"סל מוצרינו בישראל זול ב-20% מחו"ל"

(עדכון) - צפו בציון בלס: "הכל התחיל ממבצע מקומי בארה"ב לחטיפי שוקולד" ■ "אנחנו לא קובעים את המחיר הסופי לצרכן" ■ "אנחנו, בשטראוס, מזדהים עם המחאה החברתית הצודקת ומבינים את הכאב והקושי של הצרכנים בישראל"

קבוצת שטראוס יוצאת למתקפה נגדית בחרם הצרכנים הנרקם נגד החברה על רקע מכירת מותגיה בארה"ב במחירים הנמוכים בעשרות אחוזים מהמחירים בישראל. במקביל, עפרה שטראוס הזמינה היום (ד') את האמהות המוחות מקבוצת "ישראל יקרה לנו" לפגישה עמה; הפגישה תתקיים מחר (ה').

מנכ"ל שטראוס ישראל, ציון בלס, פרסם הערב (ד') הודעה שנייה ברציפות בערב אחד - הפעם סרטון וידיאו, שעלה לעמוד הפייסבוק של החברה. בסרטון טוען בלס כי המחיר של סל המוצרים לקמעונאי בישראל זול ב-20% לפחות ממחירו לקמעונאי בחו"ל וכי שטראוס אינה קובעת את המחיר לצרכן.

להלן דברי בלס בסרטון הווידיאו של שטראוס:

"התלבטנו רבות איך לפנות אליכם במקום בו התחיל הכל, בפייסבוק. כאשר הגיע הפרסום הראשון, זיהינו שמדובר במבצע מקומי לחטיפי שוקולד, אבל אנחנו לא מייצאים רק חטיפי שוקולד, אנחנו מייצאים לארצות הברית כ-200 מוצרים.

"חשוב לי שתדעו שבאופן טבעי רוב המוצרים שלנו שנמכרים בארה"ב יקרים יותר, ורק חלק קטן מהם זול יותר מבארץ, ביניהם גם פסק זמן.

"דבר אחד אני אומר לכם באופן ודאי: סל המוצרים של שטראוס בישראל זול ב-20% לפחות מסל המוצרים ששטראוס מייצאת לחו"ל. אני כל כך משוכנע בעובדות האלו שאני קורא לישראלים שחיים בחול"ל לשלוח לנו תמונות ואפילו קבלות של מוצרי שטראוס, כדי שגם אתם, הצרכנים בישראל, תוכלו לראות את העובדות.

"במפעלינו בישראל מועסקים כ-6,000 עובדים. הייצוא מאפשר לנו להרחיב את העבודה בישראל, ולהעסיק עוד אנשים. מעבר לכך, חשוב לי להזכיר: המחיר הסופי לצרכן, בארץ ובחו"ל, נקבע על ידי בעלי החנויות. אנחנו כיצרנים לא רשאים על פי חוק להתערב בקביעת המחיר. כמו בארץ, גם בחו"ל ישנן חנויות שמוכרות מוצרים שלנו במחיר זול יותר כדי למשוך קונים. וישנן חנויות שמוכרות במחיר יקר יותר, אבל המחיר נקבע על ידי בעלי החנויות.

"אנחנו, בשטראוס, מזדהים עם המחאה החברתית הצודקת ומבינים את הכאב והקושי של הצרכנים בישראל. לכן, אנחנו פועלים מאז הקיץ האחרון על מנת לתרום את חלקנו לשינוי. הוזלנו את המחיר של 50 מוצרים בהוזלות קבועות. במקביל, אנחנו ממשיכים לטפל ברווחת עובדינו, בעיקר אלה שברמות שכר נמוכות, וממשיכים לקלוט עובדים נוספים, כי גם זה לדעתנו צדק חברתי.

"רציתי לסיים בנימה אישית: התחלתי לעבוד בשטראוס לפני 19 שנים, כמהנדס צעיר. תמיד האמנתי ואני מאמין, ששטראוס היא חברה הוגנת שמייצרת מוצרים נפלאים לכולם".

כי הקמעונאי האמריקני רוכש את רוב המוצרים שהיא מייצאת במחירים גבוהים יותר מהמחירים שבו רוכש אותם הקמעונאי בישראל. עם זאת - ובניגוד להודעותיה הראשונות כי היא לא קובעת את המחיר לצרכן, כי היא מבצעת את המכר בארה"ב באמצעות מפיץ וכי בארה"ב מדובר במבצעים - בשטראוס מודים היום כי חלק מהמוצרים, ובהם "פסק זמן", נמכרים במחירים נמוכים יותר בארה"ב.

"מגדילים יצוא"

מוקדם יותר היום, מסר בלס כי "אכן יש 12-13 מוצרים, ובהם 'פסק זמן', שבהם המחיר לקמעונאי האמריקני נמוך יותר מאשר לקמעונאי הישראלי. למה? כי אנחנו רוצים לייצא יותר ולחדור יותר. זה ראש חץ כדי להגדיל היצוא.

אמש (ג') הצטרפה תנועת "ישראל יקרה לנו" ליוזמה להחרים את מוצרי שטראוס שעליה הכריזו מובילי "חרם הקוטג'", וקראה להחרים לאלתר את כל מוצריה ומותגיה של החברה, "עד להוזלה רוחבית וקבועה לרמה הנהוגה במדינות המערב, ללא מבצעים".

אוהד לוי, שפתח את דף הפייסבוק תחת הכותרת "שטראוס, עלית לנו ביוקר", אומר ל"גלובס" כי בדעתם להחריף את הצעדים נגד החברה.

"הכרזנו רשמית על חרם על כל מוצרי שטראוס. דף הפייסבוק בתאוצה לא נורמלית, ויש היענות מדהימה. אנחנו יוצאים עם שני קמפיינים בפייסבוק כדי לקרוא לאנשים להצטרף למאבק ולהחרים את מוצרי שטראוס. לדעתי, החרם כבר התחיל לעבוד".

לדברי לוי, "נוציא דרישות מסודרות, נגדיר יעדים. בקרוב נמליץ על קניית מוצרים תחליפיים למוצרי שטראוס, וגם נפרסם את רשימת הדרישות משטראוס ש'ישראל יקרה לנו' מגבשת".

על השאלה מדוע שטראוס אינה חושפת את שיעור הרווחיות הגולמית שלה בישראל, שעשוי להעיד על רמת רווחיות מוצריה, ענה בלס: "שטראוס היא חברה ציבורית. הדוחות שלה שקופים וגלויים", ובכך אותת כי שטראוס לא תחשוף את הנתונים בקרוב.

אלרוב: "לא על גב הצרכן"

מתנועת מחאת הקוטג' נמסר בתגובה: "חברת שטראוס מביכה את עצמה פעם אחר פעם בשלל תירוצים. הבעיה היא לא מחירו של 'פסק זמן' או של שוקולדה אחרת. מהם התירוצים על מחירם הגבוה של הקקאו? הקפה? הדנונה? המילקי?

"הבעיה היא מחירם היקר של כלל מוצרי החברה. הציבור דורש הורדות מחירים רוחביות ומשמעותיות, ונמאס לו מצביעות כשמשתמשים בעובדים ככלי מיקוח. הורדת מחירים חייבת להתבצע אף בישראל.

"חברת שטראוס צריכה להבין שהגדלת יצוא וביסוס אחיזתה בשווקים בינלאומים לא תוכל להתבצע על גב הצרכן הישראלי".