מועצת הכבלים והלוויין ל-yes: העביר 160 מיליון ש' להפקות

זאת לאור מחלוקת סביב פרשנות של סעיף שידור בערוצים זרים ■ השבוע יחל שימוע בנושא ■ yes: "השקענו מעל לנדרש"

מועצת הכבלים והלוויין מבקשת לחלט מחברת yes ערבויות בסך של 40 מיליון שקל ולחייב אותה בכפל קנס של 160 מיליון שקל, על מה שהיא מכנה "אי-שידור של הפקות בערוצים של מפיקים עצמאיים". השבוע צפוי להתחיל שימוע סביב החלטה זו של המועצה בראשותו של ניצן חן, וזאת לאחר שנים של מחלוקת סביב פרשנות הסעיף המדובר בכללי המועצה.

על-פי תנאי הרישיון של חברות הכבלים והלוויין, עליהן להשקיע סכום העומד על 8% מהכנסותיהן בשוק היצירה. 50% מסכום זה יכול להיות מושקע בתוכן מקורי בערוצים בהפקת החברה עצמה, והמחצית הנותרת אמורה להיות מושקעת במפיקי ערוצים עצמאיים, שאינם של בעל הרישיון.

הסעיף מדבר על תוכניות ש"משודרות" בערוצים, וסביב מילה זו קיימת מחלוקת מאז שנת 2007. על-פי הפרשנות של חברת הלוויין, היא יכולה לשדר בערוציה שלה תוכניות שהופקו על-ידי מפיקים עצמאיים. ועם זאת, לפי המועצה, על החברה היה לשדר את התוכניות בערוצים של מפיקים עצמאיים ולא להיות מעורבת בעצמה כלל בתהליך ההפקה, וזאת בניגוד להתנהלותה בפועל.

ב-4 השנים האחרונות חברת yes שידרה כ-80% מהפקותיה, כמעט כולן פרט להפקות הילדים, בערוציה שלה ובעיקר בערוץ yes דוקו ובערוצי הסדרות. המחסור בשידור בערוצים עצמאיים עומד על גובה של 80 מיליון שקל.

החלטה סופית בכפוף לשימוע

השבוע, לאחר התייעצות עם גורמים משפטיים, שלחה המועצה מכתב ל-yes, ובו היא מודיעה כי בכוונתה להמליץ לשר התקשורת משה כחלון להפעיל עליה כפל קנס, שיחייב אותה להעביר 160 מיליון שקל למפיקים העצמאיים בשנים הקרובות, ולחלט את 40 מיליון השקל שהפקידה בערבות.

ההחלטה הסופית תתקבל כמקובל לאחר שימוע.

על-פי תפיסת המועצה, חברת הלוויין פוגעת בהתנהלותה במפיקים העצמאיים, ואף פוגעת בפלורליזם כאשר היא מתערבת בסטנדרטים של ההפקה.

בחברת הלוויין, עם זאת, יאמרו להגנתם כי המבנה של yes אינו מאפשר לה העברה של תוכניות מקור לערוצים אחרים, בניגוד לחברת הכבלים למשל, אשר ערוצה התיעודי אינו שייך לה אלא למפיק חיצוני (ערוץ 8 של נגה).

באשר להתערבות בהפקה, הטענה היא כי מדובר בסטנדרט מקובל ונדרש.

מ-yes נמסר בתגובה: "כל השנים השקיעה yes מעל לנדרש בהפקות מקור. yes תציג את עמדתה בפני המועצה במועד השיפוט".

ניצן חן מסר: "אין תגובה".