ספקים של אייס עוצרים את אספקת הסחורה לרשת

ביהמ"ש אישר היום לאייס הקפאת הליכים לשבוע, והספקים זועמים: "מדוע לא פורסמה הערת עסק חי בדוחות? זו עילה לתביעה אישית נגד בעלי המניות והמנהלים"

ספקים שונים ברשת אייס אוטו דיפו החליטו לעצור לאלתר את אספקת הסחורה לרשת הקורסת, יום לאחר שהרשת הגישה בקשה להקפאת הליכים בגין חובות בהיקף של 450 מיליון שקל. כך נודע ל"גלובס".

ספקים מקומיים רבים חשופים בהיקף של מיליוני שקלים כל אחד, לרשת, שהיקף חובותיה הכולל לספקים גבוה מ-200 מיליון שקל. היום דיווחו לבורסה ספקיות המצברים וולקן, שנפ, וסמיקום על חשיפה של 4-6 מיליון שקל לרשת ה"עשה זאת בעצמך", אצל כל אחת מהן (חברה ציבורית נוספת, טמבור, חשופה על פי הערכות בכ-3 מיליון שקל לאייס).

"נציגי אייס אמרו שהם רוצים שהספקים ימשיכו לתת אמון במערכת ושהמדפים לא יהיו ריקים", אומר אחד הספקים. "אם אין לי אמון במערכת, אני לא מספק סחורה. נקודה. אם יבקשו, אספק בתמורה למזומן בלבד". חלק מהספקים ניסו אמש (ג') להוציא סחורה מסניפי הרשת, אך נחסמו על ידי העובדים שלא אפשרו להם להוציא סחורה.

"ביום שני, לפני שגילינו שלא קיבלנו את התשלום השוטף, שלחתי סחורה לרשת, ואתמול, כשבאנו לקחת את אותה סחורה, אמרו לנו שאם ניגע בה יזמינו משטרה", סיפר ל"גלובס" ספק אחר. "הובהר לנו שבשל הקפאת ההליכים אנחנו לא יכולים לגעת בסחורה, למרות שבפועל, כשהדברים נאמרו, בכלל לא הייתה הקפאת הליכים לרשת". מתחילת השבוע התדפקו ספקים רבים על דלתות החברה אך נותרו ללא מענה.

היום מתחו רבים מהם ביקורת על הסתרת מהלך הקפאת ההליכים שתוכנן כבר לפני שבוע, ועל כך שלא קיבלו כל התראה בזמן הזה שבו הם המשיכו לספק סחורה לרשת, והגדילו את החשיפה אליה. "לא הודיעו, לא רמזו. בעסקים עם שותפים אתה מצפה שיתנו לך קריאת כיוון לאן העסק הולך. זו התנהגות מאכזבת", אומר אחד הספקים. "אני מאוד כועס, בעיקר על עצמי. זה היה כתוב על הקיר אבל אנחנו האמנו. המהלך הזה יפגע בסופו של דבר רק בספקים, הבנקים ידעו לקחת את חלקם, למרות שהם הסכימו להקציב עוד כמה מיליונים כדי לעזור לתהליך ההתנעה".

ביקורת חריפה לא פחות נמתחת על העובדה כי לדוחות הרבעון השלישי שפרסמה הרשת לא צורפה הערת "עסק חי". "אי הכללת הערת 'עסק חי' מהווה עילה לתביעה אישית שלנו נגד בעלי המניות והמנהלים", אומרים הספקים.

"יש הרבה מאוד ספקים שהחוב שלהם לא מובטח ולא מוגן בשום צורה. זה נראה כמו מהלך מכוון, פרובוקציה, כי כל הדיבורים על כך שההנהלה עשתה את הפנייה להקפאת הליכים מעל ראש הבעלים ונגד דעתם הם לא הגיוניים, נראה שזה מהלך גדול יותר", מוסיף הספק.

- ניסית לפנות לבעלים, משה גאון ושלמה זבידה?

"אני מכיר אותם. את רואה אחד כמו זבידה מכניס את היד לכיס ונותן כסף? אחרי הכל, צריך להיות תכליתי".

לדברי ספקים, היום נעשה ניסיון התארגנות שמטרתו להסכים מראש על נאמן לחברה ולהציע אותו לבית המשפט. לא ברור האם התארגנות כזו תצא לפועל, אך למרות זאת הם מותחים ביקורת על עצם הניסיון (שכשל בסופו של דבר) למנות את מנכ"ל החברה, דוד מטלון, לנאמן. "הרצון שלהם למנות את מטלון הוא מהלך שקוף וחוצפה. לא יכול להיות שאדם שנכנס לתפקיד לפני כחודש ואחראי לתוכנית ההבראה, יהיה נאמן שיבדוק את עצמו. הנאמן אמור לבדוק את ההנהלה".

"שוק הקמעונאות נפל בכל הארץ"

הבוקר אישר ביהמ"ש המחוזי בפתח תקווה את בקשת הקפאת ההליכים של אייס אוטו דיפו למשך שבוע. השופטת, הילה גרסטל, מינתה את עו"ד אמיר פלמר ורו"ח בועז גזית לנאמנים בתקופת ההקפאה, ותפקידם יהיה להגיש דוח מפורט הכולל תוכנית הפעלה לחברה.

משה גאון ושלמה זבידה, בעלי השליטה באייס, לא טרחו להגיע לדיון ושלחו את נציגיהם. לטענתם, הפנייה לביהמ"ש אתמול נעשתה על ידי ההנהלה החדשה בלחץ הבנקים ובניגוד לדעתם.

