דש: ה'פד' יאריך את התקופה בה התחייב לא להעלות ריבית

הכלכלן הראשי של דש, אלכס זבז'ינסקי: עקב סיום הקלות המס בארה"ב על השקעות בציוד, ייפגעו בתקופה הקרובה חברות ישראליות ■ "הנפקת האג"ח המתוכננת של ישראל תצא לפועל בהקדם"

הכלכלן הראשי של דש השקעות, אלכס זבז'ינסקי, מעריך כי הפדרל ריזרב צפוי להאריך בפגישתו הקרובה את התקופה במהלכה הוא מתחייב לא להעלות את הריבית.

"צעד זה מעלה סיכון האינפלציה בארה"ב. אנו מעריכים שכבר בהחלטת הריבית הקרובה יעדכן ה'פד' את המועד שעד אליו הבטיח לא לשנות את הריבית. יתכן שהמועד ידחה לתקופה ארוכה יותר מאשר לשנתיים, כפי שהוחלט במקור בחודש אוגוסט. בינתיים, השווקים מצביעים על כך שהריבית בארה"ב תתחיל לעלות רק בסוף שנת 2013", אומר זבז'ינסקי.

עם זאת, נזכיר כי רק אתמול רמז נשיא הפדרל ריזרב באטלנטה, דניס לוקהארט, כי הוא נוטה להצביע בעד העלאת הריבית בתקופה הקרובה. "אין זה הזמן להינעל על מדיניות קשיחה", אמר לוקהארט.

לאחר תקופה של נתוני מאקרו חיוביים בעיקר בארה"ב, אך גם באירופה, צמחה התעשייה העולמית בסוף שנת 2011 בשיעור החד ביותר בחצי השנה האחרונה, כך על פי מדד מנהלי הרכש הגלובלי. "יחד עם זאת", מציין זבז'ינסקי, "הצמיחה הושגה בעיקר הודות לתעשייה האמריקאית, כאשר במדינות אחרות השיפור היה מינורי בלבד".

זבז'ינסקי מעריך גם כי עקב סיום הקלות המס בארה"ב על השקעות בציוד, ייפגעו בתקופה הקרובה חברות ישראליות. "על פי הנתונים האחרונים, הזמנות מוצרי טכנולוגיה עילית, פלח שוק בו מתמחות החברות הישראליות, ירדו בשיעור חד", מציין זבז'ינסקי. "התעשייה האמריקאית עסקה בשנה האחרונה רבות בייצור מכונות וציוד לחברות האמריקאיות. החברות בארה"ב ניצלו את ההקלה במס שנעשתה בשנת 2011 ואפשרה להפחית 100% מההשקעה בציוד ומכונות. בשנת 2012 ההטבה יורדת ל-50% בלבד".

"כתוצאה מכך, חברות אמריקאיות רבות הזדרזו לנצל את ההטבה וביצעו השקעות בשנה שעברה. לקראת סוף השנה התחילה להיות מורגשת חולשה בהזמנות של מוצרי השקעה על ידי החברות. לכאורה, על פי הנתון שהתפרסם בשבוע שעבר (מתוך נתון של הזמנות בתעשייה) הזמנות מוצרי השקעה בתעשייה עלו בחודש נובמבר ב-7.8%. בפועל, אלמלא הזמנות המטוסים, הייתה נרשמת ירידה של 1.2%, זה החודש השני ברציפות. חשוב לציין שהחברות הישראליות עלולות להיפגע מסיום הקלת המס בארה"ב, מכיוון שהזמנות מוצרי טכנולוגיה עילית, פלח שוק בו מתמחות החברות הישראליות, ירדו בשיעור חד".

עוד מוסיף זבז'ינסקי כי "בשבוע האחרון מספר מדינות מתפתחות בעולם, כגון הפיליפינים, ברזיל ומקסיקו, ביצעו בהצלחה הנפקות אג"ח נקובות בדולרים. עובדה זו מעידה על כך שגם ההנפקה המתוכננת של ישראל עשויה לצאת לפועל בהקדם".