אישום נגד ערן מזרחי: "רוקן" חסכונות של חולה פרקינסון ואשתו

מזרחי מואשם ב-96 אישומים - כולל הלבנת הון ב-250 מיליון שקל ■ בכתב האישום מפורטים 94 קורבנות, בהם בני משפחה, חברים ואנשים קשי-יום, שמהם גנב מזרחי 45 מיליון שקל, תוך התחזות למנהל השקעות והצגת מצגי-שווא

כתב האישום שהוגש היום (ב') נגד ערן מזרחי (40) מסביון, שמכונה בפי רבים "מיידוף הישראלי", מגולל פרשת מירמה מתוחכמת ומרושעת. המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה הבוקר לבית משפט המחוזי בתל-אביב כתב אישום נגד מזרחי, בטענה כי הציג את עצמו בכזב בשנים האחרונות כמנהל השקעות בפני 94 יחידים ומשפחות, שכנע אותם להשקיע אצלו סכום כולל של 45 מיליון שקל ולקח אותם לכיסו הפרטי. בתוך כך, הוארך היום מעצרו של מזרחי בשבועיים.

לטענת הפרקליטות, מזרחי השתמש בכספי הגניבה כדי לחיות חיי פאר, לרכוש וילה בסביון ורכבי יוקרה לו ולבני משפחתו. מזרחי מואשם בנוסף בהלבנת הון בסך 250 מיליון שקל.

למזרחי מיוחסות עבירות רבות של גניבה בידי מורשה, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, משיכת צ'ק ללא כיסוי, זיוף מסמך בנסיבות מחמירות, שימוש במסמך מזויף וכן ביצוע פעולות ברכוש אסור כקבוע בחוק איסור הלבנת הון.

פרשת הונאה קשה

כתב האישום נגד מזרחי, בן 112 עמודים, מתאר פרשת הונאה קשה, שעשרות קורבנותיה לכאורה הם חבריו וקרובי משפחתו של הנאשם וכן אנשים חולים שחלקם השקיעו את מיטב כספם וחסכונותיהם אצל מזרחי.

לדברי הפרקליטות, "מזרחי הציג את עצמו לקורבנותיו כ'תרנגולת המטילה ביצי זהב', וכל יהבו ומטרתו במשך השנים האחרונות היו להמשיך ולהניע את גלגלי המירמה, בבחינת עיסוקו העיקרי והיחיד".

על-פי כתב האישום, החל בשנת 2007 ועד מאי 2012 הציג מזרחי מצגי-שווא וטענות כזב בפני עשרות אנשים, בכוונה להונות אותם, להוציא מהם במירמה מיליוני שקלים ולגנוב את כספם.

בין היתר מתאר כתב האישום כיצד הוא הונה מזרחי, לכאורה, חולה פרקינסון ו"שרף" את כל חסכונותיו, וכיצד שכנע את דודתו, סופיה עזרי, למכור את דירתה ולהעביר אליו 600 אלף שקל. בהמשך, כך נטען, נמנע מזרחי מלהשיב לדודתו את הכסף, למרות בקשותיה החוזרות ונשנות.

על-פי כתב האישום, בתקופה הרלבנטית היה מזרחי הבעלים של חברת ההשקעות "ערן מזרחי פיננסים והשקעות". בהמשך הוא שינה את שם החברה ל"סיטדל השקעות ופיננסים בע"מ" והציג את עצמו בפני אנשים רבים כבעלים של חברת השקעות מצליחה המתמחה בהשקעות במט"ח ובליווי תיקי לקוחות בשוק המטבעות באמצעות בנקים מובילים בשווייץ.

עוד נטען כי מזרחי הציג את עצמו בכזב כמי שיכול להשיג ללקוחותיו תשואות קבועות גבוהות בפרופיל השקעה סולידי, תוך הבטחות-שווא כי הכספים יושקעו באפיקי השקעה במט"ח בבנק בשווייץ, לרבות באפיקי השקעה מיוחדים מזדמנים.

על-פי כתב האישום, מזרחי רכש במירמה את אמונם של קורבנותיו והציג את עצמו בפניהם כמי שמתמחה בהשקעות במט"ח המצליח להשיא תשואות גבוהות. כדי להמחיש את הצלחתו נהג מזרחי במכונית פאר מסוג ב.מ.וו 750, התגורר בווילה מפוארת בסביון והזמין חלק מהמשקיעים למסעדות - הכול באמצעות הכספים שקיבל במירמה מהנפגעים.