עו"ד גיא גיסין, המייצג את הרשת, ציין היום בביהמ"ש כי "הספקים צמצמו את האשראי וכתוצאה מכך הוא ירד מחודש נובמבר עד עכשיו ל-210 מיליון שקל וזה משמעותי ופגע בחברה. שוק הקמעונאות נפל בכל הארץ. כשעסק כזה נלחם על חייו, הוא לא יכול להיות עם מדפים ריקים. ההנהלה ישבה עם הספקים והגיעה למסקנה שכדי לחזור למגרש יש צורך בהקפאת הליכים".

מאיר ארנון, בעל השליטה בחברת המצברים וולקן אמר היום בביהמ"ש כי "מדובר במלאים שלא ישולמו לעולם. סיפקנו סחורה לרשת כי אנו סומכים על ההנהלה החדשה ובגלל שהבעלים אמרו לי באופן אישי שיזרימו עד סוף ינואר 20 מיליון שקל".

הנהלת אייס אוטו דיפו מסרה בעקבות החלטת ביהמ"ש: "אנו שמחים שבית המשפט נענה לבקשתנו. כך נוכל לאפשר לחברה, לעובדים ולספקים להמשיך לקיים את החברה ולהבטיח את פרנסתם של אלפי אנשים. אנחנו מקווים כי במהלך הדיון שיתקיים בשבוע הבא ייפתר נושא המימון של תהליך ההקפאה, כך שהחברה תוכל לייצב את פעילותה, להגן על זכויות העובדים ולצאת לדרך חדשה". בקבוצת אייס אוטו דיפו מועסקים 1,250 עובדים.

כאמור, בעלי הקבוצה, משה גאון (באמצעות גאון אחזקות) ושלמה זבידה (מהספקים הגדולים של הרשת), טוענים כי המהלך של ההנהלה להקפאת הליכים נעשה בניגוד לדעתם, וחרף נכונותם להזרים 20 מיליון שקל לחברה כפי שהתחייבו עד סוף ינואר.

באייס האשימו אמש את הבעלים באי הזרמת ההון המובטח. מנכ"ל אייס אוטו דיפו, מטלון והיו"ר, משה שמש, הטילו ספק בהמשך התמיכה של גאון וזבידה. בתקופה האחרונה הוחלפו מכתבים בין בעלי השליטה להנהלה ומהם עולה כי קיימים פערים משמעותיים בהערכת יכולתה של החברה לצאת מהמשבר: גאון וזבידה אופטימיים בעוד ההנהלה פסימית.

בשנה האחרונה עברה אייס אוטו דיפו מהלכי התייעלות משמעותיים, קיצוצים, פיטורי עובדים והחלפת הנהלה, אך ללא הואיל. את תשעת החודשים הראשונים של 2011 סיימה החברה בהפסד של 40 מיליון שקל, בהמשך להפסד של 22 מיליון שקל ב-2010 כולה. ההפסדים יצרו גירעון של כ-18 מיליון שקל בהון העצמי, וכך החזר החובות בזמן הפך למשימה בלתי אפשרית ללא עזרה של בעלי השליטה.

גאון אחזקות: תשואת האג"ח זינקה ל-30%

מצבה הקשה של אייס אוטו דיפו מותיר את חותמו גם על החברה האם, גאון אחזקות, שתשואת האג"ח שלה - התחייבות בהיקף של כ-167 מיליון שקל - נושקת ל-30%. את גאון אחזקות הקים בני גאון המנוח בשנת 1998, לאחר פרישתו מניהול קונצרן כור, לצד שותפים ובהם סמי שמעון, אורי דוד, אי.די.בי, אריסון השקעות, גד זאבי, מרכוס כץ ואחרים.

החברה, שהתמקדה מיום הקמתה בתחומי הקמעונאות, השירותים הפיננסיים ותשתיות המים, הונפקה בבורסה בשנת 2007 לפי שווי של 370 מיליון שקל. הבוקר נסחרה גאון האחזקות, אותה מוביל משה גאון, בנו של המייסד, לפי שווי של 85 מיליון שקל בלבד.

בדוחותיה האחרונים של גאון, שפורסמו בסוף נובמבר האחרון, הציגה החברה הפסד רבעוני כבד של 36.8 מיליון שקל, המצטבר ל-66.6 מיליון שקל בתשעת החודשים הראשונים של השנה החולפת. זאת, בעיקר בשל מחיקת השקעה והפסדי אקוויטי ברשת אייס.

מאז חודש מאי 2011 העבירה גאון לאייס 20 מיליון שקל. מחצית מהסכום הועבר כהלוואת בעלים, שנפרעה לאחר הנפקת זכויות שבוצעה מאוחר יותר. בנוסף, גאון העמידה לטובת אייס ערבות של כ-9 מיליון שקל. בהתאם לכך צפוי לה הפסד משמעותי גם ברבעון הראשון של 2012.

מלבד אייס, סובלת גאון גם מהפסדים מרשת הצעצועים אימג'ינריום (Imaginarium) בה היא מחזיקה, ובחודש שעבר היא דיווחה כי הרשת נמצאת בקשיים וכי בכוונתה לסגור שלושה סניפים (מתוך תשעה) בשל הפסדים, לאחר שבדוחות הרבעון השלישי ביצעה הפחתה של 1.8 מיליון שקל.

בנוסף, לקבוצת גאון פעילות בתחום האגרו, הכולל בעיקר פעילות ייצור ושיווק מוצרים לתשתיות מים, גז וביוב. הקבוצה גם מחזיקה ב-21.5% ממניות בית ההשקעות מיטב.