היעד הבא של רשות המסים: "חברות הארנק"

"חברות ארנק" הן חברות פיקטיביות שלא מתקיימת בהן פעילות, ומקימים אותן שכירים שמרוויחים סכומים גדולים, כדי לשלם באמצעותן מס מופחת

רשות המסים, בראשות דורון ארבלי, כבר סימנה את היעד הבא לצורך כיסוי הגירעון התופח: בכירי המנהלים במשק. ל"גלובס" נודע כי עד סוף החודש ועדה בראשות ארבלי תגיש לממשלה מסקנות, הממליצות להגדיל את המיסוי על חברות המכונות "חברות ארנק" - חברות פיקטיביות, שלא מתקיימת בהן פעילות, ומקימים אותן שכירים שמרוויחים סכומים גדולים, כדי להימנע מתשלום מסים בשיעור גבוה (מס הכנסה ובטוח לאומי) ולשלם במקומם מסים מופחתים.

עוד נודע ל"גלובס" כי גם את חברות האחזקות הגדירו חברי הוועדה כחברות ארנק, ולכן גם לגביהן צפויים שינויים במיסוי. לדברי אחד החברים, גם בחברות אחזקות אין מתקיימת פעילות כלל. נזכיר כי הוועדה הוקמה מכוח דוח טרכטנברג, שממליץ לטפל בחברות הללו.

בוועדה חברים גם יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל; הממונה על התקציבים, גל הרשקוביץ; המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (כלכלי-פיסקלי), עו"ד אבי ליכט; והממונה על הכנסות המדינה, פרידה ישראלי.

בוחנים אפשרויות

ל"גלובס" נודע כי אמש (א') התקיימה פגישה חשובה, שבה חברי הצוות היו אמורים לבחון ולסכם את כללי המיסוי החדשים. ואולם מורכבות הסוגיה גרמה לחברים לסיים את הדיון ללא הכרעות.

לפי הערכות, הוועדה תפנה בימים הקרובים לארגונים המייצגים (ובהם רואי החשבון ויועצי המס) כדי לשמוע הצעות ולקבל תגובות.

"אנו רוצים לשים יד על הכספים הללו, אבל צריכים לחשוב היטב איך עושים את זה. זה לא דבר פשוט, וצריך לחשוב טוב-טוב לפני שמחליטים על דרך שגורמת להרבה יותר נזק מתועלת", אמר חבר בכיר בוועדה.

"ההסדר הזה (חברות ארנק - א.פ) הוא סוג של גזלנות ומאפשר תכנון מס שלעתים אינו לגיטימי", אמר חבר אחר בוועדה.

לדבריו, "הוועדה בוחנת כעת את האפשרויות השונות כיצד לשים יד על הכספים גדולים שנצברים שם.

"הגדלת הכנסות המדינה ממסים מחברות אלה תאפשר הרחבת בסיס המס ותמנע, לפחות חלקית, את הצורך להרחיב את שיעורי המס".

הבכיר הוסיף כי "הטייקונים ושאר המנהלים הבכירים מצליחים לחיות כיום בעולם של מס חברות (ששיעורו הוא הנמוך ביותר - א.פ)".