שכר המיליונים של יאיר, גדעון ויואב

בעלי המניות יכריעו בין המבורגר הישן שנתן דוגמה אישית להמבורגר החדש שכבר לא

אוקטובר 2008. משבר אשראי עולמי מגיע לשיאו לאחר קריסת בנק ההשקעות האמריקני ליהמן ברדרס ובקבוצת הביטוח והפיננסים הראל, שבשליטת משפחת המבורגר, נערכים לתוכנית קיצוצים מסיבית.

בין היתר מודיעה החברה על ביטול הנופש המרוכז לעובדיה, על קיצוץ משכורת 13 לבעל השכר הגבוה בקבוצה וכן על הפחתת 20% משכר בעלי השליטה: היו"ר יאיר המבורגר, אחיו גדעון המבורגר וגיסו יואב מנור.

"לאור האירועים שקורים וכחברה מובילה ואחראית, אנו צריכים לעשות כמה פעולות שניתן להגדיר אותן בכך שמה שהיה הוא לא מה שיהיה", הסביר לעובדים יאיר המבורגר, יו"ר הקבוצה, את הסיבה לקיצוצים. "הביזנס שלנו בביטוח ובפיננסים ממשיך להיות טוב מאוד, אבל שוק ההון פוגע. כדי להיות סמן ימני ודוגמה אישית להתנהלות גם בתקופת משבר, אנו נוקטים צעד זה".

נובמבר 2011. משבר החובות של כלכלות אירופה מאיים לסחוף את העולם כולו להאטה נוספת, ושוב, קבוצת הראל מגיבה במהירות. ביום חמישי בצהריים, סמוך לסיום שבוע המסחר, משגרת הקבוצה דיווח לבורסה, שכותרתו "אסיפה כללית שנתית ומיוחדת". מסמך בן 95 עמודים(!) שלא מסתמן כרב המכר שעמו תרצו להתכרבל בשבת הגשומה.

אבל המסמך של הראל בהחלט נושא עמו בשורות מעניינות. ניתן ללמוד ממנו שנורות האזהרה המהבהבות מזה מספר חודשים מעל כלכלות המערב, פעמי ההאטה שמורגשים במשק, ואפילו הפיטורים המתרגשים על המערכת הפיננסית המקומית, כבר אינם עושים רושם רב על קברניטי "חברה מובילה ואחראית" כהראל.

נהפוך הוא, שלושת בעלי השליטה, המחזיקים בסך הכל כ-50% ממניות החברה, מבקשים העלאת שכר דרמטית, באופן שיכפיל את עלות העסקתם המצרפית, ויעמיד אותה על 42 מיליון שקל בין 2011 ל-2014. עלות השכר השנתית של יאיר המבורגר תעמוד בממוצע על יותר מ-4 מיליון שקל בתקופה זו, ואילו אחיו וגיסו יזכו לשכר שנתי בעלות של יותר מ-3 מיליון שקל, כל אחד.

מבחן משמעותי לתיקון 16

בדיווח לבורסה מנמקת הראל את העלאת השכר שהיא מבקשת לאשר לשלושת הבכירים בשורה ארוכה של סיבות, ובראשן תרומתם המכריעה לעסקי הקבוצה, וכן הידע, הניסיון, הקשרים העסקיים והיכולות הייחודיות שפיתחו ראשיה.

עוד היא מדגישה כי השוואה שנעשתה על ידי ועדת התגמול של הדירקטוריון (אשר נועצה במומחים רו"ח יצחק סוארי ופרופ' שרון חנס) העלתה כי "התגמול המוצע הינו סביר והוגן בשים לב לתפקידיהם בחברה, וכי הוא עומד בתנאי שוק בשים לב לקבוצת ההשוואה הרלוונטית", קרי ראשי החברות הגדולות במשק.

ואכן, ראשי הראל, ובראשם יאיר המבורגר, הם מהמנהלים המוערכים בענף הביטוח. אין גם ויכוח על כך ששכרם הנוכחי צנוע באופן יחסי. ועדיין, ראוי לתהות לפשר העיתוי בו הם מבקשים העלאה כה דרמטית בשכרם. דווקא בתקופה בה צפוי ענף הביטוח להציג תוצאות חלשות, בשל התלות שלו בשוק ההון ודרישות הרגולציה הגדלות.

האם זרם הדיבידנדים הפוחת - שצפוי להפוך בשנים הקרובות לזרזיף (עקב הירידה צפויה ברווחים והגידול בדרישות ההון של הרגולטור) - הוא ששולח את השלושה למקלט הבטוח של תלוש השכר החודשי? או שמא נמצאה להם הזדמנות "לתקן עוול" ולסגור את הפער משכרם של יתר ראשי החברות הגדולות?

כך או כך, תיקון 16 לחוק החברות, שנכנס לתוקפו במאי השנה, והגדיל את כוחם של בעלי מניות המיעוט בכל הקשור לאישור תנאי העסקתם של בעלי שליטה בחברות ציבוריות, יעמוד כעת למבחן משמעותי ראשון באסיפה הכללית שתכנס הראל בתחילת החודש הבא.

עד אז יצטרכו מחזיקי המניות בקבוצת הביטוח להחליט האם הם מצביעים עבור המבורגר הישן, זה ששימש "סמן ימני ודוגמה אישית להתנהלות גם בתקופת משבר", או לזה החדש, שמבקש ליישר קו עם "תנאי השוק בשים לב לקבוצת ההשוואה הרלוונטית".