"בעלי מנופים לא יודעים מה זו תספורת וימשיכו לתמוך בה"

כך אמר היום מנכ"ל מנופים למחזיקי האג"ח ■ הבעלים, וובר ונניקשווילי, הזרימו 15 מיליון דולר

שבוע לאחר שבעלי השליטה בחברת מנופים הודיעו שיכניסו את היד לכיס לצורך תשלום האג"ח הקרוב של החברה - התכנסו היום (ב') הנושים הבלתי מובטחים, כדי לשמוע על מצבה של מנופים.

"בעלי השליטה בחברה מתנהגים באופן קצת חריג, הם לא יודעים מה זו 'תספורת', יש להם מילה. מנופים עמדה כל השנים בהחזר החובות בזמן, וכך תמשיך", כך אמר היום מנכ"ל החברה, יואל ביסמוט, באסיפת מחזיקי האג"ח שהתקיימה בתל אביב. הזימון יצא לפני שבעלי השליטה הודיעו על תמיכתם בחברה, ולכן האווירה היום הייתה רגועה יחסית.

מרכוס וובר ואברהם נניקשווילי, צמד הבעלים, הזרימו לקופתה של מנופים 15 מיליון דולר (10 מיליון דולר מידי וובר ו-5 מיליון דולר מנניקשווילי), כמה ימים לפני מועד תשלום האג"ח בסך 49 מיליון שקל. מנופים הבהירה בשבוע שעבר, כי ללא הלוואות הבעלים "אין בידי החברה המזומנים הנדרשים לצורך הפירעון הקרוב", וכי "לחברה אין בשלב זה נכסים פנויים לשעבוד".

ההלוואה ניתנה ללא העמדת ביטחונות כלשהם כנגדה מצד החברה, ובריבית נמוכה יחסית של ליבור לשלושה חודשים (תנאים דומים לאלו של הלוואות קודמות שהעמידו בעלי השליטה, בסך של כ-30 מיליון דולר). נוסף לכך, העמיד נניקשווילי לחברה הלוואת "בלון" של מיליון דולר ללא ריבית, שתיפרע בעוד שישה חודשים.

מנופים עוסקת בנדל"ן מניב ומסחרי בישראל ובחו"ל, ומחזיקה ב-13% מחברת החיפושים שמן נפט וגז. החברה נקלעה למשבר קשה, בעיקר עקב השקעות נדל"ן כושלות בחו"ל. ביסמוט אמר היום, כי "וובר מאמין בחברה ותומך בה, וביחד עם נניקשווילי הם השקיעו בה יותר מ-600 מיליון שקל. אני משוכנע שבעלי השליטה יתמכו בהחזר החובות של החברה גם בעתיד".

לא פרסמה דוחות

האג"ח של מנופים, בהיקף של כ-157 מיליון שקל בסה"כ, נסחרו בתשואה של עד 30%, מחשש ליכולת החזר החוב של החברה. מניות מנופים צנחו בשנה האחרונה בכ-70%, למחיר המשקף שווי שוק של כ-280 מיליון שקל.

דוחות מנופים לשנת 2011 טרם פורסמו, בשל מחלוקת בין החברה לרשות ני"ע לגבי רישום שווי קרקע בקזחסטן, ולכן המסחר במניה ובאג"ח מושעה מתחילת החודש. גם כך, מנופים צפויה לרשום בדוחות השנתיים הפסד עצום של 238 מיליון שקל, בגין ירידת ערך של קניון ארנה בהרצליה, הוצאות מסים והפסד מנכס בטקסס.

ביסמוט התייחס באסיפה למצבו של קניון ארנה, שהתפוסה בו היא 87% בלבד, למרות שיפוצים בהשקעה גדולה של יותר מ-60 מיליון שקל. "אני לא מרוצה מזה. יש בעיה ואנו מטפלים בה".

- איך תעמדו בתשלומי האג"ח בעתיד?

"נעמוד בהתחייבויות גם בעתיד, כפי שעשינו בעבר, על ידי מימוש נכסים ותמיכת הבעלים".

באסיפה נמסר שבעלי השליטה העבירו לאחרונה לחברה מכתב ובו הצהרת כוונות לגבי תמיכתם בה, והוא צפוי להתפרסם בקרוב באתר הבורסה. בהתייחס לסכסוך בין בעל מניות המיעוט, כדורגלן העבר חיים רביבו, לבעלי השליטה, הבהיר ביסמוט כי "אין תהליך משפטי" בין הצדדים.