דיגיטליים באמצעות האינטרנט משנה את עולם ציוד התקשורת המוכר, ויוצר עומס על הרשתות.

ענקית הטלפוניה האמריקנית AT&T הרגישה את זה עם כניסתו של האייפון לארה"ב; משתמשי הקצה מרגישים את הקושי במהלך צפייה ישירה בתוכני וידיאו. שדרוג הציוד הקיים, כך שיעמוד בביקושים החדשים והרבים, דורש השקעות עתק, והחברות שפועלות בתחום מודעות לכך.

שתי חברות ישראליות גייסו בימים האחרונים סכומים גבוהים במטרה לשפר את העומס שעל רשתות התקשורת הקיימות, מבלי לגרור את ספקיות התקשורת להוצאות ניכרות.

מי שמשכה את רוב תשומת הלב היא Qwilt - החברה החדשה של גיורא ירון ויובל שחר שפעלה בשנה האחרונה מתחת לרדאר, שהשלימה שני סבבי גיוס בהיקף כולל של 24 מיליון דולר.

החברה השנייה היא Siklu, שהשלימה גיוס של 19 מיליון דולר, ממשקיעים אסטרטגיים, בהם קרן ההון סיכון של קוואלקום.

Qwilt וסיקלו מספקות פתרונות לשיפור ביצועי העברת תכנים על-גבי האינטרנט, אך מתמקדות בשווקי יעד שונים, ובמוצרים שנמצאים בנקודות שונות ב"שרשרת המזון" של ציוד התקשורת.

את חברת Qwilt הקימו אלון מאור המנכ"ל, דן סחר, יובל שחר היו"ר, וגיורא ירון. מלבד סחר, שאר היזמים היו מעורבים ב-P-Cube, שנמכרה לסיסקו ב-2004 ב-200 מיליון דולר.

המשקיעים בחברה כוללים את הקרנות רד-פוינט, אקסל ו- Crescent Point הסינגפורית, שבה שותפים שחר ואוהד פינקלשטיין. האחרון הצטרף כדירקטור לחברה.

"המטרה הייתה להגיע למשקיעים של נטפליקס ופייסבוק (רד-פוינט ואקסל)", אומר ירון, "והיה חשוב לנו גם לגייס כסף מהמזרח הרחוק. לפי זה בחרנו את קרנות שנכנסו להשקעה".

התוכנה של Qwilt משפרת העברת תוכני וידיאו על-גבי האינטרנט, בעיקר באמצעות זיכרון ששומר על התכנים הנדרשים קרוב למשתמש (CDN).

הייחוד נובע מהתשתית, שנסמכת על בסיס נתונים גמיש וזול יחסית, וכן משכבת ערך מוסף שמריצה אלגוריתם על הנתונים שנצברים במערכת, כך שספקיות שירותי האינטרנט יוכלו למנף זאת להזדמנויות עסקיות.

גיוס שני לסיקלו

למרות הכסף הגדול וכשנה וחצי של עבודה, נראה ש-Qwilt נשארה תחת מעטה חשאיות כבד - הטכנולוגיה אפילו לא מוזכרת באתר החברה - דבר נדיר לחברת סטארט-אפ. ככל הנראה הסיבה היא התחרות הקשה בתחום מול סיסקו, אלקטל-לוסנט ואקמאי.

את סיקלו הקימו ב-2007 איציק קירשנבאום, יגאל ליבה, ברוך שוורץ ואלעד דיין, והיא מפתחת ציוד להעברת התקשורת בין האנטנות הסלולריות לליבת הרשת (Backhaul). זהו הגיוס השני של החברה לאחר תקופה ארוכה שבה ניסתה לשכנע את המשקיעים לפתוח את הארנקים.

מלבד קוואלקום, המשקיעים החדשים בחברה הם קרן Amiti ונצ'רס ומשקיע אסטרטגי נוסף שאת שמו החברה לא מפרסמת. לצידן השקיעו המשקיעות הקיימות, הקרנות תמיר פישמן-DFJ, אוורגרין ו-Argonaut.

ככל הידוע, עבור זרוע ההון סיכון של קוואלקום זוהי ההשקעה הרביעית בחברה ישראלית, לאחר שהשקיעה בפנורמיק פאוור, במודו ובווייז.