ישי דורש תקציב של מיליארד שקל כתנאי לרפורמת הבנייה

שר הפנים דורש גם 3 שינויים מהותיים להצעת החוק בנושא הרפורמה בתכנון ובנייה - כולל הפעלת פעוטונים, משרדים ועסקים קטנים באזורי מגורים ■ מוקדם יותר היום: ליברמן טרפד ההצבעה על הרפורמה

הרפורמה בחוק התכנון והבנייה ממשיכה לגרור תגובות. לאחר שישראל ביתנו פוצצה היום (ד') את הדיונים המסכמים על רקע אי שילוב מיצוי כושר ההשתכרות בקריטריונים הודיע כעת שר הפנים, אלי ישי, כי לאחר ששמע חלקים נרחבים מהציבור, ראשי רשויות מקומיות ואנשי מקצוע הוא דורש שלושה שינויים מהותיים להצעת החוק בנושא הרפורמה בתכנון ובנייה.

עוד אמר השר כי "ללא תקציב של מיליארד שקל לא תהייה רפורמה" והסביר כי מדובר בתקציב הנדרש לצורך הכשרת הוועדות המקומיות לתכנון ובנייה, מערכות מחשוב, העסקת כוח אדם מקצועי , הכנת תוכניות מתאר ועוד.

דעה / משה ליכטמן: רפורמת המרפסות תחליש עוד יותר את הפריפריה

השינויים אותם דורש שר הפנים להכניס לרפורמה כוללים מתן אפשרות למסלול של הקלות ושימושים חורגים כפי שקיים היום בחוק, קיצור הליכי האישור של תוכניות מצומצמות והענקת סמכויות לועדות מקומיות.

השינוי הראשון אליו מתייחס השר, מכוון להפעלת פעוטונים, משרדים ועסקים קטנים באזורי מגורים.

"במקום להגיש תוכנית הבקשה תאושר במסגרת הליך הרישוי כבקשה להיתר ולא תידרש הכנת תוכנית שמייקרת ומאריכה את ההליך , במסגרת ההליך ניתן יהיה להגיש התנגדויות במשך 14 יום. וזאת בניגוד לרפורמה המוצעת שבמסגרתה לא תהייה קיימת אפשרות, הקיימת כיום בחוק, לקבלת הקלות ושימושים חורגים", כך נמסר ממשרד הפנים. "לשימושים חורגים והקלות תפקיד ממשי בחיים העירוניים. זהו כלי נפוץ המאפשר גמישות במקומות בהם התכנית אינה עונה על הצרכים המקומיים העדכניים של התושבים".

השינוי השני אותו מבקש השר להכניס הוא לאפשר קיצור הליכי האישור של תוכניות מצומצמות כך שלא ידרשו דיונים רבים בתוכנית במוסדות התכנון ועדיין ישמעו התנגדויות הציבור.

"המדובר בתכניות קטנות שאין להן השלכות משמעותיות. במסלול המקוצר הועדה תדון בתכנית פעם אחת בלבד בעת שמיעת ההתנגדויות לתכנית. המסלול חיוני מאוד לקיצור ההליכים, בעיקר לאור העובדה ש- 76% מהתוכניות הנדונות במוסדות התכנון הינן תכניות הקטנות שמוגשות על ידי אזרחים ולא על ידי יזמים וגורמי ממשלה".

הסעיף השלישי עליו עומד השר הוא הענקת סמכויות לועדות מקומיות: "מכיוון שרוב התוכניות (76%) המוגשות היום למוסדות התכנון, הינן תוכניות קטנות המוגשות על ידי אזרחים והחוק הקיים מחייב אישורם בועדות המחוזיות, נוצר מצב בו כ-200 חברי 6 הועדות המחוזיות נדרשים לדון בכל תוספת חדר ושינוי קו בניין במקום לדון בתוכניות מתאר כלליות. כמו כן קיים קושי לסיים את הליכי התכנון והאישור בזמן קצר. בהתאם לדרישת השר, הסמכות תינתן אך ורק לועדות מקומיות שעברו תהליכי הסמכה. ללא שינוי זה הרפורמה לא תקל על האזרחים שכן הליכי התכנון והאישור לא יקוצרו. שיפור השירות לאזרח בתחום התכנון והבניה מותנה בהעברת סמכויות מהממשלה אל השלטון המקומי.

"שר הפנים דוגל בהגדלת סמכויות הוועדות המקומיות וכבר ביצע שינויים מהותיים ברוח זו בהצעת החוק, אולם בגרסה המתוקנת לא התקבלו הצעות שר הפנים במלואן וכתוצאה מכך צפוי קושי בהעברת סמכויות לשלטון המקומי מיד עם אישור הרפורמה, כמתבקש. הדבר צפוי להקשות עד מאוד על יישום הרפורמה בשל העומס הנוסף שהוטל על הועדות המחוזיות ולהעמידה בספק".