בג"ץ: צו על-תנאי נגד הפטור לדמי מעבר לערוץ 9

זאת לבקשת yes ■ דמי מעבר הם תשלום שמקבלות הוט ו-yes על שידור הערוצים

בג"ץ קיבל היום (ב') את בקשתה של חברת yes והוציא צו על-תנאי כנגד תיקון לחוק התקשורת שפוטר את הערוצים הייעודים 9 ו-24 מתשלום דמי מעבר לחברת הלוויין.

דמי המעבר הם תשלום שמקבלות הפלפטורמות עבור שידור הערוצים. מדובר בתיקון חקיקה שהתקבל בקיץ 2010 ולמעשה מאפשר לערוץ דובר הרוסית ולערוץ המוזיקה לא לשלם מיליוני שקלים לחברה.

חברת הלוויין טוענת, באמצעות עורכי הדין ליאור פורת ואסף אבטובי ממשרד גורניצקי ושות', כי הכנסת קיימה כאן חקיקה אינדיבידואלית שיועדה להתערב בסכסוך מסחרי בין הערוץ של לב לבייב ובין חברת yes.

העתירה, שהוגשה בשבוע שעבר על-ידי yes נגד משרד התקשורת, המשפטים, האוצר והכנסת, מעלה לכאורה שורה של עדויות לפיהן תיקון החוק פסול מלכתחילה. בין היתר מוצגת אמירה של נציגת המשפטים בדיון בנושא במארס 2010, לפיו תיקון החוק דומה להתערבות בדמי שכירות של בעל בית פרטי ודייריו.

על-פי החוק המקורי, על הפלטפורמות והערוצים הייעודיים להגיע להסכמה ביניהן באשר לגובה דמי המעבר שהערוצים אמורים לשלם בכדי לעשות שימוש בתשתית של הפלטפורמות ולהגיע לבתי הצופים. במקרה שאין הסכמה, אמור משרד התקשורת לקבוע את דמי השימוש. משרד התקשורת קבע כי ערוץ 9 ישלם 2.1 מיליון שקל לחברה מדי שנה. לאחר תיקון החוק, לא ניתן ל-yes פיצוי על גריעת סכום זה ממנה.

"הדיון בכנסת מעורר תמיהה"

בעתירתה מגוללת yes תהליך מעלה תמיהה, אשר במסגרתו הועברה הצעת תיקון החוק לדיון משותף עם ועדת העלייה והקליטה של הכנסת, שם יש רוב מוחלט לפרלמנטרים יוצאי ברית-המועצות לשעבר. "הדבר מעורר תמיהה, לכל הפחות, שמא מאן דהוא העדיף פורום או הרכב כזה או אחר של חברי כנסת 'אוהדים'".

לבקשתה, קיבלה yes צו ביניים מבג"ץ למשך חודשיים, במסגרתו יבהירו משרדי הממשלה מדוע אין לבטל את תיקון החקיקה.

מערוץ 9 נמסר בתגובה כי "הערוץ פועל אך ורק על-פי חוקי כנסת ישראל".