שוק האג"ח: אפריקה מגורים ודקסיה בוחנות גיוס

אלביט מערכות ודלתא הודיעו היום אף הן כי יגייסו חוב בשוק ההון ■ 90% מאיגרות החוב הקונצרניות רשמו עליות שערים מתחילת השנה

בעוד שוק המניות המקומי מדשדש מאחורי שוקי העולם, לאחר שרשם מתחילת השנה עליות שערים מתונות של אחוזים בודדים, שוק איגרות החוב הקונצרניות עשה בשקט בשקט מהלך מרשים של עליות חדות.

איגרות חוב רבות עלו מתחילת השנה בשיעורים דו-ספרתיים. למעשה, מתוך 615 סדרות איגרות החוב הרשומות למסחר, רק 52 רשמו ירידות שערים מתחילת השנה (פחות מ-10%). השאר רשמו עליות שערים דו-ספרתיות. כך למשל, האג"ח של פטרוכימיים טיפסו מתחילת השנה בכ-44%, אג"ח ד' של אלקטרה נדל"ן, שהוסיפו כ-25% לשערו או אג"ח ב' של המשביר לצרכן, שעלה ב-17.5%. למרות העליות החדות, עדיין איגרות חוב רבות נסחרות בתשואת זבל. לדוגמה, האג"ח של הפטרוכימיים נסחרת בתשואה של עד 22%.

התאוששות מרשימה זו, שהגיעה בין היתר על רקע רוחות הרגיעה מאירופה ופרסום הדוחות הכספיים של החברות הציבוריות, המעוניינות לגייס כספים לפני חג הפסח, הביאה להתעוררות גם בשוק ההנפקות.

היום (ב') היו אלה אלביט מערכות ודלתא, שדיווחו כי יגייסו אג"ח (אלביט מערכות תבצע הרחבה ואילו דלתא תגייס סדרה חדשה). ל"גלובס" נודע כי אליהן צפויים להצטרף גם בנק דקסיה ואפריקה מגורים.

ככל הידוע, בנק דקסיה קיבל דירוג לגיוס של 250 מיליון שקל באג"ח, ואפריקה מגורים , שבשליטת דניה סיבוס מקבוצת אפריקה ישראל של לב לבייב, צפויה לגייס אג"ח בהיקף של כ-100 מיליון שקל. בשני המקרים מדובר בסדרות אג"ח חדשות. את כל ההנפקות הללו תוביל כלל חיתום שבבעלות צחי סולטן ובניהול טל רובינשטיין.

בנק דקסיה ישראל הודיע בחודש דצמבר על כוונתו לגייס סדרה חדשה של כתבי התחייבות נדחים, בדירוג A פלוס ובהיקף של עד 150 מיליון שקל, וסדרה חדשה נוספת של אג"ח בריבית קבועה בהיקף של עד 300 מיליון שקל ובדירוג של AA מינוס.

"שיפור משמעותי ביחסי הכיסוי"

אפריקה מגורים זכתה בתחילת פברואר להעלאת דירוג של האג"ח שלה המדורג על-ידי מידרוג, מ-3A ל-2A. "העלאת הדירוג נתמכת בין היתר משיפור משמעותי ביחסי הכיסוי בשנתיים האחרונות, וכן בעלייה בשיעורי הרווחיות ממכירת דירות - והצפי להמשך מגמה זו", נכתב בדוח הדירוג.

לגבי אלביט מערכות, החברה דיווחה כי היא שוקלת הרחבת סדרה א' שלה ב-900 מיליון שקל. הסדרה מדורגת ב-Aa1 על-ידי מידרוג, והיקפה בשוק עומד על כמיליארד שקל. דלתא מעוניינת לגייס כ-150 מיליון שקל בסדרת אג"ח חדשה.

כאמור, החודשים האחרונים בשוק ההנפקות היו חלשים למדי, והרוב המוחלט של הגיוסים בוצע על-ידי הבנקים. לפי נתוני הבורסה, בפברואר גייס הסקטור העסקי כ-2 מיליארד שקל בהנפקות אג"ח, כאשר 75% מסכום זה גויס על-ידי בנק הפועלים. בחודש ינואר גויסו כ-4.8 מיליארד שקל בהנפקות אג"ח ציבוריות, 3.2 מיליארד שקל מכך גייסו הבנקים.

הנפקות נוספות שייצאו לפועל בקרוב הן של סלקום, שצפויה לגייס כמיליארד שקל בשתי סדרות, והשלב הציבורי שלה נערך היום, ונפטא, שדיווחה לפני ימים אחדים כי היא בוחנת הנפקת אג"ח בהיקף של 150-200 מיליון שקל.

גיוס אגח
 גיוס אגח