בכתב האישום נטען עוד כי בפועל מזרחי לא השקיע את כספי הלקוחות בהשקעות מט"ח, כפי שהוסכם, ועשה בכספים שימוש לצרכיו האישיים. שיטת הפעולה של מזרחי, כפי שזו מתוארת על-ידי הפרקליטות, דומה לשיטת הפעולה של הנוכל הבינלאומי, ברני מיידוף.

לטענת ההפרקליטות, "כדי לקיים את תוכנית ההונאה שלו לאורך זמן, העביר מזרחי לנפגעים, מעת לעת, סכומי כסף הנחזים להיות כספי התשואה על השקעתם, במטרה לפתות אותם להעביר אליו כספים נוספים, ועל מנת שהנפגעים ישכנעו גם את מקורביהם להעביר כספים לידי מזרחי".

ניצול אמון

הנסיבות המחמירות במעשיו של מזרחי מתבטאות באורך התקופה בה הונה את הנפגעים, במספר הנפגעים הגדול, בהיות חלק מהם בני משפחתו של הנאשם וחבריו הקרובים, בסכומי הכסף הגדולים שאותם קיבל במירמה וגנב, ובאמצעים של הצגת מסמכים כוזבים כדי להונות את הנפגעים, תוך כדי ניצול האמון שנתנו בו.

עוד נטען בכתב האישום כי בתקופה הרלבנטית עשה מזרחי בכספי ההשקעה שהתקבלו במירמה, בחשבון הנהנים העסקי והפרטי, פעולות של הלבנת הון רבות ומגוונות, בידיעה כי מדובר ברכוש אסור.

לדברי הפרקליטות, כחלק מהמצג הכוזב שהציג לקורבנותיו, הציג מזרחי מסמכים הנחזים להיות מסמכי בנק HERITAGE בשווייץ, בהם הראה כאילו כספי המשקיעים מנוהלים בבנק וההשקעה נותנת תשואה, אך בפועל הוא זייף את המסמכים כדי להמשיך לרכוש את אמונם ולפעול במירמה בכספי הנפגעים. מזרחי לא העביר את כספי הנפגעים לבנק, אלא גנב את הכסף.

לא משתף פעולה

פרשת ההונאה התפוצצה בחודש שעבר, ב-29 במאי, אז הגיעו למשטרה מספר משקיעים שהבינו כי נפלו קורבן להונאה מתוחכמת - והתלוננו לראשונה נגד ערן מזרחי.

המשטרה טענה כי מזרחי העלים את כל הכספים שהיו בחשבונות הבנק שלו וניסה בעזרת רעייתו ואביו להחביא 3 כלי רכב שלו. כן נעלמו כל המחשבים ממשרדו.

לדברי הפרקליטות, גם היום, שבועות מספר אחרי שנעצר, מזרחי אינו משתף-פעולה עם המשטרה ואינו מוכן לומר דבר על ה"השקעות" כביכול שביצע עבור הנפגעים.

עם הגשת כתב האישום נגד מזרחי, ביקשה הפרקליטות מבית המשפט להותיר על כנם צווים שהוצאו לחילוט נכסיו וחשבונותיו על-ידי המדינה. בין היתר מבקשת הפרקליטות להמשיך ולחלט את הווילה שלו ברחוב האתרוג 11 בסביון ובית נוסף שבבעלותו ביהוד.

יצוין כי במקביל להליכים הפליליים נגד מזרחי מתנהלים נגדו הליכים אזרחיים, במטרה לשים יד על כספי הגניבה לכאורה ולהחזירם לקורבנותיו.

את כתב האישום הגישו עורכי הדין יוחאי בן-שמואל ויוסי אלון מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.

ככונסי נכסים זמניים לנכסיו של מזרחי מונו עו"ד איתן ארז ורו"ח דוד הלדנברג. גם נגד רעייתו של מזרחי מתנהל הליך של פשיטת-רגל.

שיטת מזרחי ערן מזרחי
 שיטת מזרחי ערן מזרחי