עו"ד פלדמן: "הרכב אחר היה יכול לקבוע אחרת"; א': "הצדק ניצח"

עו"ד אביגדור פלדמן, סנגורו של קצב: "נשקול אפשרות לבקש דיון נוסף בעליון" ■ עורך דינה של א': "חומרת העונש לא הייתה חשובה לה, כמו האמון של ביהמ"ש"

פרקליטו של משה קצב, עו"ד אביגדור פלדמן, תקף את ההחלטה בית המשפט העליון לדחות את ערעורו של נשיא המדינה לשעבר, ואמר כי הוא אינו מסכים עם ההכרעה. "אני מאחל לכל אחד מאיתנו, שיגיע גבר או אשה ויגיד 'לפני 11 שנים אנסת אותי'. תנסה להוכיח שלא אנסת - אין לך שום סיכוי. בית המשפט אמר בעצם שבמקרי אונס חבל על הסנגוריה".

פלדמן מסר כי צוות ההגנה ישקול לבקש דיון נוסף בעליון, בהרכב מורחב של שופטים. "האפשרות שהרכב אחר היה קובע אחרת היא אפשרות ריאלית לחלוטין. למרבה הצער, פסקי הדין מתקבלים על-ידי שופטים שיש להם דעות אינדיבידואליות. עובדה שהשופט דנציגר חשב שיש סיכוי טוב לערעור", אמר בהתייחסו לקביעותיו של שופט העליון, יורם דנציגר, בהחלטתו ממאי לדחות את ביצוע המאסר של קצב עד להכרעה בערעורו.

באשר לקביעת העליון כי א' מהימנה עליהם, ואילו "עדות קצב בלתי אמינה בעליל", אמר פלדמן: "מושג המהימנות תלוי כולו באינטואיציה השיפוטית של בית המשפט, שאני לא סומך עליה באופן מיוחד. בית המשפט המחוזי היה מאמין למתלוננת, גם אם היא הייתה באה ואומרת שהאונס התרחש על כוכב ונוס".

פלדמן המשיך לתקוף ואמר כי "הוכחנו באופן חד-משמעי שלפחות אחד מסיפורי האונס לא יכול היה להתרחש לפי הכרונולוגיה של המתלוננת". לדבריו, המתלוננת א' שיכנעה את בית המשפט "בגיבוי לחץ מאסיבי של התקשורת והציבור. הוא האמין לה, כי היא באה עם גייסות".

עוד אמר פלדמן: "אני ממליץ לכל נאשם שמבקש עסקת טיעון - קח אותה. אל תקווה שבית המשפט ימצא את חפותך".

"א' חשה הקלה רבה"

"א' חשה הקלה רבה שהצדק ניצח והאמת יצאה לאור " - כך, לדברי עו"ד דני סרור, אמרה א' ממשרד התיירות, המתלוננת העיקרית נגד קצב, למקורביה לאחר דחיית ערעורו של הנשיא לשעבר. עו"ד סרור, בא-כוחה של א', שנאנסה פעמיים בידי קצב, אמרה כי היא "שבה ומביעה את קורת-רוחה ממערכת הצדק ומקווה שנשים החוות ניצול מיני לא תחשושנה להתלונן".

לדברי סרור ,"חלפו 13 שנים מאז השתנו חייה של א', ו-5.5 שנים מאז שכלל הציבור נחשף לפרשה שהסעירה את כל המדינה. א', אשר נחשפה למסע הכפשות ממושך, שמה את מבטחה בבית המשפט לאורך כל הדרך. כעת ההליך הפלילי בא סוף-סוף לסיומו, בית המשפט אמר את דברו, והאדם שפגע בה קיבל את העונש הראוי לו".

הוא ציין כי "חומרת העונש מעולם לא הייתה חשובה עבור א' כמו עצם ההרשעה והאמון שנתן בה בית המשפט". הוא הוסיף כי א' "שמחה שהפרשה מאחוריה והחיים לפניה, והיא תשמח לשוב לאנונימיות המבורכת ולשגרת חייה".

