המינהל תובע 15 בעלי נחלות שבנו מבנים מסחריים בקרקע חקלאית

מדובר בתביעות לסילוק ידם של בעלי הנחלות מהמבנים, ובהמשך מתכוון המינהל להגיש נגדם גם תביעות כספיות לפי אומדן של מאות אלפי שקלים לכל תביעה

‎‎מינהל מקרקעי ישראל הגיש היום (ג') תביעות נגד 15 בעלי נחלות במושב מגשימים שבדרום השרון, לאחר שהקימו בנייה לא חוקית בנחלות שנמסרו להם לעיבוד חקלאי. מדובר בתביעות לסילוק ידם של בעלי הנחלות מהמבנים, ובהמשך מתכוון המינהל להגיש נגדם גם תביעות כספיות לפי אומדן של מאות אלפי שקלים לכל תביעה.

‏‏15 בעלי הזכויות בנחלות במושב ליד יהוד הקימו על הקרקעות מבנים לשימוש מסחרי באופן לא חוקי ובשימוש חורג. העניין התגלה בסקר שערך המינהל במושב, במהלכו התברר כי בקרקעות החקלאיות נעשו בפועל שימושים מסחריים בלתי חוקיים במבנים, שהושכרו בחלקם ושימשו לאחסנה מסחרית על בסיס שכירות.

‏התביעות הוגשו על-ידי עורכי הדין שי רווה וורד לופו, בשיתוף-פעולה עם עו"ד דקלה שלו אמסלם מיחידת התביעות ומיקור חוץ בפרקליטות המדינה, וכן עו"ד רינה מיוחס, מנהלת מחלקת מקרקעין בפרקליטות מחוז תל-אביב. בתביעות אלה עותרת המדינה לסילוק ידם של הנתבעים, להפסקת השימושים הבלתי חוקיים ולהריסתם.

‏עוד לפני שהוגשו התביעות פנה המינהל לבעלי הנחלות במכתבי התראה, בעקבותיהם הסדירו חלקם את המבנים והשימושים שניתן היה להכשיר, והרסו או אטמו את המבנים שאינם ניתנים להסדרה. התביעות שהוגשו היום הן נגד 15 בעלי נחלות שהמשיכו להחזיק בבנייה הבלתי חוקית למרות ההתראה שקיבלו.

‏‏‏"באמצעות הקמת המבנים הבלתי חוקיים", אמרו במינהל, "הפיקו בעלי הזכויות בנחלות רווחים שלא כדין מאדמות המדינה החקלאיות, שנמסרו לשימושים בתעריף מופחת, וזאת על חשבון הקופה הציבורית".

‏‏עוד הוסיפו במינהל: "המינהל נוקט במדיניות לאומית של סבסוד קרקע חקלאית, שבמסגרתה נחלות חקלאיות נמסרות לקיבוצים ולמושבים בדמי שימוש סמליים, המסתכמים בכמה מאות שקלים לשנה לנחלה, שגודלה נע בין 8 ל-30 דונם. הרווחים שהפיקו לקופתם בעלי הנחלות, נגדם הוגשו התביעות, מהשכרת המבנים המסחריים שהוקמו על הקרקע המסובסדת, גבוהים פי עשרות אם לא מאות מונים מהסכום אותו הם משלמים למדינה. למעשה, הכנסה זו נגרעת מקופת המדינה, מאחר שהתעריפים אותם גובה המינהל על שימוש מסחרי בקרקע גבוהים משמעותית מהתעריפים החקלאיים".

‏‏לדברי עו"ד יעקב קוינט, היועץ המשפטי של המינהל, "המינהל מתכוון להרחיב משמעותית את פעולותיו להגשת תביעות פינוי ותביעות ממוניות לפיצוי נגד עברייני קרקע. זאת במטרה להפסיק את תופעת השימושים החורגים בקרקעות המדינה".