מנכ"ל JCS: "מעולם לא הפלינו על רקע מגדרי, דת או לאום"

חנני רפופורט מגיב על התביעה התקדימית שהוגשה נגד JCS בגין אפליית נשים: "יש ירידה במספר הנשים המועסקות בחברה - אבל באותה מידה גם של גברים"

"הנתונים שהובאו בכתב התביעה נגד JCS מסולפים, מגמתיים ומעוותים" - כך אומר ל"גלובס" מנכ"ל חברת "JCS - אולפני הבירה ירושלים בע"מ", חנני רפופורט, בתגובה לפרסומים מהשבוע שעבר על תביעה תקדימית שהגישה נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה במשרד התמ"ת נגד החברה, בטענה לאפליה של נשים ואימהות עובדות.

בתביעה שהוגשה לבית הדין לעבודה נטען כי קיימים פערי שכר בלתי מוסברים בין עובדות לעובדים בחברת JCS וכן חסמים להעסקת נשים ואימהות בחברה. התביעה טוענת עוד כי הדרת הנשים בחברה באה לידי ביטוי בפיטורי עובדות בשל אימהותן, בפגיעה בתנאי העסקתן ובשכרן וכן באי-קבלת אימהות לעבודה בחברה.

רפופורט השיב השבוע לטענות המרכזיות של הנציבה. "התביעה היא תולדה של תלונתן של 3 עובדות, אשר הוגשה לפני כ-3 שנים, ומאז נעשית בדיקה של הנציבות את תנאי ההעסקה של נשים בחברה. פתאום אחרי 3 שנים בלי לומר לנו כלום, הגישה הנציבה את התביעה".

"נאלצנו לפטר 250 עובדים"

לטענת רפופורט, לתלונות הללו אין שחר. "אנחנו מעולם לא הפלינו אף אחד, לא על רקע מיני, לא על רקע מגדרי ולא על רקע דת או לאום. ב-JCS עבדו במשך השנים כ-400 איש, כאשר אחד הפרויקטים הגדולים שעשינו במשך 5 שנים היה החדשות המקומיות בכבלים להוט, וכאשר איבדנו את החוזה הזה לטובת רשות השידור, נאלצנו לפטר 250 עובדים, ביניהם נשים, גברים, יהודים, ערבים, דתיים - וכנראה גם 3 הנשים שהגישו את התלונה".

מכתב התביעה עולה עוד כי בתקופה של 8 שנים - 2003-2010 - התקבלו לעבודה בחטיבת החדשות של חברת JCS שתי אימהות בלבד, מתוך 131 עובדים שהתקבלו לעבודה בחטיבת החדשות של החברה בשנים אלה.

גם על כך יש לרפופורט מה לומר: "נטען כלפינו ששכרנו רק שתי אימהות במהלך 8 שנים, אבל מתוך ה-130 עובדים ששכרנו בשנים הללו הם לא מציינים כמה נשים נשכרו. למה הם לא כותבים את זה? או שנשים זה נתון שלא נחשב, ורק אימהות נחשבות? האם אני צריך לפטר עכשיו נשים ולשכור לעבודה רק אימהות? האם עכשיו נציבת שוויון הזדמנויות תגיד לי שאם לקחתי אימא לילד אחד, זה לא טוב, כי הייתי צריך לקחת אימא לשני ילדים? מישהו בדק כמה נשים עובדות ב-JCS?"

- ועדיין, מכתב התביעה עולה כי בשנים האחרונות חלה ירידה של 76% במספר הנשים המועסקות בחטיבת החדשות בחברה.

רפופורט: "אני לא יודע על מה הנתון הזה מבוסס. בוודאי שיש ירידה במספר הנשים המועסקות אצלנו - אבל באותה מידה גם של גברים. היה לנו את ערוץ הספורט כלקוח עוגן במשך 15 שנה, ומשמרת באולפן הייתה של 15 עובדים, 10 גברים ו-5 נשים לצורך העניין. אז כשערוץ הספורט עזב אותנו ועבר להפעיל בעצמו את מתקניו בהרצליה, נאלצתי לפטר אנשים. מה אני אמור לעשות? יש ירידה ברמת המועסקים אצלנו באופן רוחבי".

"זוכרות שצלצלתן לבקש עזרה?"

בעקבות הפרסומים על תביעת משרד התמ"ת פנה רפופורט במכתב אישי לכל עובדי JCS, שבו ציין כי היה "קשה" לו לראות את הכתבות בעניין.

בין היתר פנה רפופורט במכתבו ל-3 העובדות אשר פוטרו מהחברה, והגישו את התלונה בגין אפליה לתמ"ת. "משהו לאותן 3 גיבורות אלמוניות לכאורה; איך הרגשתן הבוקר כשקראתן את העיתונים? הבטתן במראה, הישרתן מבט וחייכתן בסיפוק? האם נזכרתן באותן פעמים שצלצלתן אליי לבקש עזרה כזאת או אחרת, כי הילד חולה, אימא חולה או אב שזקוק לליווי לרופא; ואני מיד איחלתי רק בריאות ואריכות ימים? או באותן פעמים שהצעתי שנהג יבוא עם הרכב שלי וייקח ויביא ויעזור אם צריך, זוכרות?!

"זוכרות את הימים הארוכים שהיו כשביקשתן עזרה, כשטעיתן וכיסינו על הטעות, וויתרנו והבטחנו שהכול יהיה בסדר? אנחנו הרי משפחה, משפחת JCS. מה אתן רואות הבוקר במראה?!"

נתוני התביעה מסולפים"

רפופורט טוען עוד במכתבו כי "הנציבה בדקה נתוני שכר של מספר בודד של עובדים המשמשים בתפקידים שונים לחלוטין, ועל בסיס זה היא טוענת כעת לפערי שכר בחברה כולה".

לדבריו, "הנתונים שהובאו בכתב התביעה הם מסולפים, מגמתיים ומעוותים. הם מתעלמים מהצמצומים הנרחבים שבוצעו בשנים האחרונות בחברה כולה - הן גברים והן נשים, הן רווקות והן אימהות לילדים".