לדברי התובעת בתיק, עו"ד רונית עמיאל, החלטת העליון משקפת את עיקרון השוויון בפני החוק. היא התייחסה גם לביקורת שהפנה העליון להתנהלות התקשורת בפרשה וציינה כי "היא עניין שצריך להקשיב לו, לקרוא אותו, ללמוד אותו ורק אז להגיב. אני מציעה שכולנו נעשה את זה". התובע, עו"ד נסים מרום, אמר כי דחיית הערעור היא "מסר ברור למתלוננות שיבואו ויתלוננו".

"העונש היה צריך להיות כפול"

מא' מבית הנשיא (א' השנייה - שנותרה מחוץ לכתב האישום) נמסר בתגובה: "א' הביעה בפני מקורביה שמחה והקלה על כך שהאמת יצאה לאור, והיום הוכח מעל לכל ספק כי נשיאה לשעבר של מדינת ישראל הוא אנס, כפי שטענה מתחילת הפרשה. א' מצרה על כך שלא הוכנסה לכתב האישום, ולדעתה עונשו של קצב היה צריך להיות כפול ומכופל, לו כל הנפגעות ממנו היו נכללות בכתב האישום.

"היא שוב יצאה נגד מסע השקרים וההכפשות שניהלו נגדה קצב ואנשיו, לרבות דברים שנאמרו על-ידי אביגדור פלדמן ביציאה מבית המשפט. א' הזכירה לחבריה כי הפרקליטות ומני מזוז כבר הורידו את קצב מהעץ בהסדר הטיעון, שבעקבותיו יצאה במסיבת העיתונאים המפורסמת, ואת עו"ד אלי אברבנל, שטען לכל אורך הדרך כי מדובר בתיק זיכוי וכי המתלוננות לא אמינות - קביעה ששתי ערכאות של בית המשפט הפריכו לחלוטין".

לבני: "נגמרו סימני השאלה"

גם חברות כנסת וארגוני נשים בירכו על החלטת העליון. יו"ר האופוזיציה, ח"כ ציפי לבני, אמרה כי "העליון קבע כי הצדק נעשה, ונגמרו סימני השאלה שניסו להטיל על כתפי המתלוננות. מהיום הזה ואילך שלא יעז איש לטעון כי מדובר בנשים שניסו להתנכל לנשיא - אלא בנשים אמיצות שצריכות לתת כוח לכל מוטרדת שחוששת להתלונן".

לדברי יו"ר סיעת מרצ, ח"כ זהבה גלאון, "מדובר במסר לנשים אמיצות שהתלוננו והוכפשו. יש לקוות שהדבר יעודד גם נשים אחרות לעמוד על זכותן לאוטונומיה מוחלטת על גופן, גם מול אנשי שררה. נקווה שבימים הקרובים ייפסק החיזיון ההזוי של אנס מורשע המהלך חופשי"

מויצו נמסר כי "בית המשפט הוכיח כי הצדק בישראל הוא צדק שווה, לכל עבריין ללא קשר למעמדו. מדובר ביום היסטורי ובמסר חשוב לכל אישה שנפלה קורבן לתקיפה מינית. אנו גאות במתלוננות, שספגו באומץ רב את מסכת ההשפלות שהיה עליהן לעבור".

ארגון נעמ"ת מסר כי "שופטי העליון השמיעו אמירה מעמיקה, רצינית ושופעת הבנה למורכבותן של עבירות המין, בעיקר במצב של יחסי מרות. להכרעת הדין הזו תהיינה השלכות חיוביות, שיהדהדו מהיום והלאה וייתנו רוח גבית לקורבנות עבירות מין לעתיד".

מאיגוד מרכזי הסיוע לנפגעי תקיפה מינית נמסר כי "בית המשפט הביע אמון ותמיכה מלאה בעדויות הנפגעות, שגילו אומץ רב וחשפו את פרצופו האמיתי של קצב. ההחלטה מעבירה מסר ברור וחד-משמעי שדין אדם רם-מעלה, כנשיא מדינה, כדין כל עבריין מין. אנו מקוות כי האמירה שיצאה היום מבית המשפט תעביר מסר לציבור כי אין לנהוג בסלחנות כלפי עברייני מין".