"הבנקים בארה"ב יפטרו עוד 150 אלף עובדים בשנת 2012"

אנליסט הבנקים דיק בוב מ-Rochdale Securities: "מי שמפוטר לא יקנה מוצרים, לא ישלם מסים ויקבל דמי אבטלה - זה הולך לגלוש מערכת הכלכלית כולה בארה"ב"

בנקים עלולים לפטר עוד כ-150 אלף עובדים בשנת 2012 - בנוסף לכ-230 אלף מפוטרים השנה - כך מעריך אנליסט הבנקים דוק בוב היום (ו') בריאיון ל-CNBC. בוב מגבש את הערכותיו על רקע ההאטה בכלכלת ארה"ב והשלכות משבר החוב באירופה עליה, אשר מוסיפים לנגוס בסקטור הפיננסי המצטמצם.

הגבלות רגולטוריות נוספות, ריביות נמוכות והמשך הירידות בשוקי המניות הכריחו את וול סטריט לחתוך בכמות המועסקים - מה שהוביל לפיטוריהם של לפחות כ-230 אלף עובדים בשנת 2011 - כך לפי CNBC.

לדברי בוב, סגן נשיא במחלקת המחקר Rochdale Securities: "בנקים קטנים נפגעים יותר מבנקים גדולים מההגבלות הרגולטוריות על ריביות ומאזנים. הדבר הזה הולך לגלוש מהסקטור הפיננסי למערכת הכלכלית כולה".

בוב מזהיר כי פיטורי העובדים בוול סטריט, עם כן, עלולים להסב נזק רב למערכת הכלכלית בארה"ב: "אנשים לא מבינים שמי שמפוטר לא יכול לקנות מוצרים, לא יכול לשלם מסים, ומקבל דמי אבטלה מהמדינה במקום", הוא מסביר. "הרשויות בניו יורק לא יוכלו לגבות מתושבים כסף שלא נמצא ברשותם".

ואכן, השלכות ההאטה בכלכלת ארה"ב והתעקשות הפדרל ריזרב והרגולטורים במדינה לשמור על ריביות נמוכות תוך החרפת דרישות הלימות ההון והגברת תדירות "מבחני הלחץ" לאור המשבר באירופה - עושים את שלהם: מדד ה-KBW Bank צנח בכ-27% השנה, בעוד מניות הפיננסים במדד ה-S&P500 נפלו גם הן כ-21.5% מתחילת 2011.

"זו רק ההתחלה", סבור בוב. "יש עוד שלל חוקים שעלולים להיכתב ולהיחקק שבסופו של דבר יעלו את עלויות מתן השירותים הפיננסים, ויקטינו מנגד את ההכנסות. כל חברה פיננסית בארה"ב תפטר אנשים, והממשל האמריקני ימשיך בשלו".