הקשר של בר רפאלי לטיל בליסטי

אם גבי אשכנזי יכול לתרום לחברת שמן, למה שלא נציע לדוגמנית לנהל את קונצרן אי.די.בי

חוזי פרזנטציה אצל בר רפאלי זה כבר עניין שבשגרה. בכל פעם היא חותמת עם חברה מסחרית עבור סכום נכבד מאוד, ובתמורה מוכתרת ל"פרזנטורית" ומצטלמת בבגדים, בושם, תחתונים, פרוות - ולפעמים אפילו בעירום חלקי - כדי לקדם את מוצריה.

כשגבי אשכנזי עזב את לשכת הרמטכ"ל בקריה בתל-אביב, הוא לא תיאר לעצמו שילך לו כזה קלף משוגע: אך זה הספיק להחזיר את המדים והופ - שיחוק היסטרי, בדרגה של דוגמנית-על, וכבר בחוזה הראשון.

התפקיד: יו"ר שמן, חברת חיפושי גז ונפט, משכורת חודשית בגובה 100 אלף שקל תמורת 75% משרה, אופציות בהיקף המגיע כמעט ל-16 מיליון שקל, טיסות במחלקות עסקים, מלונות בדרגת 4 כוכבים לפחות ועוד כמה פינוקים, כמו ייעוץ אסטרטגי צמוד של יד-ימינו, דובר צה"ל לשעבר אבי בניהו, שישמש כיועץ אסטרטגי חיצוני של החברה, וזמן (25% המשרה הנותרת) שיאפשר לו לתפוס עוד כמה ג'ובים כדירקטור בחברות אחרות.

מה הוא צריך לעשות בתמורה? לא הרבה. לפי ההודעה המעומעמת לעיתונות שהוציאה שמן מדובר ב"ייעוץ בתחומים אסטרטגיים" (סעיף שיכולה להסתתר מאחוריו כל פעילות פחות או יותר) "תכנון אסטרטגי של פעילות החברה" (סעיף שיכולה להסתתר מאחורי כל הפעילות מהסעיף הקודם) ו"זיהוי הזדמנויות עסקיות בתחום חיפושי הגז והנפט" (שממנו אנחנו לומדים שיש בצה"ל יחידה סודית שהכשירה את אשכנזי לזהות הזדמנויות עסקיות בתחום הנפט).

הקשר בין אשכנזי לנפט וחיפושיו, הוא כמו הקשר של רפאלי לטילים בליסטים, והיכולת האמיתית של אשכנזי לתרום משהו לחברת שמן בתחום התכנון האסטרטגי, דומה ליכולת של רפאלי לנהל את קונצרן אי.די.בי.

אבל זה לא באמת משנה, כי הסעיף האחרון והמשמעותי באמת בחוזה העסקתו של אשכנזי בשמן מסביר הכול: "ייצוג החברה מול רשויות ממשלתיות ומול משקיעים". בקיצור - תפקידו האמיתי הוא פרזנטור. כמו בר רפאלי.

להשתמש בפוזת הרמטכ"ל לשעבר מגולני, הקשרים וההילה לטובת העסקים: לעשות רושם על שרים, פקידים, יהודים מאמריקה שאוהדים את צבא ההגנה, ויסכימו בזכות קשר לאקס-גנרל, להשקיע כסף בחברה, ועל משקיעים קטנים בבורסה שהשם אשכנזי מרעיד בקרבם מיתר פטריוטי שיעזור להם לבלוע את השותף ג'קי בן-זקן ויחסי הציבור הגרועים שלו.

אשכנזי לא לבד. בתחום האנרגיה, המבעבע בתקופה הנוכחית, הפכו חוזים שמנים לפרזנטורים ידועי שם ויוצאי מערכות ציבוריות גדולות, לאופנה לוהטת. כשמאיר דגן לא מדבר על התקיפה באיראן, הוא משמש כיו"ר גוליבר, גיורא איילנד בא להכשיר את "גבעות עולם" הבעייתית, דודי כהן, משה קראדי וגבי לסט, שעמדו בראש משטרת ישראל, השתלבו בקבוצת דלק של יצחק תשובה.

אף אחד מהם, כמו אשכנזי, לא נבחר בגלל רקע מקצועי מתאים, או אף רגיש לנפט. כולם מקבלים את משכורות-העתק שלהם על סמך יכולתם לפתוח את הדלתות הנכונות בזמן הנכון. אז אם להם מותר, למה לאשכנזי, שתכנן על ראשות הממשלה עד שבועז הרפז הרס לו את התכניות, אסור?

כי בינתיים היתה מחאה חברתית, הוקמה ועדת ריכוזיות, משקיעים מפסידים כסף בבורסה בגלל המשבר העולמי, ותפקידים חסרי תוכן, בעלי ערך של יחסי ציבור, שעולים לחברה הרבה יותר מדי כסף, הם ממש לא במקום. וזה בדיוק ההבדל בין גבי אשכנזי לבר רפאלי. מה שמותר לה, אסור לו.