פרקליטו של שוקי ויטה: "התיזה של הפרקליטות נגדו קרסה"

פקיד השומה שוקי ויטה הורשע בתיק וינרוט-ויטה במירמה והפרת אמונים - אך זוכה מעבירת השוחד ■ בא-כוחו, עו"ד אלון רון: "הפרקליטות חטפה מכה קשה"

"נמאס ומטריד לקרוא את אוסף הכתבות, הדעות והפרשנויות מהימים האחרונים של כל מי שהתגייסו לטובת התביעה, כדי להסביר עד כמה הפרקליטות בעצם לא שגתה ולא הוכתה בהכרעת הדין בעניין שוקי ויטה ועו"ד יעקב וינרוט. הפרקליטות בהחלט שגתה וחטפה מכה קשה בהכרעה" - כך אמר אתמול (א') עו"ד אלון רון, בא-כוחו של ויטה בפרשת ויטה-וינרוט.

ויטה, לשעבר בכיר ברשות המסים, ועו"ד וינרוט הואשמו בניהול מערכת יחסים מושחתת, במסגרתה ייצג וינרוט את ויטה בתיק אזרחי בתמורה לשכר-טרחה נמוך במיוחד, ובמקביל ייצג נישומים מול ויטה כפקיד שומה גוש דן. בתמורה לייצוג, נטען, אישר ויטה הסכמי מס מיטיבים ללקוחותיו עתירי-הממון של וינרוט, בהם ארקדי גאידמק ומיכאל צ'רנוי.

בשבוע שעבר זיכה בית המשפט המחוזי בתל-אביב את השניים מעבירת השוחד מחמת הספק, אך הרשיע את ויטה במירמה והפרת אמונים, בנימוק כי כעובד ציבור הוא היה נתון בניגוד עניינים, כשטיפל בלקוחותיו של וינרוט בעת שזה ייצגו בעניינים אישיים.

לדברי עו"ד רון, התיזה של הפרקליטות בכתב האישום נגד ויטה ו-וינרוט קרסה לחלוטין. "הפרקליטות לא באה לויטה עם טענות של אי-תקינות בדרך העבודה שלו, כפי שעולה מהכרעת הדין. הפרקליטות באופן מאוד חד-משמעי ובוטה הניפה דגל של שחיתות - ובית המשפט בסיכומו של דבר, חרף הרשעתו של ויטה, דוחה את התיאוריה הזו ושולל אותה לחלוטין.

"הפרקליטות אמרה לויטה - 'אתה ניהלת קשר מושחת עם וינרוט, קיבלת ממנו טובות הנאה, ובתמורה סיפקת לו וללקוחות שלו הסכמים שמיטיבים איתם'. פרקליט המדינה, משה לדור, הדגיש בראיון לפני פחות משנה כי ויטה גרם לכך שמדינת ישראל הכירה בהון העצום של האוליגרכים הללו בחו"ל ונתן לו הכשר בשל הקשר המושחת עם וינרוט. כל הסיפור הזה מההתחלה שלו ועד הסוף שלו נשלל בצורה מוחלטת בהכרעת הדין. לא מחמת הספק - נשלל לחלוטין. נוח לחבוט בויטה כי הוא הורשע, אבל זה לא צודק, לא הוגן ולא האמת".

- ובכל זאת, ויטה אכן הורשע.

"הוא זוכה מהשוחד, שזה היה עיקר העיקרים עבור הפרקליטות. התזה של המאשימה נכשלה. לגבי ההרשעה - אנחנו סבורים כי יש טעויות מהותיות בקביעות של בית המשפט ביחס להרשעה".

- איך ויטה קיבל את הכרעת הדין?

"הוא חש הקלה וסיפוק".

- איך זה מתיישב עם העובדה שהוא הורשע ב-3 עבירות מירמה והפרת אמונים?

"ב-4 השנים האחרונות ויטה נאלץ לראות שוב ושוב בכל פעם שדיווחו על המשפט את המילים 'קשר מושחת', 'קשר של תן וקח עם וינרוט', 'הסכמי מס פסולים שנתנו טובות הנאה לנישומים על חשבון המדינה' ועוד - אלה הדברים שדקרו אותו הכי הרבה בכל התקופה הזאת. כאב לו מאוד שמייחסים לו את ההתנהלות הזו. ביום הכרעת הדין, כשסוף-סוף התזה הזאת והטענות נשללו בהכרעת הדין, התחושה הייתה של הקלה וסיפוק".

עם זאת, מבהיר רון, "מכיוון שהתוצאה בהכרעת הדין הייתה מעורבת, גם התחושות של ויטה מעורבות. לדעתנו, לא היה מקום להרשיע אותו גם בעבירות שהוא הורשע בהן. לכן התלוו לתחושת ההקלה גם אכזבה ותסכול".

- אתם מתכוונים לערער?

"אנחנו סבורים כי הראיות וההלכות המחייבות של בית המשפט העליון חייבו זיכוי מלא של ויטה. לכן כסנגור, ברור שהנטייה שלי היא להגיש ערעור. עם זאת, יש אינטרס מאוד חזק של נאשם לסיים את הסבל המתמשך הזה שנקרא הליך פלילי, ולכן ההחלטה אינה פשוטה, ונקבל אותה לאחר גזר הדין".