שרי אריסון רוכשת את חלקו של אחיה מיקי באריסון אחזקות

בעלת השליטה בבנק הפועלים רוכשת את חלקו של אחיה, המחזיק בכ-23% ממניות אריסון אחזקות ■ לאחר השלמת העסקה צפויה שרי להחזיק בכ-100% ממניות החברה

מיקי אריסון מתנתק סופית מבנק הפועלים, ומאחותו הצעירה שרי אריסון. בנק הפועלים דיווח הבוקר (ג') כי התקבל אישור בנק ישראל, לכך ששרי אריסון תרכוש את מניותיו של אחיה מיקי (23%) באריסון אחזקות. מיקי אריסון מחזיק במניות דרך נאמנות זרה בשם Nickel 97 A Trust. לאחר הרכישה תחזיק שרי אריסון 100% ממניות אריסון אחזקות.

תמורת העסקה אינה ידועה, ובאריסון אחזקות מסרבים להתייחס לנושא. ברם, שווי המניות שתרכוש אריסון עומד על כ-800 מיליון שקל. יצוין כי מתחילת השנה צנחו מניות בנק הפועלים ב-31%. "זהו מהלך בין בני המשפחה", אמר מקור יודע דבר. מקבוצת אריסון נמסר "אין תגובה".

מיקי אריסון - המנהל את קרניבל קרוז, עסקי שיט התענוגות של משפחת אריסון ומקור עושרה - אינו מעורב במתרחש בבנק הפועלים והעביר בעבר את זכויות ההצבעה לידי אחותו. רצונו למכור את מניותיו נחשף ב"גלובס" כבר לפני שלוש שנים, אך אז לא אישר המפקח על הבנקים דאז, רוני חזקיהו, את העסקה, ולאחר החמרת המשבר היא נעצרה.

בבנק ישראל היו מודאגים באותה תקופה מהתנהלות בנק הפועלים, ולא רצו להגיע למצב שבו שרי אריסון תהיה בעלת השליטה היחידה בבנק, ללא גורם נוסף שיהווה שיווי משקל, מצב שלא קיים באף בנק בישראל. מאוחר יותר כפה בנק ישראל את החלפת יו"ר דירקטוריון הפועלים, דני דנקנר. כיום, כאשר יו"ר הבנק הוא יאיר סרוסי, מרגישים בבנק ישראל יותר בנוח עם התנהלות הפועלים.

כיום מחזיקה אריסון 22.62% ממניות הפועלים באמצעות אריסון אחזקות, המחזיקה 20.22% ממניות הפועלים, ועוד 2.4% באמצעות תעשיות מלח שבבעלותה המלאה. שרי אריסון מחזיקה את מניות אריסון אחזקות ואת מניות מלח באמצעות שתי נאמנויות זרות Eternity Holdings One Trust ו-Eternity Four A Trust.

הערכות כי בניה של שרי אריסון, ג'ייסון (30) ודיויד אריסון (26), ירחיבו את פעילותם בקבוצה. שניהם דירקטורים באריסון אחזקות. ג'ייסון פעיל בפילנתרופיה ודיויד, בוגר כלכלה בהכשרתו, נוטה יותר לתחום העסקי.

הגדלה עקבית

מאז 2006 הגדילה שרי אריסון בהדרגה את חלקה באריסון אחזקות ובבנק הפועלים באופן עקבי. תחילה רכשה במארס 2006 את חלקו של יו"ר הבנק דאז, שלמה נחמה (15%). בדצמבר 2006 קיבלה לרשותה את מניות מרילין אריסון, אלמנתו של אביה המנוח, תד אריסון, במסגרת חלוקה מחדש של המניות בתוך הנאמנויות השולטות באריסון אחזקות.

בעקבות העברת המניות, עלה חלקה של שרי אריסון ל-70%. בהמשך הגדילה שרי אריסון את חלקה של אריסון אחזקות בגרעין השליטה המלא בבנק הפועלים, רכשה את מניות המשקיעים האמריקנים בבנק, מייקל שטיינהרדט, לן אברמסון ומשפחת שוסטרמן, ולאחר מכן את תעשיות מלח ממשפחת דנקנר.

בנק הפועלים הוא הבנק הגדול בישראל, ונסחר לפי 17 מיליארד שקל. מאזן הבנק עומד על 342 מיליארד שקל, כאשר האשראי שמעניק הבנק עומד על 245 מיליארד שקל. הפועלים הוא הבנק המוביל באשראי העסקי בישראל, עם אשראי בהיקף 116 מיליארד שקל, 35% מהאשראי הבנקאי למשק. הבנק, בניהולו של ציון קינן, סיים את שלושת הרבעונים הראשונים של 2011, עם רווח של 2.1 מיליארד שקל, השווה לרווח המצרפי של לאומי ודיסקונט יחד.