קצר בתקשורת

מדוע ועדת המכרזים לא מערבת את משרד התקשורת בחיפוש המשקיע למיזם של חח"י?

1. המכרז למציאת משקיע למיזם חברת החשמל נמצא בשלב מתקדם. התוכנית של ועדת המכרזים היא ללמוד את ההשגות של המתמודדים ולאחר מכן לפרסם את השינויים בתנאי המכרז. בשלב הבא ייגשו המפעילים למכרז עצמו.

בשבוע האחרון התבררה עובדה מפתיעה ומרעישה כאחד. מסתבר שוועדת המכרזים החליטה שלא לשתף את משרד התקשורת בתנאי המכרז. במילים פשוטות, ועדת המכרזים החליטה שמשרד התקשורת, הגוף המפקח, הרגולטורי, שאמור להעניק את הרישיון למיזם החדש, ואמור לפקח עליו - לא עורב בשום אופן בתנאים שנקבעו בו.

המחדל הזה הוא כישלון מפואר של כל הצדדים המעורבים בו, והוא מעורר סימני שאלה כבדים על אופן הולדתו. מסתבר שמשרד התקשורת ניסה כמה וכמה פעמים לקבל את תנאי המכרז לידיו ולעבור עליהם, אולם ועדת המכרזים סירבה. עובדת הסירוב לא נודעה לשר התקשורת משה כחלון וכך קרה שהמכרז עצמו עשוי להיות נגוע בסתירות לחוק התקשורת.

בנוסף יש לציין כי בוועדת המכרזים אין למשרד התקשורת נציג. בשורה התחתונה המשרד מנוטרל לחלוטין מכל מה שקורה בתוך הוועדה ולא יודע מה נאמר בשיחות עם המשקיעים.

זה דבר מדהים שכנראה יכול לקרות רק בין משרדי ממשלה שצהובים זה לזה עד כדי כך, שכולם חושדים בכולם וכולם מנסים להסתיר אחד מהשני מהלכים מסוימים כדי לא לתקוע את התהליך. הקורבן הפעם היה משרד התקשורת שחברת חשמל ומשרד האוצר, הרשו לעצמם לזלזל בו ולא הסכימו להעביר לו את תנאי המכרז. למרות שמשרד התקשורת כתב את טיוטת הרישיון של המיזם החדש, יכול להיווצר מצב שההתחייבויות שיינתנו במכרז, יחייבו אחר כך תיקון ברישיון.

אמנם מדובר בטיוטה, ולפיכך המכרז גובר על הטיוטה, אבל בכל זאת, מדובר בהליך לא תקין שמשקף את האופן שבו חברת החשמל והאוצר רואים את משרד התקשורת - כגורם שתוקע מקלות בגלגלים, גורם שעיכב את יציאת המכרז לדרך. במילים אחרות - גורם שכדאי לתקשר איתו כמה שפחות.

מחברת החשמל נמסר בתגובה כי "הוועדה לבחירת משקיע למיזם התקשורת העבירה את מסמכי ההליך למשרד התקשורת. ועדת הבחירה מונתה בהחלטת ממשלה ועל-פי הצעה שהוכנה על-ידי משרד האוצר ומשרד התקשורת".

ממשרד התקשורת נמסר שהליך המכרז היה מתואם ובוצע בשיתוף פעולה.