בעל השליטה בקו מנחה יכריע את שכר יו"ר עילדב, שטרנבך

אבי בגס מחזיק ב8.5% מעילדב, שמשקיעה בחברת קו מנחה שבשליטתו ■ ברקע: מאבק בין בעלי המניות

נמשך המאבק בין צמד בעלי מניות המיעוט בחברת עילדב - הפרסומאי דודי (יהודה) שמעוני ויזם ההיי-טק רוני קז (ממשפחת יבואני רכבי וולבו והונדה) - לבין דבוקת השליטה בחברת ההשקעות בראשותו של רוני שטרנבך. ברקע לדברים עומד חידוש תנאי העסקת שטרנבך כיו"ר עילדב, בהתאם לתיקון 16 הדורש תמיכת רוב של בעלי מניות המיעוט בהחלטה. קז ושמעוני מחזיקים יחד בכ-13% מעילדב.

שטרנבך מבקש לקבל העלאה של כ-24% בעלות שכרו החודשית, ל-102.5 אלף שקל, צמוד למדד, הקצאה של כתבי אופציות שיהוו 3% מהונה של עילדב ומענק שנתי של 5% מרווחי החברה לפני מס, אם יהיו גדולים מ-5 מיליון שקל.

זימנה אסיפה

חרף ניסיונם של שמעוני וקז לטרפד את אישור הסכם העסקתו, בעילדב מעריכים כי יוכלו להשיג את האישור הנדרש, ובהתאם לכך החברה פרסמה היום זימון אסיפת בעלי מניות המתוכננת לחודש הבא, שבה יעלה הנושא לדיון, לאחר שהורד מסדר היום באסיפה הקודמת, ונעשו בו כמה שינויים בהתאם לדרישת חברת הייעוץ אנטרופי.

בשל יחסי הכוחות שנוצרו בחברה, נראה כי ההכרעה בהצבעה תהיה בידיו של אבי בגס, בעל השליטה בחברת קו מנחה, המחזיק באמצעות חברת ירח עיצובים בכ-8.5% מהונה של עילדב. באסיפות קודמות הצהירה ירח עיצובים כי אין לה עניין אישי בעילדב, ובהתאם לכך נראה כי שטרנבך עשוי לזכות לאישור המיוחל.

שטרנבך חולש על 61% ממניות עילדב: הוא מחזיק בצורה ישירה בכ-28% מהון החברה, ויחד עם שותפים בכ-19% נוספים. נוסף לכך הוא חתום על הסכם שליטה עם כמה בעלי מניות נוספים המחזיקים כ-14%. ירח עיצובים של בגס איננה חלק מהסכם זה.

כחלק מהעימות בין שמעוני וקז לעילדב טענו השניים כי מאחר שעילדב מחזיקה כ-25% ממניות קו מנחה, הרי שלצורך אישור תנאי העסקת שטרנבך תוגדר ירח עיצובים כבעלת עניין אישי בעילדב. שמעוני אמר היום, כי "אנחנו מנסים לשמור על כספי החברה, שלא מקיימת את המדיניות שלה, שלפיה יחולקו לפחות 50% מהרווחים המצטברים כדיבידנדים. בחברה רווחים צבורים של עשרות מיליוני שקלים, היא לא בבעיות, לא חייבת ואין לה אג"ח. מצבה טוב, והיא עדיין לא מקיימת את המדיניות".

"תמיד טוענים לסחטנות"

לדבריו, "כשיש בעיות עם בעלי מניות מיעוט, הטענה הראשונה שעולה היא על סחטנות, אבל אני לא בכיוון הזה, אני רוצה שהחברה תמשיך להצליח. בסופו של דבר אנחנו לא נהנים מהמדיניות שהוצהרה, ומי ששולט בדירקטוריון, שולט על מדיניות החברה. אנחנו מנסים לסדר את החברה. זו השקעה סולידית וחברה מצוינת, וצריך לשמור עליה שתמשיך להיות רווחית ולקיים את המדיניות שלה, ואז הכול יהיה בסדר. אני תמיד מוכן לצאת לדרך חדשה, אבל לא רואה את זה קורה בזמן הקרוב".

מעילדב נמסר, כי "יש החלטת דירקטוריון ש-50% מהרווחים יחולקו כדיבידנדים, בכפוף להחלטת הדירקטוריון וצורכי החברה. ראוי לציין שהחברה חילקה בשנתיים החולפות דיבידנדים בהיקף מכובד. אין לחברה שום התחייבות ספציפית לבעל המניות ואנו מצרים על כך שבעל מניות בחברה עושה שימוש ציני במניות החברה לצורך קידום אינטרסים אישיים, תוך פגיעה נמשכת בחברה ובבעלי מניותיה".

בין 2009-2011 חילקה עילדב דיבידנדים בהיקף של 14.5 מיליון שקל, וכן ביצעה רכישה חוזרת של מניותיה בסך של 10.5 מיליון שקל. מניית עילדב מפגינה השנה יציבות, ולא רשמה שינויים משמעותיים מתחילת השנה, כשבשלוש השנים החולפות זינקה בכ-270%, לשווי חברה של כ-140 מיליון שקל.

דירקטוריון החברה, שהביע את שביעות רצונו מפעילותו של שטרנבך כיו"ר, ציין כי על רקע הצמיחה המשמעותית בהונה העצמי של עילדב בשנים האחרונות, ראוי להגדיל את התמורה המוענקת לשטרנבך, ומציין כי "קיימת חשיבות רבה וחיונית להמשך הובלת פעילותה והתוויית האסטרטגיה של החברה על-ידי מר שטרנבך כיו"ר פעיל של החברה".